روزنامه هفت صبح گزارش داد؛

ماجرای دافی به کجا رسید؟

دو ماه است که موزیکی به نام «دافی سوپرایز» در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. آمارها می‌گویند که این موزیک فقط روی پلتفرم رادیو جوان ۱۶ میلیون بار شنیده شده و اگر بخواهیم این عدد را به تعداد بارهایی که بلاگرها روی این موزیک دابسمش کرده‌اند اضافه کنیم به عددی چند برابر این می‌رسیم.
تصویر ماجرای دافی به کجا رسید؟

به گزارش سایت خبری پرسون، جدا از ریتم و متن که به وایرال شدن موزیک دافی کمک کرده، اینکه محتوای آن مناسب جشن تولد است و می‌تواند برای نسل امروز جای آهنگ قدیمی تولدت مبارک را بگیرد کاری کرده که این روزها کمتر کسی است که منظم به شبکه‌های اجتماعی سر بزند و آن را نشنیده باشد.

چند روز پیش اما خبر رسید که وزارت ارشاد تولید کننده‌های این موزیک را پیگیری خواهد کرد و دیروز هم رسما اعلام شد که با شکایت وزارت ارشاد به عنوان متولی فرهنگ در کشور، افراد مرتبط با این موزیک به دادگاه خواهند رفت که به طور مشخص منظور شرکت آرایشی بهداشتی دافی بود که به عنوان اسپانسر موزیک ویدئوی دافی زیر فشار قرار گرفته است.

دافی از کجا آمد؟

در جواب این سوال هم می‌توانیم به شرکت آرایشی بهداشتی دافی بپردازیم و هم موزیک جنجالی دافی. در مورد اولی جواب کوتاه‌تر است. شرکت دافی زیر مجموعه سیلانه سبز است، شرکتی که سال ۱۳۸۰ تاسیس شده و طیف گسترده‌ای از محصولات مربوط به پوست و مو را تولید می‌کند که معروف‌ترین آنها محصولات مرتبط با پاک کننده‌های آرایش است،‌ این نکته از آنجا اهمیت دارد که هم در موزیک «دافی سوپرایز» به این موضوع اشاره شده هم یکی دیگر از تبلیغات جنجالی این شرکت که یکی دو سال پیش منتشر شد و واکنش‌های زیادی برانگیخت مربوط به همین محصول بود.

موزیک دافی یا همان دافی سوپرایز که زمزمه‌هایی درباره هزینه یک میلیاردی تولید آن وجود دارد، اول تیرماه امسال منتشر شد آن هم از طرف یک بند تازه کار اما نسبتا معروف رپ به نام «تاک داون» که طبیعتا کمی طول کشید تا مورد توجه قرار بگیرد اما وقتی مورد توجه قرار گرفت به سرعت محبوب شد. البته اینکه بلاگرهای زیادی هم از این موزیک در صفحاتشان استفاده کردند بی‌تاثیر نبوده است، موضوعی که به نظر می‌رسید بخشی از کمپین تبلیغاتی شرکت دافی باشد چون خیلی از بلاگرها همزمان با بخشی از این موزیک آرایششان را با دستمال مرطوب آرایش پاک کن دافی پاک می‌کردند.

این کار چرا عجیب به نظر نمی‌رسید؟ چون در فرازی از این موزیک خواننده می‌گوید: «هم خانومی هم دافی، زیر سن قانونی هم دافی، میک‌آپ کنی هم دافی، آرایشتو پاک کنی هم دافی» همانطور که خواندید یکی از بخش‌های پر حاشیه موزیک همین بخش «زیر سن قانونی» بود که در چند جای دیگر آن هم به سن ۱۸ سال و پایین‌تر اشاره می‌شود اما شاید این به خودی خود خیلی بد به نظر نرسد اما در بخش‌های دیگری به مصرف مواد مخدر، الکل و… هم اشاره‌هایی می‌شود

پس چندان عجیب نیست که بلافاصله بعد از وایرال شدن این موزیک خیلی‌ها به برند دافی و شرکت سیلانه سبز انتقاد کنند. مثلا یکی از کاربران پر مخاطب توئیتر در مورد آن نوشت: «جنگل بی‌قانون یعنی برای یک عکس از محیط یک شرکت که چند خانم حجاب اختیاری دارند و به کسی آسیب نمی‌زند، کسب‌وکارها را به پلمب یا عذرخواهی‌های اجباری مجبور می‌کنند، اما برای چیزی که رسمی کردن حمایت برندها از محتوای نامناسب برای کودکان در ایران است، سکوت می‌کنند.»

محمد سرشار مدیر سابق شبکه پویا هم نوشت: «بیچاره‌ فرهنگی که حاکمانش در برابر مفسدان گردن‌کلفت، رحماء و در برابر مردم کوچه و بازار، اشداء هستند.» حسام‌الدین آشنا (مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور سابق) هم واکنش تندی نشان داد و نوشت: «تکثیر بفرمایید تا به دستشان برسد. گِل بگیرند در آن بِرند لوازم بهداشتی را که با ایجاد جذابیت کلامی، گُل و الکل و … را – به اسم تبلیغ محصول- وارد فرهنگ مصرف می‌کند. شما با نسل زد (Z) ارتباط نمی‌گیرید بلکه ضد این نسلید و برخلافِ فرهنگ و آیین و مروت، کودکان را هدف قرار می‌دهید.»

اما تندترین انتقادها را خبرگزاری فارس و روزنامه فرهیختگان داشتند و قوه قضائیه را به سکوت متهم کردند. تا اینجای کار اگرچه نشانه‌هایی وجود داشت اما عده‌ای می‌گفتند که نمی‌توان از انتساب این موزیک به برند دافی مطمئن بود تا پوسترها و طرح‌هایی منتشر شد که گفته می‌شد قرار بوده بیلبوردها مرتبط با این کمپین باشند اما ضربه آخر را بخشی از گفت‌وگوی علیخانی مدیر مارکتینگ این شرکت با ناصر مرادی سردبیر دی ام برد مدیا، رسانه تخصصی بازاریابی به انکار کننده‌ها زد که در جواب سوال «آیا خودتان آن را منتشر کردید؟» می‌گفت:«بله‌» و بعد توضیح داد که این پروژه در مجموع ۳۰ میلیون بار دیده و شنیده شده است. این گفت‌وگو کمی بعد از روی خروجی رسانه برداشته شد و عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی گفتند که این مصاحبه مربوط به ویدئو کلیپی بوده که قبلا منتشر شده و آن هم سر و صدای زیادی داشته البته نه اینقدر. در ویدئوی قبلی یک کلاس درس به نمایش درآمده بود که در آن دختران جوانی با آرایش زیاد و چهره‌ای زیبا نشسته بودند که در همین زمان زنی که به نظر می‌رسد ناظم مدرسه است وارد کلاس می‌شود و همراه با داد و بیداد و دادن دستمال مرطوب دافی از آنها می‌خواهد آرایششان را پاک کنند.

وقتی آنها شروع به پاک کردن آرایششان می‌کنند کم کم عده‌ای پسر جوان با ظاهرهایی ژولیده می‌بینیم که سر کلاس نشسته‌اند. این ویدئو بیشتر از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی تقبیح شد و مثل دافی سوپرایز کار به دادگاه نکشید اما حالا وزارت ارشاد نه تنها اعلام کرده که دافی را دادگاهی خواهد کرد بلکه تاکید کرده که تمام برندها برای تبلیغاتشان باید مجوز بگیرند و محتوای آن را از قبل ارائه کنند؛ موضوعی که تا اندازه‌ای مبهم است مخصوصا وقتی پای شبکه‌های اجتماعی در میان باشد.

این اولین بار نیست که تبلیغات برندهای مختلف در شبکه‌های اجتماعی برای آنها دردسر درست می‌کند، مدتی پیش هم تبلیغ بستنی دومینو جنجال به راه انداخت و همین سه ماه پیش هم تبلیغ کوکتل بندری گوشتیران که سوسیس را با روبنده زنان بندر نشان می‌داد انتقادهای تندی نثار این شرکت کرد. در مورد گوشتیران البته به سرعت بیانیه‌ای صادر شد که می‌گفت طراح به شکل خودسرانه طرحی را که رد شده بود منتشر کرده و انتشار آن هیچ ارتباطی با صفحات خود شرکت ندارد.

منبع: هفت صبح

509030