سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر برگشت

فراخوان جشنواره چهل‌ودوم فجر در شرایطی منتشر شده که طراحی خوبی بر روی استانداردهای مورد انتظار از بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، حداقل بر روی کاغذ تمهید شده است و حال باید منتظر بمانیم تا زمینه انطباق کامل وجوه اجرایی را با مفاد مندرج در متن فراخوان مقایسه کنیم.
تصویر سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر برگشت

به گزارش سایت خبری پرسون، فراخوان چهل‌ودومین دوره جشنواره فیلم فجر در شرایطی منتشر شده که با یک نگاه کلی می‌توان متوجه شد که برنامه‌ریزان، تمام تلاش خود را برای رفع خلاهای موجود چندسال گذشته و بازگشت به دوران پیش از کرونا، به کار بسته‌اند.

در حال حاضر، با فراخوان کاملی مواجه هستیم که در آن، هم بر روی قیود زمانی تاکید شده و هم به لحاظ فنی، تمام موارد یک جشنواره کامل را لحاظ کرده است.

مهم‌ترین انتظاری که از جشنواره فجر امسال می‌رفت، افزودن بخش محبوب سیمرغ مردمی و طراحی سازوکاری برای رعایت شفافیت بیشتر در این حوزه بوده است. پس از ۲ سال نبود این سیمرغ، این بخش محبوب، به جشنواره امسال افزوده شده است. البته که طبیعتا در متن فراخوان، اشاره‌ای به سازوکار طراحی‌شده برای ارزیابی در این بخش نشده و روند مطلوب آن است که دبیر جشنواره طی هفته‌های منتهی به آغاز جشنواره، نسبت به روشن‌گری در این زمینه اقدام نموده و شفاف‌سازی درستی درباره این بخش محبوب و حساس به عمل آورد.

نکته قابل توجه جشنواره امسال اما اضافه شدن دو بخش «نگاه نو» و «انیمیشن» است. البته که هر دو بخش، با قید رسیدن به حد نصاب در جشنواره امسال حضور خواهند داشت. در بخش نگاه نو که به فیلم‌های اول هر کارگردان اختصاص دارد، وجود ۱۱ فیلم باکیفیت ضروری است که با رصد فرآیند تولیداتی سینمای ایران، تقریبا این بخش مسجل به نظر رسیده و مخاطبان می‌توانند به احتمال فراوان، شاهد ۱۱ فیلم اول در جشنواره امسال باشند.

در بخش انیمیشن نیز حضور ۲ فیلم باکیفیت در این بخش ضرورت دارد که در ادامه باید دید آیا صاحبان انیمیشن‌های کیفی امسال، روند فنی کار خود را تا زمان اعلام شده به پایان می‌رسانند که بتوانند در جشنواره حضور یابند یا خیر.

در متن فراخوان جشنواره چهل‌ودوم، تاکید محسوسی بر قیود زمانی شده است. تاریخ‌هایی که همواره محلی برای حاشیه‌سازی و عقب انداختن برنامه‌های مرسوم جشنواره بوده‌اند. برای جشنواره امسال، ۱۵ آذر به‌عنوان آخرین زمان برای ارسال نسخه‌ای از فیلم‌ها عنوان شده است و ۱۵ دی نیز زمانی است که هیات انتخاب، آثار بخش‌های مختلف را اعلام می‌کنند.

این ۲ تاریخ از اهمیت ب I سزایی برخوردار است و سبب می‌شود تا هم جشنواره و هم رسانه‌ها بتوانند با نظم ریاضی از پیش معین‌شده، برنامه‌های خود را پیش برده و همه چیز طبق قواعد طراحی‌شده پیش رود. همچنین در جشنواره امسال، هیچ محدودیتی برای بخش سودای سیمرغ در نظر گرفته نشده است و باید دید آیا تعداد آثار این بخش، همان ۲۲ فیلم مرسوم خواهد بود و یا تغییر خواهد کرد.

آنچه از فراخوان جشنواره امسال مشهود است آن‌که، با رویداد کاملی مواجه هستیم که به لحاظ مضمونی قرار است اتفاق‌های خوب و جامعی را در جشنواره پیش رو رقم بزند. حالا اما شکل اجرایی جشنواره مهم است که دبیر و تصمیم‌گیران این رویداد در تعامل با سینماگران، تا چه اندازه به متن این فراخوان متعهد بمانند. برخی اجزا مانند فرآیند زمانی و علی‌الخصوص بخش سیمرغ مردمی، نیازمند دقت بیشتری است که مجموع این عملکردها، کارنامه جشنواره چهل‌ودوم و میزان مطابقت آن با برنامه‌های مندرج در فراخوان را به درستی روشن می‌سازد.

در حال حاضر اما امیدواری بسیاری برای در پیش بودن یک جشنواره پرحرارت و رقابتی وجود دارد.

منبع: همشهری آنلاین

510387