روایت جذاب و دراماتیک تاریخ معاصر ایران در سریال «رحیل»

در یادداشت زیر نگاهی به سریال در حال پخش «رحیل» داریم.
تصویر روایت جذاب و دراماتیک تاریخ معاصر ایران در سریال «رحیل»

به گزارش سایت خبری پرسون، احمد محمداسماعیلی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان در یادداشتی نوشت: هرچند در سال‌های اخیر نوعی تاریخی سازی با مایه های عاشقانه از تلویزیون تا شبکه خانگی را در نوردیده و اغلب هم بیشتر کارکرد سرگرم کننده داشته تا تحلیل تاریخ دوران ولی هرازگاه سریال‌هایی ساخته می‌شود که سعی می‌کنند هم آن مایه های عامه پسند سریال را داشته باشند و هم تحلیل تاریخی خود را ارائه دهند.

فضا سازی، بازی های استاندارد و با کیفیت ، روایت درست داستان و تولید شسته و رفته سریال رحیل را تبدیل به اثری خوش ریتم و دیدنی درباره تاریخ معاصر ایران کرده است که هم لحن عامه پسند خود را دارد و هم وضع حال یک دوران است.

درام رحیل با تقابل دو قطب خیر شامل زینت الملوک،اصلان ، پدر صحافش ، محا و.. و قطب شر ایادی رضا خانی ،بیتاج ،سرگرد و شفیق شکل میگیرد و در هر بخش این توازن قوا به یک طرف سنگینی می‌کند و طبق اصول درام سازی مجموعه ای از خصائل انسانی از قیبل نفرت، خشم ، حرص ، طمه ، آز و عشق باعث بروز کنش بین شخصیتها می شود.

رامین عباسی زاده از تهیه‌کننده های با تجربه و موفق تلویزیون در چند دهه است و توانسته در ادوار مخالف سریال‌های جذاب و سرگرم کننده مختلفی را تولید کند؛ از او یک فرشته بود و پلیس جوان و همراز گرفته تا پریدخت، شمس‌العماره، کت جادویی، احضار، راه شیری، انقلاب زیبا و...! نقطه اتکای عباسی زاده در همه سال‌های فعالیتش شناخت مخاطب تلویزیون و نوعی برنامه ریزی چندوجهی برای جلب مخاطب است. در سریال رحیل نیز عباسی زاده سعی کرده هم روایت تاریخی خود را داشته باشد و هم از جلوه های بصری کار غافل نماند و درعین حال تیپولوژی مناسبی برای آدم های درامش ایجاد کند.

مسعود آب‌پرور همکار عباسی‌زاده در سریال رحیل، در سال‌های اخیر سریال هوش سیاه را ساخت که به فصل دوم هم رسید. آب پرور سه سال هم قبل سریال مستوران در ژانر تاریخی را ساخت ولی با کارگردانی رحیل نشان داد که وقتی کنار خود یک تهیه‌کننده باتجربه را داشته باشد خروجی کار چند برابر می‌شود.

رحیل حاصل قلم رامین عباسی زاده به عنوان‌ طراح و همراهی فرهاد نقدعلی از جمله نویسندگان با تجربه تئاتری است که به خوبی اصول کلاسیک دراماتیک ( تقابل خیر و شر) در نوشتن رعایت شده است. در رحیل به یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین مقاطع تاریخی معاصر ایران در اواخر دو قرن قبل و ورود به قرن جدید که در دنیا هم شاهد تحولات زیادی از جمله گسترش انقلاب صنعتی و مدرنیته و شهر نشینی هستیم پرداخته شده. موقعیتی که در ایران هم کم کم با افول قاجاریه که قسمت اعظم جمعیت ایران ساکن روستا بودند و به دنبال آن در زمان پهلوی اول شاهد رشد شهر نشینی و حاکمیت فرهنگ غربی هستیم، حادث شده.

رحیل با درک درست از چنین شرایطی تلاش می‌کند تا با تقابل فرهنگ سنتی و فرهنگ وارداتی غرب به چالش های آن روزگار و نفوذ مخرب بیگانگان در تصمیم گیری کلان کشور بپردازد.

سرگرد با بازی موثر حمیدرضا آذرنگ عاشق قدرت و شخصیت جاه طلبی دارد و در این راه زن ساحرش بی تاج به او کمک می کند و زنان عامی مثل شمامه که سودای ملکه شدن را دارند تحت اختیار او قرار می‌گیرند و آدم های خوش قلبی مثل اصلان با توجه به شور جوانی و عدالت خواهانه اش با حمایت پدر دانا ، ساکت و فرزانه اش تلاش می کنند این توطئه را با کمک زن جوان نترس و آرمان خواهی ( محا ) خنثی کند. تلاشی که تاریخ نشان می دهد به علت بی کفایتی و رخوت و کاهلی احمد شاه قاجار به شکست می انجامد.

یکی از جذابیت های سریال رحیل بخش حضور بیتاج زن مکار، دانا و ساحر سرگرد با بازی فوق العاده موثر و خوب اندیشه فولاد وند است که مخاطب را وارد یک دنیای پر از رمز و راز ، تا حدی مخوف و تیر و تار می کند و نقدی هوشیارانه بابت گسترش خرافات و بهره گیری عده ای از این موقعیت دارد.

509450