در دیدار نخبگان خراسان جنوبی با رئیس جمهور چه گذشت؟

واپسین برنامه سفر یکروزه رئیس جمهور به استان خراسان جنوبی که همزمان با اربعین انجام شد، دیدار با نخبگان، جوانان، برگزیدگان و فعالان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این استان بود تا دغدغه‌ها و انتظارات خود را بازگو کنند.
تصویر در دیدار نخبگان خراسان جنوبی با رئیس جمهور چه گذشت؟

به گزارش سایت خبری پرسون، این دیدار شامگاه چهارشنبه با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، استاندار، رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و شماری از مسئولان استان در فرهنگسرای شهر بیرجند برگزار شد.

این سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی مردمی و غیررسمی با هدف دیدار با مردم استان انجام شد و آیت الله رئیسی از صبح چهارشنبه با گروه های مختلف مردم در شهرستان های بیرجند، درمیان و فردوس دیدار کرد.

وی در بازگشت مجدد به بیرجند پای صحبت نخبگان خراسان جنوبی نشست و نمایندگان اقشار مختلف از مشکلات، نیازها، ایده‌ها و پیشنهادات خود گفتند.

نماینده دانشگاهیان خراسان جنوبی که پشت تریبون قرار گرفت، گفت: جوانان نسل علم بوده و قرائت و گفتمان علمی را از اساتید مطالبه می‌کنند، دکترین جامعه دانشگاهی و حوزوی باید سند توسعه علمی معنویت را نگارش کنند که توسط اساتید استان در حال تدوین است.

ذبیح الله اوحدی به مثلث تربیتی خانواده، آموزش و پرورش و آموزش عالی اشاره کرد و افزود: این مثلث طولی بوده و وظیفه هر سه در طول یکدیگر قرار داشته و در جهت حفظ تعادل ذهنی و روانی خانواده و جلوگیری از طلاق فردی و عاطفی افراد پیشنهاد می‌شود.

وی گفت: به همین منظور برنامه‌نویسی مسئله مدیریت معنویت آگاهانه در نظام دانشگاهی استان در حال نگارش بوده و گزارش اتمام آن ارسال خواهد شد.

رئیس دانشگاه پیام نور خراسان جنوبی با بیان اینکه در کنار بهره‌وری از ظرفیت علم استفاده از ظرفیت هنر دینی در توسعه معنوی مفید فاید است، گفت: سند خلاقیت عامی و ذوقی، عفاف و حجاب توسط دانشگاهیان متخصص استان در مراحل پایانی نگارش و تدوین قرار دارد.

وی خواستار توجه ویژه به هوش علمی در کنار دانش علمی شد و گفت: هوش علمی که همان قدرت بهره‌بری از علم است در تشخیص مناسبت‌های سیاسی و اقتصادی تعیین کننده خواهد بود و بنابراین در نظر گرفتن درسی تحت عنوان هوش تحلیلی در دروس تخصصی در تمامی رشته‌های دانشگاهی مفید است.

اوحدی با بیان اینکه اعتکاف سیاسی برخی اساتید دانشگاه‌ها در شرایط حساس کنونی مطلوب نیست افزود: با توجه به وظیفه خطیری که مقام معظم رهبری در مسئله جهاد تبیین با نگاه قطعی و فوری به عهده اساتید گذاشته و اساتید را به عنوان فرماندهان جنگ نرم معرفی کرده اند، انتظار است جامعه نخبگانی در پاسخ به شبهات دانشجویان اغنایی و خلاق عمل کنند.

وی گفت: مسئله حفظ شان هوش معنوی در کنار هوش مصنوعی در راستای نگرش مقوله وحدت علم و دین از رسالت دانشگاه تراز اسلامی است که دانشگاهیان در این زمینه تکلیف شرعی دارند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه موتور پیشران کشور در عرصه علم و فناوری، ایجاد زیرساخت حیاتی، اقتصادی و عمرانی دارای ثمرات فزاینده‌ای است گفت: شرکت‌های دانش بنیان به حوزه‌های مزیت‌دار مانند معدن، فناوری اطلاعات، کشاورزی، گردشگری، تجارت سازی و غیره ورود کردند.

وی فعالیت ۲۰۵ واحد فناور در خراسان جنوبی و ۵۶ شرکت دانش بنیان را از دیگر فعالیت‌های دانشگاهی در تعامل علم با صنعت عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌های خراسان جنوبی با نظر اسلامی شدن دانشگاه‌ها به دنبال ترویج اندیشه تمدن ساز هستند و برگزاری نشست، همایش و کرسی‌های آزاد مؤید این موضوع است.

اوحدی به دغدغه اساتید دانشگاه‌های استان اشاره کرد و گفت: تسهیل در روند تبدیل وضعیت استخدامی برخی اساتید علمی، امنیت روانی و ذهنی آنان را کاهش داده که با رویکرد حل مسایل امنیت شغلی پایدار تامین می‌شود.

نخبگان خراسان جنوبی به رئیس جمهور چه گفتند؟

قوانین مصوب حوزه ایثارگران به خوبی اجرایی نمی‌شود

نماینده جامعه ایثارگران خراسان جنوبی هم گفت: قدم رئیس جمهور را در این اربعین حسینی به استان ارج می‌نهیم و به نمایندگی از جامعه ایثارگری از شخص رئیس جمهور و هیات دولت تشکر می‌کنم و مفتخرم که جزوی از جامعه ایثارگران هستیم.

بیدختی افزود: علیرغم پیگیری‌ها و دغدغه‌های فراوانی که در حوزه ایثارگران بوده و هست اما بسیاری از قوانین مطابق نیازها و دغدغه‌ها و مشکلات خانواده ایثارگر نیست، از طرفی برخی قوانین با توجه به دغدغه‌ها تصویب می‌شود اما در بدنه اجرایی دولت اجرا نمی‌شود و خانواده‌ها از منافع آن قوانین منتفع نمی‌شوند به عنوان مثال تبدیل وضعیت ایثارگران در بسیاری از موارد اجرا شده و در برخی از موارد مغفول مانده است.

وی بیان کرد: خودروی جانبازان علیرغم تسهیل قانون هنوز اجرایی نشده و امید است با آمدن آقای قاضی زاده هاشمی این امور تسهیل شود گرچه کماکان بسیاری از موارد روی زمین مانده‌ است.

نماینده جامعه ایثارگران گفت: در حوزه ایثارگران به جد نیازمند اصلاح قوانین هستیم، قوانین ما از سال‌های قبل مانده‌ و اصلاح آن نیاز به توجه جدی رئیس جمهور دارد.

وی تصریح کرد: درخواست داریم قوانینی تصویب شود که بار سنگین مسئولیت را از روی دوش همه اعضای خانواده ایثارگران کم کند.

بیدختی افزود: در زمینه بیمه‌های تکمیلی، بیمه‌های ارایه شده پاسخگوی مشکلات درمانی ایثارگران نیست و مسائل آموزشی خانواده‌های ایثارگر در قوانین دیده نشده اگر هم شده کمرنگ است.

وی بیان کرد: علیرغم اینکه همسران شهدا سرپرست خانواده هستند حق ایثارگری، ماموریت آموزشی و حق سرپرست خانواری به آنها تعلق نمی‌گیرد.

به گفته وی یکی از موضوعات مهم سهم الارث فرزندان شهداست که به چالشی در استان تبدیل شده چرا که فرزندان به دلیل سهم الارث از بهره‌مندی از تسهیلات دولتی محروم می‌شوند.

نخبگان خراسان جنوبی به رئیس جمهور چه گفتند؟

لزوم افزایش پروازهای خراسان جنوبی

نماینده اصناف خراسان جنوبی نیز گفت: مزیت و پیشران اقتصادی ما در خراسان جنوبی معادن غنی آن است و در دولت شما با انجام طرح مطالعات زمین شناسی این گوهر نهفته در خاک استان بیش از پیش نمایان شده است.

علی جعفرپور مقدم افزود: اما محدودیت‌های ایجاد شده و بلوکه شدن پهنه‌ها توسط دولت عملا مسیر توسعه توسط بخش خصوصی را مسدود کرده و شرکت‌های توانمند دولتی نیز متاسفانه آنچه باید می‌کردند را در حق استان انجام ندادند.

وی اظهار داشت: امروز به مدد سیاست خارجی دولت سیزدهم هر روز خبرهای خوش از گشایش‌های فراملی برای کشور شنیده می‌شود اما در خراسان جنوبی با وجود بازار تشنه افغانستان، تعهدات ارزی و روش‌های رفع تعهدات مدنظر دولت همچنین ممنوعیت خروح دلار از افغانستان ما را دچار مشکل کرده است.

نماینده اصناف خراسان جنوبی گفت: موازنه تجاری ما نیز به دلیل سخت گیری‌های شدید برای واردات محصولات کشاورزی و دامی از این کشور به هم ریخته و روابط تجاری دو کشور در سطح بسیار پایینی باقی مانده است.

وی خاطرنشان کرد: به برکت سفر اول شما به استان و دستور تشکیل ستاد احیای قنوات، اتفاقات بی‌نظیری در بخش کشاورزی استان رخ داد و خرید تضمینی گندم بیش از هفت برابر شد اما مقابله با این خشکسالی ۲۲ ساله نیازمند اعتباراتی بیشتر برای تعادل بخشی دشت‌های استان است.

جعفرپور مقدم گفت: هزینه تولیدات بخش دامی و کشاورزی بسیار بالا رفته و حمایت ویژه از دامداران در این مقطع چه از طریق تامین نهاده‌های مورد نیاز دامی و کشاورزی چه از طریق تسهیلات ضروری به نظر می‌رسد.

وی اظهار داشت: حرف بسیار است از چالش‌های حمل و نقل تا وضعیت راه‌های استان و کشته‌های روزانه، از نبود صنایع تبدیلی در حوزه معدن و کشاورزی تا کمبود نقدینگی و تسهیلات اختصاص یافته به استان، از بلا استفاده ماندن ظرفیت‌های مرزی تا نبود آب و قهر طبیعت همه و همه مشکلات این استان هستند.

نماینده اصناف خراسان جنوبی گفت: اما این استان علاوه بر مشکلات، ظرفیت‌هایی هم دارد که توسط همکاران شما در استان به آن توجه ویژه شده است و طرح آن در حوصله این جلسه نمی‌گنجد لکن بدانید ما قدردان تلاش‌هایتان برای خراسان جنوبی هستیم.

وی عنوان کرد: خوب می‌دانیم اگر چند اولویت آب، راه و راه آهن استان که به کارویژه دولت شما در خراسان جنوبی تبدیل شده به سرانجام برسد به معنای واقعی، انقلابی در استان اتفاق می‌افتد که یادگار دولتی خواهد بود که رئیس جمهور آن برآمده از این خطه است.

جعفرپور با بیان اینکه همگان بر یک اصل اتفاق نظر داریم که توسعه بیش از هر چیز به وفاق و همدلی بین مردم، نخبگان و مسئولان وابسته است، گفت: ما به دلیل بعد مسافت دسترسی کمتری به پایتخت داریم، هر روز خبرهای خوش افزایش ناوگان هوایی کشور به گوش می‌رسد اما در خراسان جنوبی همیشه اولویت اول برای لغو پروازها در کشور بوده‌ایم و نجابت این مردم باعث شده که هر مشکلی در کشور ایجاد می‌شود ابتدا پروازهای این منطقه را حذف کنند.

نخبگان خراسان جنوبی به رئیس جمهور چه گفتند؟

وی ادامه داد: حالا انتظار داریم رئیس جمهور ما از همکارانشان بخواهد که این بار اولویت اختصاص ناوگان هوایی کشور را با حداقل روزی یک یا ۲ پرواز با ظرفیت مناسب به خراسان جنوبی بدهند تا بلکه این خطه نیز با این زیرساخت مهم به کریدورهای توسعه نزدیکتر شود، هرچند اگر حمایت تسهیلاتی ویژه ابلاغ شود بخش خصوصی استان نیز برای ایجاد یک ایرلاین بومی و حل دائمی این مشکل اعلام آمادگی کرده است.

راه‌اندازی شبکه موثر از بانوان تاثیرگذار

همچنین نماینده جامعه بانوان خراسان جنوبی گفت: ما در کشور نیازمند ارائه برنامه حمایتی هستیم که نقش همسری و مادری بانوان شاغل را در کنار دیوان سالاری اداری مشخص کند.

شاهبیگی خواستار تقویت سازمان‌های مردم نهاد حوزه بانوان استان شد و گفت: باید زیرساخت‌های مختلف در راستای رفاه بانوان با توجه به کم برخوردار بودن این استان فراهم شود و از زنان آسیب پذیر جامعه بیش از گذشته به صورت جدی حمایت شود و این حمایت نیازمند پیوست فرهنگی است.

وی با اشاره به آنچه نبود جایگاه هویتی زنان در تصمیم گیری کلان استان دانست، ادامه داد: باید شبکه موثر از زنان در حوزه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در خراسان جنوبی تشکیل شود تا نقش راهبری در جامعه را بر عهده گیرند.

این فعال حوزه بانوان افزود: دفاتر زنان و بانوان در استان‌ها اعتبارات لازم را دریافت نمی‌کنند که این اقدام باعث کاهش اثرگذاری این دفاتر در تحرکات اثرگذار بانوان می‌شود همچنین نیاز است اعتبار مصوب حوزه بانوان استان در سفرهای استانی به طور کامل پرداخت شود.

لزوم توجه به فرآوری مواد معدنی خراسان جنوبی

اما نماینده مجموعه‌های دانشجویی خراسان جنوبی گفت: مایه خوشحالی است در دورانی زیست می‌کنیم که خدمت به مردم تعطیلات نمی‌شناسد.

بهدانی افزود: شما به ثروتمندترین استان کشور گام نهاده‌اید و خراسان جنوبی میراث‌دار دانشمندان و عالمان بزرگی مانند آیت الله تهامی و پروفسور گنجی است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر بهره‌برداری از معادن رو به رشد بوده اما متاسفانه خام فروشی، سرمایه‌های غنی خراسان جنوبی را از بین می‌برد، گفت: باید استان با راه اندازی واحدهای فرآوری به شهرستان‌های معدنی و قطب معدنی کشور تبدیل شود.

این فعال دانشجویی گفت: فرآوری، ظرفیت‌های معدنی استان را به قطب معدنی کشور تبدیل می‌کند، مردم استان روی گنج نشسته‌اند اما شرایط یک زندگی معمولی را ندارند و حتی افرادی که از ظرفیت معادن استان استفاده می‌کنند، حساب‌های مالی خود را به این استان منتقل نمی‌کنند.

وی ادامه داد: با این شرایط حتی مالیاتی که می‌تواند به توسعه مناطق محروم ما کمک کند به خارج از استان منتقل می‌شود.

نماینده دانشجویان خراسان جنوبی گفت: ما در برداشت از معادن رتبه‌دار هستیم که هم خوشحال کننده هم نگران کننده است و در حوزه معادن به تحول عظیم نیاز داریم.

وی اظهار داشت: یکی از پایه‌های اقتصادی وجود زیرساخت‌های مورد نیاز است که امروز خط ریلی استان کلنگ زنی شد، وضعیت دوبانده سازی هم در ۲ سال اخیر بهبود یافته اما حمل و نقل هوایی ضعیف و پیشرفت را در استان به گروگان گرفته است.

بهدانی گفت: مقام معظم رهبری بارها بر حضور مسئولان در دانشگاه‌ها تاکید داشتند اما مگر می‌شود که رئیس دانشگاه بعد از یک سال و نیم فقط یک بار در جمع دانشجویان حضور یابد؟

منبع: ایرنا

509549