معاون حمایت های سازمان رفاه،خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران:

استعدادیابی، هدایت، آموزش و توانمند سازی بهترین راهکار برای کاهش کودکان کار و خیابان

در سال های اخیر نهادهای بسیاری پای کار آمدند تا معضلات اجتماعی در پایتخت را برطرف کنند؛ یکی از این نهادها شهرداری تهران است که در حوزه های گوناگون از جمله کودکان کار و خیابان به شکل تخصصی برای کاهش این آسیب اجتماعی ورود پیدا کرده است.
تصویر استعدادیابی، هدایت، آموزش و توانمند سازی بهترین راهکار برای کاهش کودکان کار و خیابان

به گزارش سایت خبری پرسون،۳۴ مراکز حمایتی، آموزشی و تحصیلی ویژه کودکان کار و خیابان در شهر تهران فعالیت دارند که این امر نشان از عزم جدی مدیریت شهری پایتخت برای کاهش این آسیب اجتماعی را می دهد.برای اینکه ببینیم در این مراکز چه اقدامات و برنامه هایی در جامعه هدف صورت می گیرد گفتگویی با پیمان ضیایی معاون حمایت های سازمان رفاه،خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

بازگشت به تحصیل نخستین اقدام برای کودکان کار و خیابان

تمامی کودکان کار و خیابان و کودکانی که در معرض آسیب قرار دارند و به دلایل گوناگون از تحصیل بازمانده اند در این مراکز به شکل رایگان تحصیل می کنند و پس از گذراندن دوره تحصیل به مدارس دولتی برای ادامه تحصیل معرفی می شوند؛ البته کلاس های آموزشی و تقویتی نیز برای این جامعه هدف برپا است.

او درباره فعالیت های مراکز پویاشهرگفت: اقدامات و برنامه های متنوعی ویژه کودکان کار و خیابان در مراکز پویاشهر به همت مددکاران، موسسات خیریه و خیران که در حوزه کودکان کار و خیابان فعالیت دارند انجام می شود؛ یکی از این خدمات تحصیلی _ آموزشی است.

ضیایی افزود: تمامی کودکان کار و خیابان و کودکانی که در معرض آسیب قرار دارند و به دلایل گوناگون از تحصیل بازمانده اند در این مراکز به شکل رایگان تحصیل می کنند و پس از گذراندن دوره تحصیل به مدارس دولتی برای ادامه تحصیل معرفی می شوند؛ البته کلاس های آموزشی و تقویتی نیز برای این جامعه هدف برپا است.

معاون حمایت های سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که در مراکز پویاشهر به اجرا در می آید تا بتوانیم آسیب های اجتماعی در حوزه کودکان کار و خیابان را کاهش دهیم، ارائه آموزش های متفاوت به خانواده کودکان است، برگزاری کلاس نهضت سواد آموزی، کلاس های مهارت آموزی و توانمندسازی است.

به گفته ضیایی فعالیت در مراکز پویاشهر کاملا تخصصی است به همین منظور برنامه های ارائه شده با نظر کارشناسان این حوزه به اجرا در می آید؛ برای نمونه بر این باور هستیم که کودکان کار و خیابان و خانواده آنها را با استعدادیابی و‌هدایت تواناییشان از طریق آموزش، مهارت آموزی و تحصیل به کسب مهارت برسانیم تا دیگر شاهد آن نباشیم که در خیابان و یا کارگاه ها مجبور به کار شوند.

او خاطرنشان کرد: نخستین اقدام برای کودکان کار و خیابان در مراکز پویاشهر اقدامات حمایتی و مددکارانه است که این امر به شکل ویژه دنبال می شود.

ضیایی تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که در این دوره مدیریت شهری از سوی مددکاران به شکل تخصصی دنبال می شود؛ استعدادیابی، آموزش و توانمندسازی ویژه کودکان کار و خیابان است؛ در این مراکز کودکانی که استعداد در زمینه های تحصیلی، فنی حرفه ای،ورزشی، هنری و … داشته باشند در ابتدا شناسایی خواهند شد و سپس با حمایت های گوناگون توانمندسازی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی در پایان اشاره کرد که برگزاری برنامه ها و جشنواره های هنری، فرهنگی و استفاده رایگان از مراکز تفریحی و ورزشی و اجنماعی و فراهم نمودن زمینه سفرهای زیارتی برای این کودکان در معرض آسیب و خانواده های آنها از دیگر اقداماتی است که شهرداری تهران انجام می دهد تا این کودکان هم فرصت بازی و کودکی کردن و استفاده از رویدادهای فرهنگی را بیابند.

510692