کتاب کمال الدین شیخ صدوق تصحیح و آماده چاپ شد

"کمال الدین و تمام النعمة" تالیف شیخ صدوق کتابی است که در موضوع غیبت امام عصر نوشته شده و تصحیح این کتاب آماده چاپ و انتشار است.

تصویر کتاب کمال الدین شیخ صدوق تصحیح و آماده چاپ شد

به گزارش سایت خبری پرسون، ابوجعفر محمدبن علی بن بابویه قمی ملقب به شیخ صدوق) در صف اول محدثین و علمای اثنی عشر جای دارد و به عنوان یکی از ارکان فقه شیعه به شمار می رود.

شیخ صدوق تالیفات و کتاب های بسیاری در باب دین و مهدویت به نگارش دراورره است که پس از گذشت ۱۰ قرن از وفات این محدث بزرگ همچنان مورد توجه قرار دارد.

یکی از کتاب های شیخ صدوق، "کمال الدین و تمام النعمة" معروف به اکمال الدین صدوق، به زبان عربی است که تاکنون تفاسیر زیادی در این مورد انجام شده است؛ خود حضرت در مورد نوشتن این کتاب گفته که بعد از سفر به مشهد مقدس و زیارت علی بن موسی الرضا(ع) به نیشابور رفتم؛ در آن جا شیعیانی که به دیدن من می‌آمدند شبهاتی را درباره امام زمان(ع) مطرح کردند که من هم سعی فراوانی در حل آن شبهات از طریق این کتاب نمودم.

محسن حسنی نسب استاد دانشگاه، محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام که کار تصحیح کتاب کمال الدین شیخ صدوق را انجام داده است، می گوید:یکی از کتابهایی که شیخ المحدثین به رشته تحریر در آورده، کتاب کمال الدین و تمام النعمه است که پیرامون حضرت ولی عصر(عج) است و پاسخگویی بسیاری از پرسش ها در باره وجود ایشان است.

وی ادامه داد: وقتی مطالعه نسخه اصلی را به دانشجویان پیشنهاد می دادم متوجه شدم نوع نگارش و مباحث به گونه ای است که در بسیاری از موارد پس از مطالعه صفحاتی از این کتاب ارزشمند امکان فهم و درک و استنباط صحیح از برخی موضوعات ندارند.

حسنی نسب که مبادرت به تصحیح این کتاب کرده است، ادامه داد: به نظر می رسد برغم تصحیح های مختلف هنوز نوعی حفره های تاریخی از نظر ذهنی برای دانشجویان و سایر افراد برای فهم دقیق مطالب کتاب کمال الدین و تمام النعمه وجود داشته و کوشیده ام سختی مطالعه نسخه اصلی را به شیرینی مباحث تاریخی و داستانی مبدل کنم.

این پژوهشگر در عین حال تاکید کرد: محققان و کسانی که برای تحقیق نیاز به انواع روایات دارند به نسخه اصلی کتاب شیخ صدوق مراجعه کنند.

این محقق تاریخ اسلام ضرورت اهتمام مراکز فرهنگی و آموزشی را در راستای معرفی بیشتر شخصیتهای ممتاز شیعی نظیر شیخ صدوق مورد تاکید قرار داد و از کم کاری در این عرصه انتقاد کرد.

حسنی نسب توضیح داد: اگر افراد واجد صلاحیت برای فهم بهتر برخی کتب حضرت شیخ صدوق نسبت به بازنویسی و ساده نویسی آنها اقدام کنند، نسل جوان و بخصوص دانشجویان امکان بهتری برای دریافت صحیح مفاهیم دینی و مذهبی خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: در دوران معاصر رویه ارزنده برخی از عالمان و متفکران دینی نظیر شهید مطهری برای ساده نویسی موضوعات قرآنی و مسایل غامض متون دینی نقش موثری در انتقال معارف دینی و اخلاقی به نوجوانان و جوانان داشته و زمینه مناسبی برای ارتباط گیری با کتابهای اقتباسی از متون قدیمی برای افراد و گروههای مختلف فراهم آورده است.

منبع: ایرنا

509563