عربستان در اجلاس یونسکو به دنبال چیست؟

عربستان سعودی در حالی از امروز برای نخستین‌بار میزبان نشست کمیته میراث جهانی یونسکوست که این کشور قصد دارد به یک مقصد گردشگری جهانی تبدیل شود.
تصویر عربستان در اجلاس یونسکو به دنبال چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از المانیتور، چهل‌وپنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که از ۱۰ تا ۲۵ سپتامبر (۱۹ شهریور تا ۳ مهرماه) در ریاض برگزار می‌شود، پیش از این قرار بود در ژوئن ۲۰۲۲ در کازان روسیه برگزار شود، اما جنگ روسیه و اوکراین باعث شد برخی سازمان‌های فرهنگی جهانی در این مورد تجدید نظر کنند.

در ژانویه سال جاری، عربستان سعودی به عنوان رئیس کمیته میراث جهانی انتخاب شد؛ کمیته‌ای که مسئول اضافه کردن فهرست سایت‌های حفاظت‌شده یونسکو، تخصیص کمک‌های مالی و اقدام درباره سوءمدیریت در محوطه‌های جهانی است.

«جرالد فایرشتاین»، کارشناس ارشد دیپلماسی ایالات متحده امریکا در موسسه خاورمیانه در واشنگتن می‌گوید که میزبانی این کمیته به خودی خود یک ثروت گردشگری نیست، اما این فرصتی است برای عربستان سعودی تا آنچه را در زمینه حفظ میراث انجام می‌دهد، به نمایش بگذارد.

او به المانیتور گفت که این راهی برای افزایش شهرت شش محوطه ثبت‌شده این کشور در یونسکو، از جمله محوطه باستانی حجر (Hegra) است. این محوطه در ماه آگوست، پانزدهمین سال ثبت جهانی خود را در فهرست جهانی یونسکو جشن گرفت.

این نشست همچنین ۱۵ محوطه دیگر عربستان سعودی را که برای بررسی به سازمان میراث جهانی ارائه شده است، بیشتر در کانون توجه قرار می‌دهد و این امکان وجود دارد که کمیته جهانی با نامزد کردن مکان‌های دیگر در عربستان برای به رسمیت شناختن آن‌ها به عنوان میراث جهانی موافقت کند.

در ماه ژوئیه، عربستان سعودی متعهد به پرداخت ۱۰ میلیون دلار به یونسکو در طول سه سال برای تأمین مالی پنج پروژه جدید میراث فرهنگی شد. بر اساس گزارش یونسکو، در سال ۲۰۱۹ نیز عربستان ۲۵ میلیون دلار برای حفظ میراث فرهنگی و تاریخی خود سرمایه‌گذاری کرد.

شناسایی مکان‌های فرهنگی بیشتر می‌تواند گردشگر بیشتری را جذب کند و این بخشی از چشم‌انداز عربستان سعودی در سال ۲۰۳۰ است که هدف آن تنوع بخشیدن به درآمد این کشور از سوخت‌های فسیلی است.

«کریستین اسمیت دیوان»، محقق ارشد در موسسه کشورهای عرب خلیج فارس در واشنگتن نیز به المانیتور گفت: گردشگری واقعاً به عنوان محور اصلی استراتژی تنوع‌بخشی آن‌ها ظاهر شده و در خدمت جذب استعدادهای فرهنگی، بازدیدکنندگان و سرمایه‌گذاری در کنار اقتصادِ سرگرمی در حال توسعه عربستان سعودی است.

عربستان به عنوان بخشی از چشم‌انداز خود جذب ۱۰۰ میلیون گردشگر، ایجاد یک میلیون شغل با اولویت شهروندان سعودی و افزایش سهم گردشگری از تولید ناخالص داخلی (GDP) از ۳ درصد به بیش از ۱۰ درصد را در هفت سال آینده هدف قرار داده است.

این محقق با اشاره به اینکه ریاست کمیته میراث جهانی یونسکو و ثبت محوطه‌های بیشتر در فهرست میراث جهانی به بازاریابی این پادشاهی کمک بیشتری می‌کند، گفت: پیش از این چیز زیادی برای آوردن مردم به این کشور وجود نداشت و زیرساخت‌ها وجود نداشت و مقامات مذهبی به دلایل مذهبی و سیاسی در برابر تبدیل مکان‌های تاریخی به مقاصد گردشگری مقاومت می‌کردند.

وزارت گردشگری عربستان سعودی در سپتامبر ۲۰۱۹ صدور ویزای توریستی را برای ۴۹ کشور آغاز کرد که بعداً به ۵۷ کشور و برای همه ساکنان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) در ماه مارس سال جاری افزایش یافت.

در ماه اوت، این وزارتخانه ابتکار جدیدی را اعلام کرد که به هشت کشور دیگر از جمله مالدیو، ازبکستان، آذربایجان، قرقیزستان، تاجیکستان، آلبانی، گرجستان و آفریقای جنوبی ویزای الکترونیکی توریستی می‌دهد.

این وزارتخانه هفته گذشته گزارش داد که این تغییر در سیاست‌ها نتیجه داده است. بانک مرکزی عربستان مازاد پرداخت‌های مورد استفاده برای سفر به این کشور را به ارزش ۶.۰۸ میلیارد دلار در سه‌ماهه اول ۲۰۲۳ اعلام کرد که در مقایسه با کسری حدود ۴۲۷ میلیون دلاری در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۲ قرار دارد. درآمد کلی گردشگری ورودی نسبت به سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ حدود ۲۲۵ درصد افزایش یافته و به بیش از ۹.۸ میلیارد دلار در سه‌ماهه اول ۲۰۲۳ رسیده است.

در ماه می ۲۰۲۳، سازمان جهانی گردشگری، عربستان سعودی را به عنوان دومین مقصد گردشگری با رشد سریع در سه‌ماهه اول ۲۰۲۳ معرفی کرد.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان در جولای گذشته شرکت سرمایه‌گذاری گردشگری عربستان موسوم به اسفار (Asfar) را تأسیس کرد. هدف اسفار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید گردشگری و توسعه مقاصد جذاب در شهرهای سراسر عربستان سعودی است.

منبع: ایسنا

509914