اجرای ارکستر «نوای آفتاب» با خوانندگی مهیار شادُروان

ارکستر سمفونیک فارس «اُپرای حافظ» را روی صحنه می‌برد

ارکستر سمفونیک فارس مهرماه امسال «اُپرای حافظ» را با محوریت شخصیت و دوره‌های زندگی این شاعر به آهنگسازی ابراهیم بذرافکن و خوانندگی مهیار شادُروان روی صحنه خواهد برد.
تصویر ارکستر سمفونیک فارس «اُپرای حافظ» را روی صحنه می‌برد

به گزارش سایت خبری پرسون، مهیار شادُروان خواننده و مدرس دانشگاه، خواننده آلبوم‌های «عشق و شب و شیدایی»، «خانه‌ام ابریست» و «گوشه‌های نهان صبح» شهریورماه امسال در آستانه اربعین حسینی طی پنج شب با ارکستر «نوای آفتاب» به رهبری امین سالمی در تالارهای رودکی و وحدت به روی صحنه رفت.

وی به تازگی آلبوم «اشک باران» را با آهنگسازی جهانشاه برومند با فضای ارکسترال (موسیقی گلها) منتشر کرده است، شادُروان قرار است هفته گرامیداشت حافظ با همکاری ارکستر سمفونیک فارس و اُپرای حافظ در شیراز به روی صحنه برود.

شادُروان درباره همکاری با ارکستر سمفونیک فارس و حضور در «اُپرای حافظ» گفت: سال گذشته به دعوت ابراهیم بذرافکن آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک فارس، پروژه‌ای را به نام «اُپرای حافظ» قبول کردم که به نظرم اثری بدیع با محوریت شخصیت و دوره‌های زندگی حافظ بود که بر اساس مطالعات و پژوهش‌های وی از زندگی این شاعر شهیر ساخته و پرداخته شده بود.

وی گفت: منابعی همچون «زندگی حافظ» نوشته منصور پایمرد، «ذهن و زبان حافظ» نوشته بهاءالدین خرمشاهی، «از کوچه رندان» نوشته عبدالحسین زرین‌کوب و دیگر کتاب‌ها و مقالات در این زمینه همراه با قرینه‌های تاریخی درباره زمان سرودن برخی غزلیات حافظ، زندگی و اندیشه‌های او که در ساختن قطعه‌های «اُپرای حافظ» نقش مستقیم دارند.

شادُروان افزود: این رویداد به همت سازمان فرهنگی شهرداری شیراز به عنوان بخشی از «اُپرای حافظ» آماده اجراست و قطعاتی برآمده از قرینه‌های تاریخی زندگی، اندیشه و گفت‌وگوهای حافظ در این ارکستر سمفونیک اجرا می‌شود.

این خواننده درباره چگونگی اجرای «اُپرای حافظ» بیان کرد: قطعه‌های این اُپرا هم در فضای موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی مانند دستگاه‌های همایون، چهارگاه، آواز ماهور و بیات ترک را دربرمی‌گیرد و هم برگرفته از هارمونی موسیقی کلاسیک است که اجرای ارکستر سمفونیک بدون آن ممکن نیست. همه اشعار این بخش اُپرا که در قالب ارکستر سمفونیک اجرا می‌شود از غزلیات حافظ است.

وی اظهارداشت: در بخشی از این اجرا گروهی نیز متشکل از چند خواننده شیرازی همراهی دارند تا با ایجاد فضاسازی‌های گفت‌وگوهای حافظ و حضور او در جمع را با جهان ملک خاتون (شاعر دربار)، دیگر شاعران هم عصر و شاهان به نمایش بگذارند.

شادُروان گفت: بخش دیگری که برای این اجرا در نظر گرفته شده، قطعه‌هایی درباره بُعد اندیشه‌های عرفانی حافظ در قالب ۲ قطعه با عنوان «مینیاتور ایرانی» و با برداشت از ۲ غزل «زلف‌آشفته و خِوی‌کرده و خندان‌لب و مست، پیرهن‌چاک و غزل‌خوان و صُراحی در دست» و «ساقی به نور باده برافروز جامِ ما، مطرب بگو که کارِ جهان شُد به کامِ ما» آهنگسازی و ساخته شده است.

خواننده «اُپرای حافظ» درباره نامگذاری این قطعه‌ها بیان کرد: نام آن قطعه‌ها، برگرفته از یکی از تصاویر مینیاتور استاد محمود فرشچیان و برداشت شخصی آهنگساز از فضای غزل حافظ است.

وی با اشاره به قطعه‌هایی گفت‌وگویی حافظ افزود: یکی از بخش‌ها که برای جذابیت اُپرا در آن گنجانده شده و قرینه‌هایی تاریخی نیز برای آن یافت می‌شود، گفت‌وگویی میان حافظ و جهان ملک خاتون است که گفته می‌شود ممکن است همان شاخ نبات اشعار حافظ باشد که به عنوان معشوق او مطرح است.

شادُروان با بیان اینکه تمام اشعار این اجرا اعم از گفت‌وگوهای گروهی و دوطرفه حافظ از غزلیات اوست، اظهارداشت: به عنوان نمونه حافظ در جایی از گفت‌وگو با جهان ملک خاتون می‌گوید که «مگو دیگر که حافظ نکته دان است - که ما دیدیم و محکم جاهلی بود» و این سخن که از زبان طرف گفت‌وگوی حافظ بیان می‌شود، بیت پایانی یکی از غزلیات خود اوست.

این خواننده و مدرس آواز با اشاره به اینکه گروه همسرایان با بانویی که در نقش جهان ملک خاتون ابیات را می‌خواند همخوانی می‌کنند، افزود: این اجرا که بخشی از اُپرای حافظ است ۱۸ و ۱۹ مهرماه در تالار حافظ با حمایت شهرداری شیراز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اجرا می‌شود.

وی گفت: ممکن است این کنسرت طی ۲ شب اجرا، به جای ۲ نوبت چهار نوبت اجرا شود یا اجرا در شب‌های بیشتری تمدید شود.

شادُروان افزود: تاکنون اُپرایی با محوریت حافظ در کشور انجام نشده و این نخستین بار است که بخشی از اُپرایی با این موضوع اجرا می‌شود.

خواننده «اُپرای حافظ» اظهارداشت: با توجه به هزینه بر بودن اینگونه پروژه‌های بزرگ و اینکه اجرای اُپرای کامل نیازمند صحنه‌پردازی، بازیگر، لباس، عکس و دیگر امکانات است، باید از سوی تمامی مسئولان فرهنگی و هنری و حتی بنگاه‌های خصوصی که در حوزه فرهنگ و هنر دغدمه‌مند هستند، حمایت شود. با این حال، بانیان اُپرای کامل حافظ هنوز موفق به یافتن تهیه‌کننده و اسپانسر مالی برای اجرای کامل آن نشده‌اند، بخشی از آنکه دارای جذابیت برای عموم مردم است در هفته گرامیداشت حافظ به روی صحنه می‌رود.

منبع: ایرنا

522303