جریمه برای شرکت هایی که زباله های فضایی ایجاد می کنند

کمیسیون فدرات ارتباطات آمریکا شرکت «دیش نتورک»(Dish Network) را به دلیل معدوم نادرست ماهواره از رده خارج شده پس از پایان ماموریت، ۱۵۰ هزار دلار جریمه کرد.
تصویر جریمه برای شرکت هایی که زباله های فضایی ایجاد می کنند

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از انگجت، این نخستین باری است که کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا چنین جریمه ای را برای یک شرکت وضع می کند. البته باید اشاره کرد آژانس فدرال سعی دارد با مشکل در حال گسترش زباله های فضایی در مدار پایین زمین مقابله کند. ماهواره هایی که مدت فعالیت آنها تمام شده و اشیای دیگر ریسک برخورد با ابزارهای فعال در ارتفاعات پایین تر مدار زمین را دارند.

در مدار پایین زمین زباله های فضایی با سرعت چند هزار مایل برساعت حرکت می کنند. این بدان معنا است که حتی یک زباله یک میلیمتری ممکن است یک تهدید جدی برای ابزارهای در حال فعالیت باشد.

هرچند شرکت دیش نتورک و کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا درباره طرحی برای خروج از مدار ماهواره EchoStar-۷ توافق کرده بودند اما سوخت ابزار مذکور زودتر از حد پیش بینی شده، پایان یافت. EchoStar-۷ درسال ۲۰۰۲ میلادی به فضا پرتاب شده و قرار بود در می ۲۰۲۲ میلادی ماموریت آن پایان یابد.

قرار بود شرکت مذکور طی مانوری ماهواره اش را به یک محوطه تعیین شده در ارتفاع ۱۸۶ مایلی زمین ببرد اما EchoStar-۷ فقط ۷۶ مایل بالاتر رفت. شرکت در فوریه ۲۰۲۲ میلادی متوجه شد سوخت ابزار کمتر از آن است که طرح مذکور اجرا شود و ماهواره در همانجا رها شد.

پس از آنکه شرکت دیش نتورک به اشتباه خود اعتراف و قبول کرد جریمه را بپردازد، کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا آن را یک تسویه موفقیت آمیز نامید.

جریمه ۱۵۰ هزار دلاری فقط یک تلنگر به حساب می آید، اما در صورتیکه تعداد ماهواره های تجاری در مدار پایین زمین افزایش یابد، به عنوان هشدار نیز به حساب می آید. سال گذشته حدود ۱۰ هزارتن زباله فضایی دور زمین مدار می زدند و از سوی دیگر شرکت های مختلف ماهواره های بیشتری به مدار زمین فرستادند.

522363