از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون؛

بندرعباس پیش رو در تامین و تولید برق

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس گفت: تولید بیش از ۱۲ میلیارد کیلووات‌ ساعت انرژی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون از سوی این نیروگاه محقق شده است که نقش مهمی در پایداری شبکه سراسری ایفا کرده است.
تصویر بندرعباس پیش رو در تامین و تولید برق

به گزارش سایت خبری پرسون، داریوش محمودی روز یکشنبه در بیان تشریح عملکرد دستاوردهای دولت سیزدهم تاکنون افزود: در دولت سیزدهم و با مدیریت راهبردی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، مدت ۲ سال است که در سطح کشور و به‌ویژه در استان هرمزگان، باتوجه به تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، تولید برق سیر صعودی داشته و این نیروگاه، با حداکثر توان و ظرفیت توانسته است ۱۲ میلیارد کیلووات‌ساعت انرژی تولید و به شبکه سراسری برق تزریق کند.

وی با اشاره به اینکه این نیروگاه قدیمی‌ترین صنعت هرمزگان است، بیان کرد: نیروگاه بندرعباس تاکنون توانسته ۳۵ درصد برق مصرفی استان هرمزگان را تامین کند که در این زمینه سرافراز بوده است.

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس با توجه به تعمیرات انجام شده در واحدهای ۶ گانه این نیروگاه اضافه کرد: در دولت سیزدهم برنامه تعمیرات واحدهای مختلف نیروگاه طبق برنامه زمان انجام شد که ۶ هزار و ۸۴۰ ساعت مربوط به تعمیرات دوره‌ای واحدها، ۶ هزار و ۹۳۶ ساعت مربوط به تعمیرات نیمه‌اساسی و ۱۲ هزار و ۶۷۲ ساعت مربوط به تعمیرات اساسی بوده است.

وی با اشاره به اینکه انجام تعمیرات به‌موقع و منظم، توان و آمادگی واحدها افزایش چشم‌گیری داشته است، خاطرنشان کرد: نیروگاه بندرعباس باتوجه به ظرفیت فنی و تجربی که در اختیار دارد، توسط کارشناسان جوان و متخصص بومی از نیمه نخست سال ۱۴۰۰ تاکنون افزون‌بر هشت هزار و ۸۵۰ قطعه تخصصی تولید و یا بر ساخت این قطعات، راهبری و نظارت داشته باشد.

محمودی با اشاره به اینکه حدود ۹۵ درصد قطعات نیروگاه ساخت داخل است، تصریح کرد: ایران جزو پنج کشور سازنده نیروگاه، قطعات و تجهیزات نیروگاهی است که این امر در دنیا منحصر به کشورهای اندکی است.

وی با توجه به انجام اقدامات اصلاحی و برنامه‌ریزی تعمیرات که منجر به افزایش توان ۱۱۵ هزارکیلووات‌ ساعت واحدهای این نیروگاه شد، اضافه کرد: انجام طرح‌های ضروری برای رفع محدودیت واحدها و تاسیسات کمکی همچون قلیاشویی لوله‌های اکونومایزر، شست وشوی شیمیایی کندانسورها، تعویض تعدادی از لوله‌های آسیب‌دیده تحت ریسک بویلر و همچنین تعویض بسکت‌های لانگستروم واحد، نقش بسزایی در بهبود شرایط و ارتقای ۱۱۵ هزار کیلوواتی توان تولید طی ۲ سال اخیر داشته است.

وی گفت: همچنین این مجموعه برای تامین برق پایدار پیک تابستان برنامه‌های اصلاحی را جهت ارتقا توان واحدها در دستورکار قرار داده که با فعالیت‌های بی‌وقفه تلاشگران در نیروگاه بندرعباس در موعد مقرر محقق خواهد شد.

نیروگاه بندرعباس با چهار واحد بخاری و ۲ واحد گازی با ظرفیت ۱۳۲۰ مگاوات به‌عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه جنوب‌شرق کشور، نقش بسزایی در پایداری شبکه برق سراسری و تامین برق استان هرمزگان دارد.

منبع: ایرنا

508306