به گزارش سایت خبری پرسون، محمد شیخ حسینی افزود: با تلاشهای همکارانم در سراسر کشور به نقطه مطلوبی در نظام بانکی کشور دست یافتهایم اما نباید به این امر راضی باشیم.
وی ادامه داد: بر اساس افق ترسیم شده، در سال 1404 به عنوان بانک اول در حوزه ارائه خدمات دیجیتال به تعاونیها و بنگاههای کوچک و متوسط خواهیم بود که با همت همکاران و ظرفیتهای بانک توسعه تعاون این هدف دستیافتنی است.
به گفته شیخ حسینی، انضباط مالی و اعتباری و مدیریت نقدینگی در بانک به خوبی کنترل شده و بانک در انجام تعهدات و تکالیف خود در حوزه حمایت از تعاونیها، تولید و اشتغال و پرداخت تسهیلات قرضالحسنه نهادهای حمایتی، جهش مسکن، مشاغل خانگی، ازدواج و فرزند آوری بعضاً از برنامه جلوتر میباشد.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون یادآور شد: رسیدن به نقطه مطلوب از انجام دادن کارهای کوچک که برخی در ظاهر کم اهمیت میشمارند شروع میشود.
وی بیان کرد: مدیران در سطوح مختلف معاونین مدیران امور و ادارات کل میبایست بر اساس ماتریس (SWOT) نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای حوزه تخصصی خود در ستاد و صف را شناسایی، مسائل را خوب تجزیهوتحلیل و ریشهیابی نمایند و بر مبنای آن برای ایجاد تحول برنامهریزی و تصمیم سازی نمایند.
شیخ حسینی گفت: در این مسیر باید در محیط بیرون ذینفعان، رقبا، نیاز و خواسته مشتریان و در داخل نقاط قوت و ضعف سرمایه انسانی، فرآیندها و اجزای سیستم را شناسایی کنیم و سپس پایین به بالا تصمیم سازی و در سطح عالی به سیاستگذاری و تصمیمگیری برسیم.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون در بخش دیگری از سخنان خود به راهبر بودن مدیران اشاره کرد و گفت: در حوزه اجرا هر مدیر به عنوان مدیرعامل واحد زیرمجموعه خود محسوب میشود.
راهبری به این معناست که هر مدیر در هر سطح وظیفهای و حوزه تخصصی خود بایستی نقش کوچینگ و مربیگری واحدها و کارکنان زیرمجموعه ستادی و استانی را برای دستیابی به موفقیت به خوبی ایفا نماید.
شیخ حسینی به مدیران ستادی توصیه کرد تا جایی که میتوانند و قوانین اجازه میدهد باید در جهت افزایش اختیارات استانها و شعب حرکت کرد.
به نظر میرسد در برخی حوزهها مثل کمیسیون معاملات، کارگزینی و رفاه، انتصابات، فناوری و عملیات بانکی میتوان برخی از اختیارات را به استانها واگذار کرد.
وی اعلام کرد: در طراحی سامانههای بانکی لازم است که نظرات کاربران و همکاران در صف و اجرا اخذ شود. موفقیت هر سامانه فناورانه در راه دست سادهتر و کاربردیتر و اجراییتر بودن استفاده از آن است.
شیخ حسینی افزود: بر اساس تکالیف نهاد قانونگذار بانکی برخی سامانهها همچون سامانه پولشویی، کشف تقلب و جامع نظارت و بازرسی باید در چند ماه آینده عملیاتی شوند که نیاز است در مسیر راهاندازی این سامانه از نظرات همکاران واحد مبارزه با پولشویی، بازرسی، اعتباری و نیروهای صف برای طراحی استفاده شود.
شیخ حسینی در ادامه سخنان خود «فرهنگ سازمانی» را به عنوان یکی از مهمترین مؤلفههای موفقیت هر سازمان عنوان کرد و گفت: فرهنگ سازمانی به این معناست که هر فرد در سازمان وظیفه و کار خود را در محیط سالم و پرهیز از حواشی به درستی انجام دهد.
وی تأکید کرد: منابع انسانی، محور اصلی در سازمان است و آموزش و انگیزش دو بال ارتقاء دهنده این منبع هستند.
مدیرعامل بانک توسعه تعاون در بخش پایانی سخنان خود بار دیگر ملاکهای انتصابات خود را در بانک تشریح کرد و گفت: جلب رضایت خداوند، خدمت به مردم، کارآمدی، تخصص و تعهد و پایبندی به اصول و ارزشهای اسلام و انقلاب و همراهی با سیاستها و برنامههای دولت را در کنار سایر مواردی که در جلسات گذشته بیان شد، از معیارهای انتصاب مدیران در بانک توسعه برشمارد.
اولویت برگزاری مجمع عمومی بانک
رئیس هیات مدیره بانک توسعه تعاون نیز در این جلسه اعلام کرد: بر اساس قوانین موجود بانکهای دولتی تا پایان شهریور فرصت دارند مجامع خود را برگزار کنند.
سیدباقر فتاحی افزود: یکی از اولویتهای کاری معاونت مالی و پشتیبانی در حال حاضر این است که با همکاری واحدهای مربوطه گزارش نهایی حسابرس قانونی را اخذ کرده و صورتهای مالی برای اخذ تأییدیه برگزاری مجمع به بانک مرکزی ارسال شود.
وی ادامه داد: برگزاری مجمع این امکان را فراهم میکند تا مراحل اداری ثبت سرمایه بانک با سرعت بیشتری طی شود.
فتاحی بیان کرد: برخی موضوعات همچون عملکرد صددرصدی در حوزه تسهیلات تکلیفی، ساختمان خدامی و افزایش سرمایه شرکت لیزینگ توسعه تعاون باید در اولویت قرار گیرد.
به گفته وی، بر اساس توافق با مدیران ارشد بانک مسکن، شعبه مستقر در ساختمان خدامی باید تا پایان شهریور و کل ساختمان تا پایان سال جاری تحویل بانک توسعه تعاون شود که این مهم میطلبد معاونت پشتیبانی بهصورت جدی این موضوع را پیگیری کند.
رئیس هیات مدیره بانک توسعه تعاون اعلام کرد: معاونت عملیات بانکی و امور اعتباری بانک باید اهتمام لازم در اجرایی شدن تسهیلات تکلیفی را داشته باشند. فتاحی گفت: میتوان اوراق حق تقدم مسکن را به سمت تعاونیها هدایت کرد.
اسناد بالادستی به عنوان نقشه راه
عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون هم در اولین نشست شورای مدیران گفت: حدود یک درصد از منابع بانکی در اختیار بانک توسعه تعاون است که باید به عنوان حقالناس به آن نگاه کرد.
محمدجعفر ایرانی افزود: یکی از مهمترین اولویتها این است که بین مصارف و منابع بانک توازن ایجاد شود.
وی ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که استفاده از منابع بانک مرکزی به صفر برسد.
ایرانی یادآور شد: حرکت در مسیر بانکداری نوین و نئو بانک موجب کاهش شدید هزینهها و شفاف شدن اختیارات میشود.
عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون اعلام کرد: اسناد بالادستی همچون سند توسعه بخش تعاون به عنوان نقشه راه بانک هستند و برنامهها و عملیات بانک باید منطبق بر اسناد بالادستی باشد.
وی اظهار کرد: اجرای برخی از پروژههای زیرساختی بانک طولانی شده است که باید با نظارت و بررسی دقیق سریعتر به سرانجام برسد.
ایرانی گفت: طراحی یک محصول منحصربهفرد برای بخش تعاون میتواند بانک را در فضای رقابتی پیش بیندازد.
وی در پایان سخنان خود اعلام کرد: نیروهای متخصص جزو سرمایههای بانک هستند و میتوان با اقداماتی آنها را نگه داشت.