هشدار صریح وزیر سابق از سقوط پزشکی ایران در آینده نزدیک

من با توجه به مسئولیت اخلاقی و پزشکی‌ام، باید به "احتمال سقوط پزشکی ایران" در آینده نزدیک به دلایل زیر هشدار بدهم!
تصویر هشدار صریح وزیر سابق از سقوط پزشکی ایران در آینده نزدیک

به گزارش سایت خبری پرسون، مصطفی معین، وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پرشکی در کانال تلگرامی خود، نسبت به سقوط پزشکی در ایران هشدار داد و نوشت:

من با توجه به مسئولیت اخلاقی و پزشکی‌ام، باید به "احتمال سقوط پزشکی ایران" در آینده نزدیک به دلایل زیر هشدار بدهم!

هنوز کیفیت علم طب و دانش و مهارت پزشکان ایرانی در سطح منطقه حرف اول را میزند و در سطح جهانی هم مورد تایید است، ولی آسیب‌شناسانه و تیتروار در باره علل اصلی سقوط پزشکی ایران نظر می‌دهم:

1 - سوءمدیریت مزمن در وزارت بهداشت که به‌جز در مواردی معدود، فضای سیاست‌زدگی و ناکارآمدی و تملق و هواداری حزب باد غلبه داشته است و اکنون هم شاهد نمونه‌ای از آنیم!

2 - ضعف در سیاست‌ها و برنامه‌های سلامت‌محور بهداشت و تغذیه و پیشگیری، کمبود دارو و مشکل داروهای بی‌کیفیت، فساد در واردات دارو و تجهیزات و روابط باندی از دیرباز وجود داشته است!

3 - دخالت‌های شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تصویب سیاست‌های غیرعلمی از قبیل سهمیه‌بندی پذیرش دانشجویان دانشگاه‌ها، تخلف در انتخاب بورسیه‌ها با رانتخواری و در سال‌های اخیر تقلب در پذیرش کنکور و وارد کردن دانشجویان بی‌سواد با رتبه‌های بسیار پائین در رشته‌های گروه پزشکی و نیز جذب اعضای هیات علمی کم‌مایه یا وابسته با تنگ‌نظری‌های ایدئولوژیک و سیاسی!

4 - مهاجرت گسترده و رو به افزایش پزشکان و پرستاران به دلیل تحقیر، آزار و اجحاف و تبعیض‌های مالیاتی و فشارهای غیرقانونی شهرداری، دخالت بی‌مورد بیمه‌ها در تعیین تعرفه‌های پزشکی و نیز در نسخه تجویز شده پزشکان برای بیماران!

5 - بیگاری گرفتن از دستیاران پزشکی و فشار طاقت‌فرسای کار بر ایشان و اجبار چند ده‌ساله پزشکان طرح خارج از مرکز از ابتدای انقلاب بدون تامین حداقل امکانات کار پزشکی و معیشت در مناطق!

6 - کمبود شدید سرمایه‌گذاری کشور در امر سلامت و به‌جای آن ایجاد زمینه دخالت های باندهای مافیائی اقتصادی پشت پرده طب به اصطلاح اسلامی و سنتی و ایرانی در امور پزشکی و حمایت وزارت بهداشت، دولت و مجلس و زعمای کشور از آن‌ که برای توده محروم بسیار زیانبار است، هرچند که امکان اعزام به مراکز پیشرفته پزشکی در خارج کشور برای خواص وجود دارد!

505842