بازگشت ۳ فضانورد از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین پس از یک سال

«فرانک روبیو» و دو همسفر روس وی امروز ساعت ۳:۵۴ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۱:۲۴ به وقت تهران) ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کردند.
تصویر بازگشت ۳ فضانورد از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین پس از یک سال

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از اسپیس، فرانک روبیو (Frank Rubio) فضانورد آمریکایی ناسا و دو فضانورد روس پس از گذراندن بیش از یک سال در فضا، اوایل روز چهارشنبه سفر خود به سمت زمین را آغاز کردند.

یک فضاپیمای روسی سایوز روبیو و دو فضانورد سرگئی پروکوپیف (Sergey Prokopyev) و دیمیتری پتلین (Dmitry Petelin) از آژانس فضایی روسیه روسکاسموس ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کردند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این سه نفر در ساعت ۷:۱۷ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۴:۴۷ به وقت تهران) بر روی استپ‌های قزاقستان فرود خواهد آمد.

کپسول سایوز در ساعت ۶ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۳:۳۰ به وقت تهران) وارد جو زمین می‌شود.

روبیو، پروکوپیف و پتلین در روز ۲۱ سپتامبر سال ۲۰۲۲ با یک کپسول سایوز به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شدند. آن‌ها قرار بود یک دوره استاندارد ۶ ماهه را در مدار بگذرانند، اما سایوز آنها در روز ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ دچار نشتی شد و تمام خنک‌کنندگی فضای خود را از دست داد.

این وسیله نقلیه برای پرواز این سه نفر یک خانه ناامن تلقی می‌شد، بنابراین آن‌ها باید منتظر آماده شدن و پرتاب سایوز دیگری می‌ماندند. فضاپیمای جایگزین خالی برای بازگشت آن‌ها به زمین در روز ۲۵ فوریه به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید.

اما روبیو، پروکوپیف و پتلین هنوز باید منتظر خدمه جایگزین خود یعنی فضانوردانی که وظایف آنها را در مدار بر عهده می‌گرفتند، می‌ماندند و آن سه نفر جدید تا زمانی که سایوز دیگری آماده نشده بود، نتوانستند از زمین بلند شوند. پرتاب فضانوردان جایگزین آن‌ها لورال اوهارا (Loral O'Hara) از ناسا و اولگ کنوننکو (Oleg Kononenko) و نیکولای چوب (Nikolai Chub) در روز ۱۵ سپتامبر انجام شد و در همان روز به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیدند.

بنابراین روبیو، پروکوپیف و پتلین در نهایت دوبرابر مدت زمانی که در ابتدا برنامه‌ریزی شده بود، در مدار باقی ماندند.

اگر آن‌ها امروز به موقع فرود بیایند، ماموریت آنها ۳۷۱ روز به طول خواهد انجامید. روبیو، یک تازه کار در پروازهای فضایی، اکنون رکورد آمریکا برای طولانی‌ترین پرواز فضایی مداوم را در اختیار دارد و رکورد ۳۵۵ روزه مارک وند هی (Mark Vande Hei) ناسا را شکسته است.

آندریاس موگنسن از آژانس فضایی اروپا و فرمانده جدید ماموریت اکسپدیشن ۷۰ در روز سه‌شنبه در یک پخش زنده تلویزیونی خطاب به این سه نفر گفت: هیچ‌کس بیش از شما سزاوار بازگشت به خانه و نزد خانواده خود نیست. برای شما آرزوی پروازی آرام و نرم دارم. شما در مواجهه با چالش‌های غیرمنتظره، انعطاف‌پذیری و حرفه‌ای بودن خود را نشان داده‌اید.

با این حال رکورد کلی بیشترین مدت زمان حضور در فضا به فضانورد والری پولیاکوف (Valery Polyakov) تعلق می‌گیرد که از ژانویه ۱۹۹۴ تا مارس ۱۹۹۵ بیش از ۴۳۷ روز را در ایستگاه فضایی میر شوروی گذراند.

منبع: ایسنا

521533