به بهانه تولد ۷۲ سالگی‌ حسین علیزاده

۱ شهریورماه زادروز حسین علیزاده است، به همین بهانه نگاهی به کارنامه هنری اش داریم.
تصویر به بهانه تولد ۷۲ سالگی‌ حسین علیزاده

به گزارش سایت خبری پرسون، من حسین علیزاده هستم؛ متولد ۱۳۳۰ در تهران. من همیشه تصویری از دوران بچگی خود دارم که تمام سوژه‌های کارهایم از همان تصویرها می‌آید. آدم می‌تواند این‌گونه برخورد کند و بگوید که من اینجا و آنجا تحصیل کرده‌ام که خب تحصیل هم کرده‌ام ولی هیچ‌وقت به من نگفتند دلت را چگونه پیاده کن!

۱ شهریورماه زادروز حسین علیزاده است. مردی که برای ما «آواز گنجشک‌ها» را نواخت و به ما گفت که «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند». با او به جمع «دلشدگان» پیوستیم و در کنار او «به تماشای آب‌های سپید» نشستیم.

حسین علیزاده وقتی که شوالیه نشد

حسین علیزاده تا به حال سه بار برای آلبوم‌های «فریاد»، «بی تو به سر نمی‌شود» و «به تماشای آب‌های سپید» نامزد جایزه گرمی در بخش «بهترین آلبوم سنتی جهان» شده‌ است. او در هفتم آذر ۱۳۹۳ در نامه‌ای از دریافت «نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه» اعلام انصراف کرد و نوشت که خود را بی‌نیاز از دریافت هر نشانی می‌داند. علیزاده در عین حال گفته‌ بود که هدیه ملت با فرهنگ فرانسه را ارج می‌نهیم.

او در نامه سرگشاده خود نوشت: «اگر سفیر سیاسی و فرهنگی کشور فرانسه هدیه ملت بافرهنگ فرانسه را به سینه هنرمندان بزرگ ما نصب می‌کند، آن را ارج می‌نهیم و ما نیز ستایش می‌کنیم ستارگان پرافتخار تاریخ خود را. شاید اگر در دیار ما توجه و درک از هنر والای موسیقی نزد مسئولان می‌بود، یک هدیه و عنوان غیرخودی این همه انعکاس نداشت. وقتی در فضای هنری نور کافی نباشد، چراغی کوچک خورشید می‌شود. ضمن قدردانی از مسئولان کشور و سفارت فرانسه، به احترام مردم هنرپرور و هنردوست ایران، به نام حسین علیزاده قناعت کرده، تا آخر عمر به آن پیشوند یا پسوندی نخواهم افزود.»

منبع: ایسنا

507972