دلیل شلوغی این روزهای پمپ بنزین‌ها چیست؟

شلوغی پمپ بنزین‌ها در روز‌های گذشته به یک معما تبدیل شده است. مقامات صنفی، مسئولان شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و مدیران وزرات نفت می‌گویند همه‌چیز عادی است، اما پیگیری‌ها نشان می‌دهد شلوغی پمپ بنزین‌ها را می‌توان با ماجرای تعیین سقف سوخت‌گیری بنزین مرتبط دانست.
تصویر دلیل شلوغی این روزهای پمپ بنزین‌ها چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون،مجریان طرح محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین، دو هدف را دنبال می‌کنند. یکی کاهش قاچاق سوخت و دوم تشویق مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی. محدودیت‌ها فعلا برای کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها است، اما امکان دارد به کارت سوخت شخصی هم برسد

پمپ بنزین‌ها پیش از این معمولا در روز‌های آخر ماه شلوغ می‌شد. چون راننده‌ها تلاش می‌کردند قبل واریز سهمیه جدید، از موجودی کارت سوخت خود نهایت استفاده را ببرند، اما برخلاف رویه همیشه این ماه از نیمه مرداد، پمپ بنزین‌ها به‌شکل غیرمنتظره‌ای شلوغ شدند. اگر از جلوی پمپ بنزین‌ها گذشته عبور کنید در همان نگاه اول، طول صف انتظار برای سوخت‌گیری توجهتان را جلب می‌کند و اگر پشت فرمان نشسته‌اید و آمپر ماشین نشان می‌دهد نیازمند حضور در جایگاه هستید، خودتان متوجه شده‌اید بنزین زدن بیشتر از قبل زمان می‌برد. به‌همین دلیل مردم در روز‌های گذشته مدام ازخودشان می‌پرسند علت شلوغی پمپ بنزین‌ها چیست؟

علت شلوغی پمپ بنزین‌ها

علت شلوغی پمپ بنزین‌ها را می‌توان در اظهارات سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت در برنامه زنده تلویزیونی صبحانه ایرانی شبکه دو با اجرای وحید رونقی جستجو کرد. به‌گفته رضا نواز، محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین که پیش از این در بعضی استان‌ها و به‌خصوص نقاط مرزی کشور اعمال می‌شد، قرار است به‌شکل سراسری اجرا شود.

محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین، به‌گفته رضا نواز برای کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها سفت‌وسخت‌تر اعمال می‌شود: «کارت سوخت آزاد موجود در جایگاه‌ها که توسط متصدیان پمپ بنزین در اختیار مردم قرار می‌گیرد، از این پس مشمول محدودیت‌هایی می‌شود و در هر نوبت با محدودیت سوخت‌گیری به حجم ۱۵ لیتر، ۲۰ لیتر، ۳۰ لیتر و ۴۰ لیتر روبرو است. محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین از شهری به شهر دیگر متفاوت خواهد بود». سپس در تشریح بیشتر ماجرا می‌گوید در تهران هم دو روز است کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها شامل این محدودیت می‌شوند.

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت به علت محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین اشاره نمی‌کند، اما خودمان می‌دانیم مجریان این تصمیم دو هدف را دنبال می‌کنند؛ یکی کاهش قاچاق سوخت و دوم تشویق مردم به استفاده از کارت سوخت شخصی.

محدودیت سقف سوخت‌گیری

علت شلوغی پمپ بنزین‌ها الان تا حد زیادی برایتان روشن شده است، اما کم‌کم باید خودتان را برای بخش دوم خبر آماده کنید، چون محدودیت سوخت‌گیری در پمپ بنزین‌ها قرار است به کارت بنزین شخصی هم برسد. این یعنی اگر کسی تا سقف مشخص شده در هر نوبت بنزین بزند، بین سه تا هشت ساعت بعد می‌تواند دوباره با همان کارت سوخت به جایگاه‌های مراجعه کند.

باک بنزین بیشتر ماشین‌ها ۳۰ و نهایتا ۴۰ لیتر گنجایش دارد. پس بیشتر راننده‌ها دچار دردسر نمی‌شوند. مگر اینکه پشت فرمان تاکسی نشسته باشند یا از ماشین در ناوگان تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند. برای این دسته خودرو‌ها امکان دوباره سوخت‌گیری در روز فراهم شده است.

محدودیت سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین در شهر‌هایی که سقف ۲۰ لیتر یا ۱۵ لیتر اعمال می‌شود، ملال‌آور و پرزحمت خواهد بود، چون حتی راننده تاکسی‌ها هم مجبور می‌شوند برای یک باک بنزین، بیشتر از یک مرتبه به جایگاه‌های سوخت مراجعه کنند. علت شلوغی پمپ بنزین‌ها را می‌توان گردن این مسئله هم انداخت.

تجربه عبرت‌آموز وقایع دی‌ماه ۹۸، گزینه افزایش قیمت بنزین را از دسترس خارج می‌کند

محدودیت سقف سوخت‌گیری در هر نوبت مراجعه به پمپ بنزین طبق گفته رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران فعلا در تهران شامل حال کارت سوخت آزاد جایگاه‌ها می‌شود. هرجایگاه هم تعداد محدودی کارت سوخت آزاد دارد که می‌تواند در اختیار متقاضیان قرار دهد. افرادی که کارت سوخت شخصی ندارند یا یادشان رفته همراه خود به پمپ بنزین ببرند، باعث معطلی بقیه می‌شود و صف انتظار برای سوخت‌گیری را طولانی می‌کنند. در حالی که اگر کارت سوخت شخصی خود را به جایگاه ببرید، در هر نوبت مراجعه می‌توانید تا سقف ۴۰ لیتر بنزین داخل باک بریزید. کارت سوخت شخصی اینجا به نفع مردم تمام می‌شود.

تعطیلی پمپ بنزین‌ها؛ از شایعه تا واقعیت

شلوغی پمپ بنزین‌ها در روز‌های گذشته، به شکل‌گیری شایعات متعدد در فضای مجازی کمک کرده است. به‌عنوان مثال کاربری بدون نام ادعا کرده بود در ساعات پایانی شنبه شب، برای سوخت‌گیری به پمپ بنزین رفته، اما مسئولان جایگاه گفته اند ذخیره بنزین‌شان به پایان رسیده و راننده‌ها را مخیر کرده‌اند در صف انتظار بمانند و یا به جایگاه دیگری بروند.

داستان این‌طوری تمام می‌شود: پس از نیم‌ساعت با تانکر بنزین به جایگاه سوخت رسید و کارمان راه افتاد. در این مدت نیروی انتظامی هم سرصحنه حاضر شد. چند کاربر شاخ و برگ بیشتری به ماجرا داده‌اند و چندنفر گفته‌اند از نزدیک شاهد موارد مشابه بوده‌اند. یک‌نفر گفته چندتا جایگاه سرزدم، اما همه تعطیل بودند. چند کاربر با لحنی نگران پرسیده‌اند آیا ممکن است این اتفاق نشانه‌ای از افزایش قریب‌الوقوع بنزین باشد؟

تعطیلی پمپ بنزین‌ها با واکنش فوری مسئولان روبرو شد. عالی‌ترین مقام وزارت نفت احتمالا برای هزارمین مرتبه به‌شکل رسمی اعلام کرد دولت حداقل تا پایان سال تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

مدیر بازرگانی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در واکنش به شایعه تعطیلی پمپ بنزین‌ها گفت: تمامی جایگاه‌های سوخت تهران فعال است و خبر‌هایی مبنی بر تعطیلی کذب است. تعطیلی برخی جایگاه‌ها به‌خاطر تعویض شیفت یا بروزرسانی جایگاه است که در حد چند دقیقه زمان می‌برد و به‌سرعت برطرف می‌شود. عملیات توزیع سوخت در جایگاه‌ها مطابق معمول و به‌صورت ۲۴ ساعت شبانه‌روز انجام می‌شود و هیچ‌گونه برنامه تعطیلی در روز‌های آینده نخواهد داشت. احتمال افزایش قیمت سوخت هم تکذیب می‌شود و بخشنامه‌هایی که در این زمینه در فضای مجازی پخش شده، دروغ محض است. از مردم تقاضا می‌کنیم در کمال آرامش و بدون نگرانی، طبق روال معمول در طول مدت شبانه‌روز اقدام به سوخت‌گیری کنند.

پیش‌بینی قیمت بنزین و سهمیه سوخت

قیمت بنزین به گفته مقامات دولتی حداقل تا پایان امسال تغییر نمی‌کند. بدون تعارف این یک وعده است که در بهترین حالت برایش مدت و تاریخ انقضا تعیین کرده‌اند. بیایید فرض کنیم دولت با تلاش و ممارست موفق شود به قول خود وفا کند، اما واقعیتی که باید آرام آرام با آن کنار بیاییم چیز دیگری است.

میزان مصرف بنزین در کشور بر اساس آمار‌های رسمی نسبت به توان تولید با سرعت بیشتری رشد می‌کند. در جدیدترین آمار‌ها مشخص شده میزان مصرف بنزین نسبت به پارسال، روزانه ۱۳ میلیون لیتر افزایش پیدا کرده است. میانگین میزان مصرف بنزین کشور در حال حاضر روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر است، اما شاهد صبت اعدادی مثل ۱۴۲ میلیون لیتر مصرف در یک روز هم بوده‌ایم که بالاتر از سقف توان تولید بنزین در کشور است. اگر راه‌حلی برای این مسئله پیدا نکنیم به‌زودی ممکن است با چالش «کمبود بنزین» روبرو شویم.

تجربه عبرت‌آموز وقایع دی‌ماه ۹۸، گزینه افزایش قیمت بنزین را از دسترس خارج می‌کند بنابراین شاید مجبور شویم برای تامین نیاز کشور دست به واردات بنزین بزنیم. سناریوی دیگر تغییر سهمیه سوخت خواهد بود تا آن زمان سقف سهمیه کارت سوخت خودرو‌های شخصی، ماهی ۶۰ لیتر بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی و ماهی ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد با قیمت سه‌هزار تومان خواهد بود.

منبع:فرارو

506937

مطالب مرتبط

سازمان آگهی های پرسون