رویکرد حرفه‌ای‌ و تحول‌خواهی، کلید توسعه هپکو است

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه بازدیدهای نظارتی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری این سازمان، با حضور در دفتر مرکزی شرکت هپکو و دیدار مدیرعامل و جمعی از مدیران شرکت تولید ماشین‌آلات سنگین (هپکو)، ضمن ابراز خرسندی نسبت به وضعیت این شرکت در دوره جدید مدیریتی، رعایت اصول حرفه‌ای را مهم‌ترین اصل در مجموعه‌های اقتصادی سازمان تأمین‌اجتماعی توصیف کرد و با اشاره به اینکه با رویکردهای مرسوم مدیریتی نمی‌توان از ظرفیت‌های تحولی استفاده کرد، گفت: برای افزایش تولید و سودآوری در شرکتی مانند هپکو، باید سراغ رویکردهای حرفه‌ای و خلاقانه رفت. بدون رویکرد حرفه‌ای‌ در هیچ حوزه‌ای نمی‌توان به دستاوردهای مطابق با هدف‌گذاری‌ رسید. در شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تأمین‌اجتماعی هم به دنبال افزایش تولید هستیم و هم به دنبال افزایش سود.
تصویر رویکرد حرفه‌ای‌ و تحول‌خواهی، کلید توسعه هپکو است

به گزارش سایت خبری پرسون، موسوی در این نشست ضمن تقدیر از زحمات مجموعه مدیریتی و کارکنان و کارگران زحمتکش شرکت هپکو، روند حرکتی این شرکت در دوره جدید را رو به رشد توصیف کرد و افزود: مطابق سیره و کلام اهل‌بیت (ع) مقام و مسئولیت‌های مختلفی که بر عهده ما است به خودی خود هیچ ارزشی ندارد و تنها زمانی ارزشمند می‌شود که ما بدانیم امانتی از سوی مردم در دست ما است و این امانت را در جهت احیای حقوق ذ‌ی‌نفعان به کار بگیریم.

وی ضمن تقدیر از کلیه خدماتی که در دوره‌های مختلف مدیریت هپکو انجام شده، اظهار داشت: در طی دهه‌های گذشته و در ادوار مختلف، برخی تلاش کردند که این مجموعه مهم و راهبردی در صنعت کشور را به حاشیه ببرند اما تأمین‌اجتماعی از زمانی که سهامدار عمده این شرکت شده و مسئولیت آن را بر عهده گرفته است، تلاش کرده که به‌عنوان نماینده سهامداران، منطبق بر اصول حرفه‌ای عمل کند و همواره در چارچوب اصول سهامداری به این شرکت نگاه کرده است؛ خصوصاً طی دو سال گذشته و در دوره جدید مدیریتی سازمان تأمین‌اجتماعی، سعی ما بر این بوده که بدون توجه به حاشیه‌ها، رویکرد تحولی در متن کار قرار گرفته و کار را به‌صورت حرفه‌ای پیش ببریم.

موسوی ضمن تقدیر از همدلی مجموعه مدیریتی هپکو و همراهی اعضای هیئت‌مدیره این شرکت با مدیرعامل شرکت گفت: اینکه اعضای هیئت‌مدیره هپکو با هدفگذاری دقیق کمّی و کیفی و با یک اتفاق‌نظر بسیار خوب وارد کار شده‌اند؛ مایه خوشوقتی است و راه تحول و ایجاد بسترها و رسیدن به نقطه مطلوب، ادامه همین مسیر همدلی و همگرایی است که البته نباید در سطوح کلان باقی بماند و لازم است که به تمام سطوح مدیریتی و بدنه هپکو تسری پیدا کند که البته ما اطلاع داریم این همدلی در تمام سطوح به وجود آمده است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اینکه توسعه و تحول در گرو توجه به همه ظرفیت‌ها به‌ویژه ظرفیت‌های پنهان در داخل و خارج از مجموعه اقتصادی تأمین‌اجتماعی است، گفت: اگر درست توجه کنیم ظرفیت‌های موجود برای توسعه، بسیار بیشتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. هپکو تنها یک شرکت یا یک محصول نیست، بلکه ظرفیت‌های متعددی برای توسعه محصولات این شرکت وجود دارد و این ظرفیت‌ می‌بایست با توجه به ظرفیت‌ها و نیازهای مجموعه شرکت‌های شستا و حوزه‌های مختلف دیگر در خارج از مجموعه سازمان تأمین‌اجتماعی به‌صورت هم‌افزا مورد استفاده قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه با رویکردهای مرسوم مدیریتی نمی‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد، گفت: برای افزایش تولید و سودآوری در شرکتی مانند هپکو، باید سراغ رویکردهای خلاقانه رفت. آنجا که راضی به وضع موجود باشیم، از رویکردهای خلاقانه خبری نیست. اگر بتوانیم با خلاقیت و نوآوری به سراغ ظرفیت‌های گسترده موجود برویم، تحولات جدی رقم خواهد خورد. در این مسیر کارهای مشترکی که در قالب صادرات می‌توان با کشورهای پیرامونی انجام داد که خود ظرفیتی بسیار بزرگ است.

موسوی در ادامه با تأکید بر ضرورت رعایت برخی اصول در کارهای اقتصادی و سرمایه‌گذاری، به سه اصل کلی در این زمینه اشاره کرد و افزود: اصل اول و بسیار مهم که باید در جریان حرکت تحولی هپکو در نظر گرفته شود، رعایت اصول حرفه‌ای در حوزه‌های تخصصی و فنی است. در شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تأمین‌اجتماعی هم به دنبال افزایش تولید هستیم و هم به دنبال افزایش سود؛ یعنی هم می‌خواهیم نقش حاکمیتی خود را به بهترین نحو انجام دهیم و هم به‌عنوان سهامدار باید بتوانیم به دنبال افزایش سود و جبران زیان‌های انباشته گذشته باشیم و به ارزش واقعی دارایی‌های خود دست پیدا کنیم و این مستلزم کنش‌گری حرفه‌ای است.

وی افزود: بدون حرفه‌ای‌گری در هیچ حوزه‌ای نمی‌توانیم به دستاوردهای مطابق با هدف‌گذاری‌های‌مان برسیم. اگر می‌خواهیم در حوزه صنعت جایگاه خود را پیدا کنیم باید حرفه‌ای باشیم. در ادوار گذشته هر جا هپکو از حرفه‌ای‌گری فاصله گرفته از مسیر اصلی خارج شده و به حاشیه رفته است.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد اصل دوم مورد توجه در فعالیت‌های اقتصادی گفت: اصل دیگری که بدون آن حرفه‌ای‌گری هم تحقق‌پذیر نخواهد بود این است که در این مسیر حرفه‌ای به دام باندها و مافیای فساد نیافتیم؛ شبکه‌های فسادی که عمدتاً در پیرامون ما و در حوزه اقتصادی فعال هستند و چندین سال است که رهبر معظم انقلاب بر مقابله با آن تأکید دارند و رئیس‌جمهور محترم نیز با شعار مبارزه با این فسادها کار خود را آغاز کرده‌اند و تا امروز در برابر این باندها و مافیاها ایستاده‌اند. این اصل یعنی آن‌که هر چقدر حرفه‌ای باشیم و تجمیع منابع را مراعات کنیم و نیروی انسانی متعهد را پای کار بیاوریم، باز هم اگر در دام مافیا و باندهای فساد بیفتیم در کار خود موفق نخواهیم شد.

وی افزود: مبارزه با فساد و صیانت از حقوق ذی‌نفعان از جمله مواردی است که از ابتدای دولت مردمی سیزدهم و با تأکید و همراهی کامل وزیر محترم تعاون،کار و رفاه اجتماعی جز اصول محوری کار ما بوده و هر جا هم که محکم ایستادیم رشد اتفاق افتاده و حرکت مجموعه رو به جلو بوده است. درباره هپکو نیز با رویکردی که مدیریت جدید این مجموعه اتخاذ کرده اطمینان دارم مسیری که در این شرکت آغاز شده، قطعاً به موفقیت ختم خواهد شد و آینده این شرکت کاملاً روشن و امیدوارکننده است و به زودی شاهد شکوفایی بیش از پیش هپکو خواهیم بود.

موسوی با تأکید بر اهمیت نیروی انسانی، توجه به عوامل تولید را اصل سوم در فعالیت‌های اقتصادی دانست و اظهار داشت: مجموعه مدیریتی با وجود سختی‌ها و مضیقه‌ها باید نگاه کرامت‌محور به عوامل تولید و نیروی انسانی داشته باشد؛ با این نگاه است که برکت و عنایت خداوند شامل حال مجموعه می‌شود و رشد و توسعه اتفاق می‌افتد. باید بتوانیم در هپکو حقوق اولیه افراد در بخش‌های مختلف را به درستی ادا کنیم. اگر توسعه معیشت و امور رفاهی و شایسته‌گزینی در سطوح مختلف مجموعه هپکو وجود داشته باشد هیچ قصوری از سوی هیچ کس اتفاق نمی‌افتد و همه اعضا و اجزا کار خود را با تعهد تمام انجام می‌دهند و مطالبه گری‌ها نیز در حد ظرفیت شرکت انجام می‌شود. بنابراین توصیه من این است که توجه به نیروی انسانی و عوامل تولید را بیش از پیش در دستور کار داشته باشید.

بر اساس این گزارش، در این دیدار حسین قربانی مدیرعامل شرکت تولید ماشین‌آلات سنگین هپکو و اعضای هیئت‌مدیره این شرکت، در مورد آخرین وضعیت هپکو و شاخص‌های تولید و سودآوری این شرکت در دو سال گذشته و چهارماهه اول سال ۱۴۰۲ توضیحاتی ارائه کردند.

مدیرعامل هپکو در این نشست، ضمن تقدیر از حسن اعتماد مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی روند حرکتی این شرکت را مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱، تقریباً در همه شاخص‌ها رشد داشتیم. در مدت زمان کوتاهی که گذشت تلاش کردیم برآورد واقعی از مجموعه ظرفیت‌ها و دارایی‌های هپکو داشته باشیم تا با تحلیل بازار و توسعه تعاملات با بخش‌های مختلف تولیدی، ظرفیت‌های تولید و توسعه محصولات را در قالب افزایش قراردادهای ساخت توسعه دهیم. رویکرد اصلی هپکو طی دو سال گذشته توسعه سبد محصولات این شرکت و همچنین ارتقای هدفمند در تنوع محصولات بوده و ان‌شاءالله برنامه‌های جدی برای افزایش تولید و سودآوری اجرایی خواهد شد.

505341