همه چیز درباره پیاده‌روی شبانه لیلا حاتمی

تهیه کننده فیلم سینمایی «تصور» بیان کرد: مسیر این قصه را دوست داشتم و قبلا آن را تجربه نکرده بودم به همین دلیل علاقه داشتم آن را بسازم.
تصویر همه چیز درباره پیاده‌روی شبانه لیلا حاتمی

به گزارش سایت خبری پرسون، جواد نوروزبیگی در توضیح چرایی ساخت فیلم سینمایی تصور (علی بهداد ۱۴۰۰) بیان کرد: کار کردن با فیلم اولی‌ها را دوست دارم و معمولا سعی می‌کنم برای فیلم اولی‌ها با دقت جلو بروم، به همین دلیل فیلمنامه را با حوصله می‌خوانم، فیلم‌های کوتاهشان را می‌بینم و کار‌هایی از این دست.

تهیه کننده فیلم سینمایی پستچی سه بار در نمی‌زند (۱۳۸۷) اظهارکرد: وقتی فیلمنامه تصور آمد آن خواندم و خوشم آمد و با علی بهراد کارگردان این فیلم گفتگو کردیم و تصمیم به ساخت گرفتیم.

وی در مورد چرایی علاقه اش به کارکردن با کارگردان‌های فیلم اولی تصریح کرد: مهم‌ترین بخش این است که به قدری انگیزه دارند و به شما انرژی می‌دهند که کارشان نتیجه خوب خواهد داشت که حد و حساب ندارد. من با بیش از ۲۰ نفر فیلم اولی کار کرده ام و قطعا از همه نتایج خوبی گرفته ام. این مسیر هم مشخص است و آدم‌هایی که با آن‌ها کار کرده ام امروز برای خودشان افراد شاخص و خوبی هستند و توانسته اند این مسیر را بروند.

تهیه کننده فیلم سینمایی سلام بمبئی (قربان محمدپور ۱۳۹۴) ادامه داد: من برای فیلمسازی که باتجربه است شاید تا به این اندازه وقت نگذارم که روی فیلمنامه صحبت کنیم تا من بیشتر توجیه شوم چرا که آن فیلمسازان کارشان را بلدند و مسیرشان را رفته اند، اما برای فیلم اولی‌ها ما زمان زیادی را می‌گذاریم که اگر ضعفی وجود دارد به حداقل برسد.

نوروزبیگی یادآور شد: علی بهراد هم آدم بسیار بااستعداد و پرانگیزه‌ای بود که شب و روز جلسه داشتیم و در مورد فیلمنامه و بازیگران و روش اجرا صحبت می‌کردیم و پیش تولیدی حدودا ۵ ماهه برای یکماه فیلمبرداری این کار داشتیم.

مجری طرح فیلم سینمایی رحمان ۱۴۰۰ (منوچهر هادی ۱۳۹۷) در مورد علاقه اش به فیلم نامه فیلم سینمایی تصور خاطرنشان کرد: مسیر این قصه را دوست داشتم و قبلا آن را تجربه نکرده بودم به همین دلیل دوست داشتم آن را بسازم. میدانستم که این فیلم موفقیت بین المللی خوبی خواهد داشت و الحمدلله نتیجه هم خوب بود و به چیزی که می‌خواستیم هم رسیدیم.

وی افزود: مسیر این قصه همان «تصوری» است که می‌گوید؛ این آدم عاشق یک نفر است و در تصور و خیالش در حالت‌های مختلف این آدم را می‌بیند که به آروزیش برسد؛ تصور عملا ۶ یا ۷ اپیزود است که در دل هم روایت می‌شود؛ اگرچه فیلم اپیزودیک هیچ وقت در سینمای ما جواب نداده است، اما به نظرم رسید که این فیلم می‌تواند جواب بدهد.

تهیه کننده فیلم سینمایی بی همه چیز (محسن قرایی ۱۳۹۹) در پاسخ به این پرسش که بازیگران فیلم چگونه انتخاب شدند خاطرنشان کرد: یک کارگردان فیلم اولی قاعدتا برای بازیگران شناخته شده نیست، اما فیلمنامه خودش را نشان می‌دهد. معمولا در مرحله انتخاب بازیگر یک نقش چندین کاندید دارد و ما بسیار کار کردیم تا به فرد موردنظر برسیم و این دو نفر (لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان برای این نقش جواب دادند و، چون همانگونه که بیان شد یک فیلمنامه خودش خودش را نشان می‌دهد وقتی این دو فیلمنامه را خواندند، آن را پذیرفتند.

تهیه کننده سریال پدر گواردیولا (سعید نعمت الله ۱۴۰۰) در توضیح بازخورد‌های مخاطبان از تماشای این فیلم بیان کرد: کسانی که فیلم رادیده اند آن را دوست داشتند البته که در اکران به لحاظ تبلیغات ضعف بسیاری هست و فیلمی مانند تصور بودجه خاصی برای تبلیغ ندارد و شاید اگر بودجه تبلیغ بیشتر بود، رقم فروش هم بیشتر می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که هزینه تولید این فیلم چقدر بوده و آیا از پس هزینه هایش درآمده است، اظهار کرد: هزینه تولید این فیلم یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان بود؛ انشالله با تجمیع با رقم فروش بین الملل و اکران آنلاین بتواند هزینه هایش را جبران کند.

وی افزود: البته که پیش بینی ام این بود که در داخل همین اندازه خواهد فروخت. دغدغه و ناراحتی ام این است که در شرایط حاضر نمی‌توانم کار کنم.

تصور فیلمی به کارگردانی و نویسندگی علی بهراد و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی محصول سال ۱۳۹۹ است. نام اولیه این فیلم هِرمان بوده و فیلمبرداری آن از اسفند ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰ انجام شده و لیلا حاتمی و مهرداد صدیقیان بازیگران اصلی آن هستند.

این فیلم در اولین حضور جهانی خود در فستیوال کن سال ۲۰۲۲ رونمایی شد و نظر تماشاگران خود را جلب کرد؛ تصور از روز چهارشنبه، ۱۷ خرداد در سینما‌های سراسر کشور اکران شده و تاکنون به رقم فروش یک میلیارد و ۱۶۶ میلیون رسیده است.

تصور به داستان زندگی یک راننده تاکسی در شبی تاریک در تهران می‌پردازد. او یک خیال‌پرداز است که در عشق زنی می‌افتد، اما متوجه می‌شود که قدرت مالکیت او را ندارد و نمی‌تواند آن زن را به خود اختصاص دهد.

در طول فیلم، تنش‌های روانی و درونی راننده تاکسی به تصویر کشیده می‌شود. او درگیر تضاد‌های عاطفی است که بین واقعیت و تصویرسازی خیالی خویش شکل می‌گیرد. این تضاد‌ها و دوگانگی‌ها، نمادی از پیچیدگی‌ها و تناقضات زندگی انسان در جوامع مدرن است.

منبع: ایرنا

507584