بیانیه مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع‌مقدس و مقاومت به مناسبت روز خبرنگار

مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع‌مقدس و مقاومت در بیانیه‌ای، هفدهم مردادماه، سالروز شهادت محمود صارمی و روز خبرنگار را گرامی داشت.
تصویر بیانیه مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع‌مقدس و مقاومت به مناسبت روز خبرنگار

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از روابط عمومی مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع‌مقدس و مقاومت، در این بیانیه می‌خوانیم: در شرایطی که جامعه بشری بیش از همیشه، بحران زده، جنگ زده، خشونت زده و غیراخلاقی شده است، نیازمند نیرویی است تا قادر باشد این شرایط را تغییــر دهد. بی‌تردید این نیرو را باید در رسانه‌ها یافت. اگرچه قدرت تا حد بسیاری بر گفتمان رسانه‌ها تأثیرگذار است اما رسانه‌ها نیز قادرند گفتمان قدرت را تا حدی اصلاح، تعدیل و تلطیف کنند.

در عرصه خارجی که دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از تحرکات امنیتی و اقتصادی، با تبلیغات رسانه‌ای گسترده و عملیات روانی، درصدد تضعیف باورهای دینی، سیاه نمایی، ناکارآمد جلوه دادن نظام مقدس جمهوری اسلامی، القاء شکاف و بی‌اعتمادی بین ملت و حاکمیت بوده و با تحریف وقایع، به دنبال ایجاد تنش و ناامنی در سطح منطقه هستند؛ اصحاب رسانه در خط مقدم مقابله با جنگ ترکیبی، رسالتی بسیار سنگین در آگاهی‌بخشی، مقابله هوشمند با شایعات و شبهه افکنی امپراطوری رسانه‌های نظام سلطه و حراست از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی بر عهده دارند.

همچنین پیدایش رسانه‌های نوظهور و شبکه‌های اجتماعی و نقش‌آفرینی فناوری‌های نوین ارتباطات و اطلاعات،عصر جدیدی را ایجاد کرده است. رسانه و در رأس آن خبرنگاران، به عنوان مؤلفه‌ای مهم و تأثیرگذار در ایجاد ارتباطات و فهم مشترک از رویدادها در درون هر کشور، عهده‌دار نقش‌های راهبردی و سرنوشت‌ساز هستند و در این میان اهالی رسانه پیشران ایثار اجتماعی در راستای تحقق و فهم مشترک از رویدادهای اجتماعی هستند.

در عرصه داخلی نیز خبرنگاران به عنوان چشم بینای مردم، نماد امانتداری، صداقت، مسئولیت‌پذیری، تعهد، دلسوزی و وظیفه‌شناسی‌اند. افزون بر آن، عدالت‌طلبی، مبارزه با فساد و سیاه نمایی‌ها از ویژگی‌هایی است که از یک سو وظیفه اهل قلم را سنگین‌تر می‌کند و از سوی دیگر با اطلاع‌رسانی درست و شفاف ابهامات را برطرف کنند.

خبرنگاری و نویسندگی در زمینه دفاع‌مقدس و مقاومت بیش از آنکه یک تکنیک صرف خبری یا رسانه‌ای باشد، یک فلسفه، نگرش و باور فرهنگی است که بایــد در ذهن و قلم نویسندگان بارور و جاری شود. این جنبه از خبرنگاری با بازتاب دادن صدای نخبگان فکری، نواندیشان و مصلحان و رزمندگان در کنار انعکاس خواست‌های توده‌های رنج کشــیده و مصیبت دیده از جنگ، خشونت و رفتار غیرانسانی را به عنوان بخشی از وظیفه حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی خویش می‌شناسند.

وقتی از دوران جنگ تحمیلی یا اقدامات تروریستی گروه‌های تندرو در منطقه خاورمیانه سخن می‌گوییم از موضوع پیچیده و گسترده‌ای صحبت می‌کنیم که اگرچه از نظر زمانی در یک مقطعی تمام ‌شده است، اما اثراتش تا نسل‌های آینده هم بر تمام شئون زندگی جامعه ماندگار است. رمز این ماندگاری در آن است که دفاع مقدس، شاخه‌ای از اندیشه عاشورایی است و در پیوندی استوار با حماسه حسینی قرار دارد. هشت سال دفاع مقدس توانست از مفاهیم ایثار و شهادت غبارروبی کند و راه مقاومت را نه فقط برای ملت ما، که برای سایر ملت‌های آزاده در راستای برقراری امنیت پایدار و زیست شرافتمندانه بگشاید.

این بیانیه ضمن قدردانی از تمامی خبرنگاران،عکاسان و فیلمبرداران و سایر فعالان رسانه‌ای که طی سال‌های دفاع‌مقدس و بعد از آن در جنگ روایت‌ها تلاش کرده و یا جان خویش را برای ثبت حقایق در طبق اخلاص گذاشته‌اند، یادآور شده است: روز خبرنگار فرصتی مناسب برای شناسایی و بررسی ابعاد و نقش رسانه‌ها و رسالت خبرنگاران در جامعه است؛ چون اصحاب رسانه از ارکان اثرگذار درعرصه تقابل شناختی محسوب می‌شوند و به عنوان رکن تبیینی در خدمت نظام جمهوری اسلامی ایران قرار دارند. این مجمع همواره با تکیه بر تجربه میدانی پیشکسوتان حوزه ایثار و شهادت و مقاومت، در راستای واکاوی و بازشناسی حماسه‌آفرینی‌های مردم ایران در دوران دفاع‌مقدس و همچنین شهدا و ایثارگران جبهه مقاومت گام برداشته و همه فعالان رسانه‌ای در این حوزه‌ها را به تلاش برای ثبت و ماندگار کردن تاریخ پرافتخار دفاع از ارزش‌های اسلامی و انسانی دعوت می‌کند.

مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع‌مقدس و مقاومت در پایان این بیانیه، همزمانی روز خبرنگار با بیستمین سالروز آغاز فعالیت این مجمع را به فال نیک گرفته و ضمن تبریک این روز به همه اصحاب رسانه به ویژه اعضای مجمع خبرنگاران و نویسندگان دفاع‌مقدس و مقاومت، اظهار امیدواری کرده است همه اهالی قلم و رسانه در راستای ادای دین به حماسه‌آفرینی‌های مدافعان دین و میهن تلاش کنند.

506142