رئیس دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد؛

مسکن هیات علمی را تا ۲۰ سال آینده تامین کردیم/بدهی دانشگاه صفر شد

رئیس دانشگاه تربیت مدرس از برنامه این دانشگاه برای ساخت ۵ هزار واحد مسکن برای اعضای هیات علمی و کارکنان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح اساتید دانشگاه تربیت مدرس تا ۲۰ سال آینده مشکل مسکن نخواهند داشت.
تصویر مسکن هیات علمی را تا ۲۰ سال آینده تامین کردیم/بدهی دانشگاه صفر شد

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد به تشریح برنامه های دانشگاه تربیت مدرس پرداخت و گفت: این دانشگاه که دارای ۱۷ دانشکده از جمله اقتصاد، مدیریت، مکانیک، عمران و محیط زیست حقوق و ...است، به عنوان تنها دانشگاه زیر مجموعه وزارت علوم است که دانشکده علوم پزشکی دارد. همچنین ۱۵ مرکز تحقیقات و یک پارک علم و فناوری در این دانشگاه وجود دارد که در حال حاضر ۱۷۰ شرکت دانش بنیان یا مستعد دانش بنیان شدن زیرمجموعه آن هستند.

وی با بیان اینکه تاکید ما تبدیل دانشگاه تربیت مدرس به یک دانشگاه مساله محور و مشکل حل کن است گفت: در این راستا کارهای خوبی انجام شده و در حال حاضر ۱۱ هزار دانشجو و ۷۹۸ تا ۸۰۰ عضو هیئت علمی داریم. شرکت های دانش بنیان ما نیز به مرحله تولید رسیده‌اند و پژوهشگاه‌های ما موارد مورد نیاز کشور را انجام می‌دهند.

به گفته رئیس دانشگاه تربیت مدرس،‌ تدوین راهبردهای کاهش خطرپذیری لرزه‌های ساختمان‌های شهر تهران، بازنگری برخی قوانین گمرک جمهوری اسلامی، تدوین طرح جامع پایلوت فناوری جی 5، بررسی اثر درمانی کپسول های دارچین در درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک، پیش‌بینی فرکانس بهینه‌ تحریک الکتریکی فراجمجمه‌ای در درمان تومور مغزی، سیر تحول و دوره بندی مکتوبات فارسی و قاب موسیقی فارسی، تبیین و تحلیل مدل ارتباطی قرآن کریم با توجه به روایات رایج یا طراحی و ساخت لیرز دیسک نازک پالس نمونه‌هایی هستند که در دانشکده های مختلف ما اجرا شدند.

دانشجو تاکید کرد: طی یک سال گذشته در دولت سیزدهم بیش از ۱۰۰ طرح مساله محور در تربیت مدرس مطرح شده است. به طوریکه ما در سال ۱۴۰۱ دانشگاه سرامد شدیم و تنها دانشگاهی که درجه سرامدی گرفت تربیت مدرس بود. وقتی که دانشگاه از دولت قبل به ما منتقل شد تقریبا دانشگاه‌ها در مرز ورشکستگی بودند. مثلا چهار سال پیش از سال ۹۷ حق التدریس اساتید ما پرداخت نشده بود. اساتید می‌گفتند فکر می‌کردیم هیچ وقت حقوق ما پرداخت نخواهد شد.

رییس دانشگاه تربیت مدرس افزود: ما در این دانشگاه آزمایشگاه‌هایی داشتیم که از کار افتاده بودند و فقط در دانشکده علوم زیستی ۲۰ میلیارد ارزش دستگاه ازمایشی داشتیم که نیازمند ۵۰۰ میلیون تومان برای تعمیر داشت ما طی یک سال گذشته این دستگاه‌ها را تعمیر کردیم. حتی دستگاه‌هایی که از کار افتاده دوباره تجهیز شده و دانشجویان از آنها استفاده می‌کنند.

امروز یک ریال هم بدهی نداریم

وی خاطرنشان کرد: وقتی دانشگاه به ما سپرده شد بیش از ۱۹۶ میلیارد بدهی داشت و امروز در این دولت با حمایت رئیس جمهور این مشکلات به کلی حل شده و امروز یک ریال هم بدهی نداریم.

دانشجو با اشاره به فعالیت مجازی بیش از دو سال دانشگاه ها تاکید کرد: تبدیل شدن آنها به صورت حضوری کار سخت و پیچیده ای بود که خوشبختانه در این دولت صورت گرفت و این دولت در مهار کرونا نیز مدیریت صحیح و خوبی داشت. در واقع طی این دوسال و نیم آسیب زیادی به مسائل فرهنگی و سطح آموزشی دانشگاه‌ها و قدرت تجزیه تحلیل افراد بر اساس واقعیات نه بر اساس فضای مجازی وارد شد.

رئیس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: ما در بحث ارتباط با صنعت برای حل مشکلات کشور شتاب خوبی دادیم و امروز به جایی رسیدیم که تعداد کسانی که از فرصت های مطالعاتی استفاده می‌کنند افزایش یافته و پسا دکترهای ما توفیقات خوبی در این زمینه داشتند.

به گفته وی، این دانشگاه درخشش در قله های علم را که وظیفه خود میدانست محقق کرد و امروزه دانشگاه تربیت مدرس اعلام می‌کند ظرفیت‌های ما بیش از چیزی است که بالفعل شده و ما می‌توانیم در حل مسائل بروکراسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... در کنار دانشگاه‌های خوب دیگر مثل تهران، شریف، علامه، شیراز و ... مسائل و مشکلات را حل و فصل کنیم.

دانشجو گفت: ما توان و شجاعت زیادی در این مسیر داریم و به عقیده من یا باید مسئولین را آموزش داد که از علما و دانشمندان کشور شوند یا باید از علما و با تجربه ها مسئولین را انتخاب کرد. طی این دوسال اکثر روسای دانشگاه‌ها افراد با تجربه بودند ودر حل مشکلاتشان حتی با بی پولی ها موفق بودند وعلاوه بر رفع بدهکاری‌هایشان یشرفت کردند.

رییس دانشگاه تربیت مدرس در خصوص جذب دانشجوی خارجی نیز گفت: ما برای جذب دانشجویان خارجی نیز پردیس بین المللی در منطقه اروند ابادان تاسیس کردیم. در بحث مسکن اعضای هیئت علمی نیز دولت برنامه ای را برای تامین مسکن تحت عنوان طرح بهینه مسکن مهر مطرح کرد. در این زمینه شهرداری تهران ۶۵ هزار واحد مسکونی را برای اساتید تقبل کرده که ۵۰۰۰ واحد آن برای دانشگاه تربیت مدرس اختصاص است.

مخالف ادغام دانشگاه پیام نور هستیم

وی با بیان اینکه ۵۱۱ خوابگاه متاهلی، دو هزار پانصد واحد برای کارمندان و ۸۰۰ واحد سازمانی در طرح فوق برای دانشگاه تربیت مدرس اختصاص یافت،‌گفت: تا بیست سال آینده هر عضو هیات علمی جذب کنیم می توانیم به اون خانه سازمانی واگذار گنیم.

وی با اشاره به مساله ادغام دانشگاه پیام نور نیز گفت: ما مخالف ادغام دانشگاه پیام نور هستیم چرا که چند ده هزار کارمند و استاد و دانشجو را دچار مشکل می‌کنیم. این کار با امایش همخوانی ندارد و کلا برعکس امایش و جذب اعتماد است و امیدواریم وزات علوم و مجلس بتوانند این کار را به صورت کارشناسی حل کنند.

دانشجو با تاکید بر اینکه کلاس های آموزشی دانشگاه تربیت مدرس از اول مهر بازگشایی می شود،‌گفت: با توجه به تعطیلی اول مهر کلاس های دانشجویان همانند ۶۰ سال گذشته از اولین روز بعد از تعطیلات رسمی آغاز می شود.

دولت قبل خوابگاه‌های متاهلی را به مجردی تبدیل کرده بود

رییس دانشگاه تربیت مدرس در خصوص وضعیت خوابگاه های این دانشگاه نیز خاطر نشان کرد: در دولت قبل متاسفانه خوابگاه‌های متاهلی را به مجردی تبدیل کرده بودند و فقط ۱۲ اپارتمان برای متاهلی باقی مانده بود. اما در برنامه ما ایجاد خوابگاه متاهلی هست و طرح ۵۱۱ خوایگاه متاهلی اجرا خواهد شد. همچنین ۳۰۰۰ هزار خوابگاه ظرفیت داریم که حدود ۱۰۰۰ خوابگاه تخلیه و اماده حضور دانشجویان هستند.

دکتر دانشجو با بیان اینکه کمبود ظرفیت خوابگاهی داریم و برخی خوابگاه ها نیاز به ترمیم و بازسازی دارد،‌گفت: مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از کل بودجه ۱۴۰۲ دانشگاه تربیت مدرس باید از درآمد اختصاصی دانشگاه براورد شود و درآمد اختصاصی سال گذشته دانشگاه نیر ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

رییس دانشگاه تربیت مدرس در پایان از قول دولت برای اختصاص بودجه ای جدا از بودجه کلی دانشگاه در حوزه تغذیه خبر داد و گفت: امیدواریم زودتر تخصیص دهند تا دانشگاه ها برنامه ریزی لازم را بکنند.

منبع: ایسنا

508517