چرا «جنگل دیزمار» ثبت جهانی نشد؟

کارشناس میراث فرهنگی حاضر در اجلاس یونسکو با تشریح علت الحاق نشدن جنگل دیزمار به پرونده ثبتی جنگل‌های هیرکانی گفت: به پیشنهاد یونسکو، این جنگل در قالب پرونده جنگل ارسباران ارائه خواهد شد.
تصویر چرا «جنگل دیزمار» ثبت جهانی نشد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، ایران با پرونده «الحاق جنگل دیزمار به جنگل هیرکانی» در بخش میراث طبیعی اجلاس یونسکو امسال حضور داشت که اگرچه پیام توئیتر یونسکو با تبریک به ایران نیز همراه بود، اما مصطفی پورعلی توضیح داد که این الحاق صورت نگرفته است.

مدیرکل پیشین ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی که به همراه علی دارابی ـ معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در چهل‌وپنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو در شهر ریاض عربستان حضور دارد، در این‌باره گفت: قرار بر این شد پرونده «جنگل دیزمار» در قالب پرونده جنگل‌های ارسباران به یونسکو ارائه شود. این تصمیم بر این اساس مطرح شد که گونه‌های جنگل دیزمار در گونه‌بندی ارسباران قرار دارد.

او اضافه کرد: یونسکو همچنین وضعیت حفاظت و مدیریت دیزمار را خوب ارزیابی کرد و از این نظر به ایران پیشنهاد شد، جنگل دیزمار را در قالب پرونده ارسباران مطرح کند.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که در چهل‌وپنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو سه پرونده «الحاق جنگل دیزمار به جنگل هیرکانی»، «کاروانسراهای تاریخی ایران» و «منظر فرهنگی ماسوله» را در دستور بررسی دارد.

براساس اطلاعاتی که در وب‌سایت یونسکو منتشر شده است در اجلاس چهل و پنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو، دو منطقه «Dangyaband» و دره «Istisuchay» از کشور آذربایجان به محدوده ثبت‌شده جنگل هیرکانی اضافه و مرزهای ثبت‌شده این جنگل گسترده‌تر شد. پرونده جنگل‌های هیرکانی در ۱۴ تیرماه سال ۱۳۹۸ برابر با ۱۰ جولای ۲۰۱۹، مشترک از سوی ایران و جمهوری آذربایجان ثبت شده بود.

هیأت میراث فرهنگی ایران درحالی در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو شرکت کرده که ویزای عربستان برای تعدادی از کارشناسان میراث فرهنگی ایران که در تهیه این سه پرونده نقش داشتند، صادر نشده و یک هفته پیش از برگزاری این اجلاس نیز، مصطفی پورعلی، مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی تغییر کرد و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان جایگزین او شد.

پیشنهاد ارائه جنگل دیزمار درقالب پرونده ارسباران به یونسکو نیز درحالی مطرح شده که پرونده جنگل‌های ارسباران هنوز به یونسکو ارائه نشده است. معاون میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی چندی پیش به ایسنا گفته بود که ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران فعلا در مرحله مطالعات اولیه است و جمهوری آذربایجان در پرونده جنگل‌های ارسباران همکاری نکرده، اما این موضوع خللی در ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران ایجاد نمی‌کند و اگر جمهوری آذربایجان همکاری نکند ایران می‌تواند این پرونده را مستقل ارائه دهد.

منبع: ایسنا

510571