تاثیر 6 میلیارد دلار آزاد شده بر بازار طلا و ارز / مهار دلار، ریزش ربع سکه و خنثی شدن بمب اونس

ضوابط و قواعد حاکم بر بازار، مشروعیت مورد نیاز برای رشد قیمت‌ها در پایان ماه‌های محرم و صفر را فراهم می‌کند اما خبر آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده ایران روند بازار را معکوس کرد.
تصویر تاثیر 6 میلیارد دلار آزاد شده بر بازار طلا و ارز / مهار دلار، ریزش ربع سکه و خنثی شدن بمب اونس

به گزارش سایت خبری پرسون، قیمت دلار امروز چهارشنبه ۲۸ شهریور در ابتدای معاملات بازار آزاد به محدوده ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته تقریبا ۳۰۰ تومان ارزان‌تر است. سکه امامی هم امروز ۵۰۰ هزار تومان کمتر از هفته قبل فروخته می‌شود.

بازار طلا و ارز روز چهارشنبه ۲۲ شهریور خود را برای دور تازه‌ای از رشد قیمت‌ها آماده می‌کرد. ضوابط و قواعد حاکم بر بازار، مشروعیت مورد نیاز برای این دورخیز را قابل توجیه می‌داند، چون ماه‌های محرم و صفر به پایان رسیده و بازار طلا و ارز باید آرام آرام از خواب بیدار شوند، ولی خبر آزادسازی شش میلیارد دلار دارایی‌های توقیف شده ایران در کره‌جنوبی باعث شد در هفت روز گذشته بازار روند متفاوتی در پیش بگیرد و حتی شاهد خنثی شدن رشد ۲۳ دلاری قیمت جهانی طلا باشیم.

تاثیر آزادسازی دارایی‌های ایران بر بازار ارز

قیمت دلار امروز چهارشنبه ۲۹ شهریور، کار خود را از محدوده ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز می‌کند. قیمت پیشنهادی در شروع معاملات ممکن است ۵۰ تومان بالاتر اعلام شود. قیمت دلار به این ترتیب در مقایسه با چهارشنبه ۲۲ شهریور، یعنی آخرین روز معاملاتی هفته قبل حدود ۳۰۰ تومان عقب‌نشینی کرده که معادل افت نیم‌درصدی قیمت دلار است.

قیمت یورو در این مدت ۱.۳ درصد کاهش پیدا کرده و از ۵۳ هزار و ۶۵۶ تومان تا ۵۲ هزار و ۹۵۵ تومان رسیده. قیمت یورو را اگر امروز حدود ۵۳ هزار تومان فرض کنید عاقلانه‌تر است. یورو با حدود ۷۰۰ تومان کاهش قیمت بیشترین روند نزولی در روز‌های گذشته را تجربه می‌کند.

قیمت درهم در همین مدت ۳۵ تومان، معادل ۲۵ صدم درصد عقب رفته. درهم در روز چهارشنبه ۲۲ شهریور، ۱۳ هزار و ۸۰۲ تومان فروخته می‌شد، اما دیروز و امروز با نرخ ۱۳ هزار و ۷۶۷ تومان و حتی ۱۳ هزار و ۶۲۰ تومان در بازار حضور دارد.

قیمت لیر امروز چهارشنبه ۲۹ شهریور کار خود را از روی پله هزار و ۸۴۰ تومان آغاز کرده، ولی ممکن است بتوانید آن را هزار و ۸۳۵ تومان هم پیدا کنید. قیمت لیر چهارشنبه هفته قبل هزار و ۸۵۰ تومان به‌فروش می‌رسید.

مقایسه قیمت انواع ارز در هفت روز گذشته

نوع ارز

چهارشنبه 22 شهریور

چهارشنبه 29 شهریور

میزان کاهش قیمت

درصد کاهش قیمت

دلار آمریکا

49 هزار و 931 تومان

49 هزار و 645 تومان

286 تومان

نیم درصد

یورو

53 هزار و 656 تومان

52 هزار و 955 تومان

701 تومان

1.3 درصد

درهم امارات

13 هزار و 802 تومان

13 هزار و 767 تومان

35 تومان

25صدم‌ درصد

لیر ترکیه

هزار و 850 تومان

هزار و 840 تومان

10 تومان

نیم درصد

تاثیر آزادسازی دارایی‌های ایران بر بازار سکه و طلا

قیمت سکه امامی امروز چهارشنبه ۲۹ شهریور کار خود را از روی پله ۲۷ میلیون و ۹۹۳ هزار تومان آغاز کرد. امکان روبرو شدن با پیشنهاد ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای افراد خوش‌شانس یا آن‌هایی که اهل چانه‌زنی هستند وجود داشت.

قیمت سکه امامی به هرحال امروز در مقایسه با آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، نزدیک ۵۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. خرید سکه امامی چهارشنبه هفته قبل با قیمت کمتر از ۲۸ میلیون و ۴۰۹ هزار امکان‌پذیر نبود.

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در همین مدت حدود ۳۰۰ تومان عقب‌نشینی کرده و امروز چهارشنبه ۲۹ شهریور به ۲۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم توسط بعضی فروشند‌ه‌ها ۱۰۰ هزار تومان ارزان‌تر فروخته می‌شود.

کاهش قیمت ربع سکه بیشتر به چشم می‌آید. خرید این سکه، چهارشنبه هفته قبل زیر ۱۰ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان ممکن نبود، اما قیمت سکه ربع بهار آزادی در صبح روز چهارشنبه ۲۹ شهریور تا ۱۰ میلیون و ۴۰ هزار تومان عقب نشست و حدود دو درصد ارزان شد.

قیمت نیم سکه در هفت روز گذشته حدود یک درصد کاهش پیدا کرده است و از ۱۵ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان به ۱۵ میلیون و ۷۰ هزار تومان رسیده. فروشنده‌هایی هم بودند که سکه نیم بهار آزادی را صبح امروز با قیمت ۱۵ میلیون تومان برای مشتریان خود فاکتور کردند.

قیمت سکه گرمی امروز چهارشنبه ۲۹ شهریور، بین پنج میلیون و ۹۰۰ هزارذ تومان تا پنج میلیون و ۹۸۰ هزار تومان است. اگر سقف قیمت امروز را مبنای محاسبات قرار دهیم، نتیجه می‌گیریم خرید سکه گرمی امروز صبح در مقایسه با چهارشنبه هفته قبل ۵۰ هزار تومان ارزان‌تر تمام شده است.

مقایسه قیمت انواع طلا و سکه در هفت روز گذشته

طلا و سکه

چهارشنبه 22 شهریور

چهارشنبه 29 شهریور

میزان تغییر قیمت

درصد تغییر قیمت

انس طلا

1908.79 دلار

1931.86 دلار

23.07 دلار

1.2 درصد

گرم طلا 18 عیار

دو میلیون و 348 هزار و 600 تومان

دو میلیون و 340 هزار و 300 تومان

هشت هزار و 300 تومان

35صدم درصد

سکه امامی

28 میلیون و 409 هزار تومان

27 ملیون و 993 هزار تومان

476 هزار تومان

1.67 درصد

سکه تمام قدیم

25 میلیون و 407 هزار تومان

25 میلیون و 101 هزار تومان

306 هزار تومان

1.2 درصد

نیم سکه

15 میلیون و 220 هزار تومان

15 میلیون و 70 هزار تومان

150 هزار تومان

یک درصد

ربع سکه

10 میلیون و 240 هزار تومان

10 میلیون و 40 هزار تومان

200 هزار تومان

دو درصد

سکه گرمی

شش میلیون و 30 هزار تومان

پنج میلیون و 980 هزار تومان

50 هزار تومان

هشت‌دهم درصد

منبع: فرارو

520940