تفاوت آنفلوآنزا و کووید-۱۹ چیست؟ /علائم

مقامات سرویس سلامت ملی بریتانیا (NHS) اعلام کردند، سویه BA.۲.۸۶ که برای اولین بار در اوایل ماه جاری خبرساز شد، نگران‌ کننده‌ترین سویه از زمان ظهور امیکرون است؛ البته دانشمندان می‌گویند، در حالی که این سویه جهش یافته است، هنوز به‌عنوان سویه نگران کننده طبقه‌بندی نشده است.
تصویر تفاوت آنفلوآنزا و کووید-۱۹ چیست؟ /علائم

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از هلث، به دنبال توصیه آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA)، وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی اعلام کرد که واکسیناسیون کووید-۱۹ از ۱۱ سپتامبر آغاز می‌شود در صورتی که قبلا قرار بود در ماه اکتبر آغاز شود. از مردم خواسته شده است که به محض اینکه از واجدین شرایط واکسن شدند آن را دریافت کنند.

تفاوت بین علائم آنفلوآنزا و کووید-۱۹ چیست؟

علائم کووید-۱۹ و آنفلوآنزا بسیار شبیه به هم هستند و تشخیص آن‌ها از یکدیگر دشوار است، بنابراین در اینجا نگاهی به علائم متفاوت هر ویروس در بدن می‌اندازیم.

آنفلوآنزا چیست؟

آنفلوآنزا، بیماری تنفسی مسری است که توسط ویروس‌های آنفلوآنزا ایجاد و مانند کووید-۱۹، از طریق قطرات سرفه، عطسه یا صحبت کردن از یک فرد آلوده منتشر می‌شود.

علائم آنفلوآنزا کدام است؟

علائم بیماری آنفلوآنزا دمای بالای ناگهانی بدن، بدن دردناک، احساس خستگی یا فرسودگی، سرفه خشک، گلو درد، سردرد، مشکل در خوابیدن، از دست دادن اشتها، اسهال یا درد شکم و احساس بیماری است.

در حالی که آنفلوآنزا اغلب به خودی خود بهبود می‌یابد، برخی از افراد ممکن است به شدت بیمار شوند، به همین دلیل است که در صورت توصیه، محافظت از خود با واکسن سرویس سلامت ملی مهم است.

علائم آن به طور مشابه در کودکان نیز ظاهر می‌شود، اگرچه ممکن است گوش درد نیز داشته باشند و با فعالیت بدنی کمتری همراه شود.

کووید-۱۹چیست؟

کووید-۱۹نیز بیماری تنفسی مسری است اما توسط ویروس سارس-کوو-۲، نوعی از ویروس کرونا ایجاد می‌شود.

علائم کووید-۱۹ کدام است؟

درجه حرارت بالا یا لرز، سرفه جدید و مداوم، از دست دادن یا تغییر در حس بویایی یا چشایی شما، تنگی نفس، احساس خستگی یا فرسودگی، بدن دردناک، سردرد، گلو درد، گرفتگی یا آبریزش بینی، از دست دادن اشتها، اسهال و احساس بیماری است.

تصور می‌شود که این علائم بین بزرگسالان و کودکان مشابه هستند.

از زمان شروع همه‌گیری، شایع‌ترین علائم کووید به دلایلی ازجمله معرفی واکسن‌ها و ظهور سویه‌های جدید تغییر کرده است.

بر اساس جدیدترین داده‌های مطالعه بهداشت زوئی، از ۳۰ روز قبل از پنجم دسامبر ۲۰۲۲، علائم اصلی گزارش شده توسط مشارکت‌کنندگان با تست‌های مثبت کووید شامل موارد ذیل بوده است:

۱. گلو درد

۲. آبریزش بینی

۳. گرفتگی بینی

۴. عطسه کردن

۵. سرفه بدون خلط

۶. سردرد

۷. سرفه همراه با خلط

۸. صدای خشن

۹. درد و درد عضلانی

۱۰. تغییر حس بویایی

در حال حاضر آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا اظهار کرد که علائم کووید-۱۹و سایر عفونت‌های تنفسی بسیار شبیه به هم هستند. تشخیص اینکه آیا شما کووید-۱۹، آنفلوآنزا یا عفونت تنفسی دیگری دارید تنها بر اساس علائم ممکن نیست. اکنون افراد با ابتلا به کووید-۱۹ و سایر عفونت‌های تنفسی، بیماری نسبتا خفیفی خواهند داشت، به خصوص اگر واکسینه شده باشند.

در صورت ابتلا به آنفلوآنزا یا کووید-۱۹چه باید کرد؟

اگر آنفلوآنزا دارید، استراحت کنید و بخوابید، گرم بمانید، دوزهای توصیه شده پاراستامول یا ایبوپروفن مصرف کنید و مایعات فراوان بنوشید.

در صورت وجود هر یک از موارد ذیل، قرار ملاقات فوری با پزشک عمومی داشته باشید:

• شما یا فرزندتان علائم آنفلوآنزا دارید و نگران علائم کودک یا خود هستید

• شما ۶۵ سال سن یا بیشتر دارید، باردار هستید و یا نوعی وضعیت پزشکی طولانی مدت دارید

• سیستم ایمنی ضعیفی دارید

• علائم شما پس از هفت روز بهبود نمی‌یابد.

اگر علائم کووید-۱۹دارید، با سیستم مراقبت‌های بهداشتی تماس بگیرید:

• احساس نگرانی می‌کنید یا مطمئن نیستید که چه کاری انجام دهید و

• شما نگران نوزاد یا کودک زیر پنج سال هستید.

برای هر دو مورد سعی کنید در خانه بمانید و اگر دمای بدنتان بالاست یا به اندازه کافی برای انجام فعالیت‌های عادی خود احساس خوبی ندارید، از تماس با افراد دیگر خودداری کنید (مراقبت بیشتری برای جلوگیری از افرادی که در معرض خطر هستند داشته باشید).

با اورژانس تماس بگیرید اگر

• دچار درد ناگهانی قفسه سینه می‌شوید

• در تنفس مشکل دارید

• شروع به سرفه کردن همراه با خون زیادی می‌کنید

• به نظر می‌رسد که حال کودک شما بسیار ناخوشایند است، در حال بدتر شدن است یا فکر می‌کنید مشکلی جدی وجود دارد.

منبع: ایسنا

509449