به گزارش سایت خبری پرسون، ائتلاف و جبهه بزرگ همه با هم برای پرستاری با شعار «هویت، معیشت، همدلی» اعلام رسمی کرد.
به نام حضرت دوست
سلام بر جامعه بزرگ، مقتدر و فداکار پرستاری
سلام بر شما که به درستی در عمل قلب نظام سلامت هستید که حتی لحظهای و چشم برهم زدنی، بدون ضرب آهنگ مجاهدتهای شما، ادامه حیات نظام سلامت غیرممکن است.
درود بر قلب سپید انسان و انسانیت و سلام بر روح بلند شهدای سلامت که در دوران مخوف و پر اضطراب کرونا، با تقدیم جان و جوانی خود، امنیت سلامت مردم و آحاد ملت را تامین و تضمین کردند.
عزیزان همدل! اکنون همه ما در آستانه یک تصمیم جمعی بزرگ قرار داریم که در تاریخ هفتم مهرماه باید گرفته شود و در نتیجه کلی و عمده این تصمیم بزرگ و مشترک حرفه ای، دو راه بیشتر وجود ندارد:
۱. تشکیل نظام پرستاری تحت امر و گوش به فرمان بعضی از وزارت نشینان، آن هم از نوع کاملا ابزاری و مصرفی با تاریخ انقضاهای مشخص.
۲. تشکیل سازمان نظام پرستاری مقتدر، مستقل، سربلند، برگرفته از مشارکت بالا و مسئولانهی آحاد جامعه پرستاری، در تراز پرستاری حرفه ای، علمی، پیشرفته و نیز در تراز کشور عزیز و ملت غیرتمند ایران اسلامی و اهل تعامل با قوای سه گانه و حاکمیت کشور عزیزتر از جانمان؛ لذا برای دستیابی کادر پرستاری غیورمان به نظام پرستاری واقعی، حرفهای و مقتدر؛ ائتلاف و جبهه بزرگ "همه با هم برای پرستاری" با شعار «هویت، معیشت ورفاه، همدلی» و همزمان با اعلام رسمی برنامه زمان بندی انتخابات از سوی دستگاه متولی، در اقدامی قانون مدارانه رسماً اعلام موجودیت و فعالیت مینماید و برای شناخت بیشتر و عمیقتر عموم پرستاران به ویژه پرستاران جوان، مطالب ذیل بیان میشود:
۱. بررسی پیشینه و سوابق ما اعضای موسس این ائتلاف و جبهه بزرگ حرفهای نشان میدهد هرگاه بر اساس رای شما عزیزان در سازمان مسئولیت داشته ایم، در عمل با اقتدار ثابت کرده¬ایم که حق کادر پرستاری را بالاخره میستانیم. ممکن است فراز و نشیب، دیر و زود یا تند و کند در عمل به وعدههای ما وجود داشته باشد، اما تنها همیشه فقط یک خروجی را برای پیگیری هایمان متصوریم و آن هم "نتیجه" است.
"نتیجه" برای کادر پرستاری و برای سیستم پرستاری در بخشهای دولتی و غیر دولتی.
ما همیشه و در هر شرایطی خودمان را هم «مامور به انجام وظیفه» و هم «متعهد به حصول نتیجه» می¬دانیم. آن هم نتیجه برای تمامی سطوح و عرصههای فعالیت پرستاران در بخشهای دولتی، غیردولتی، نیروهای مسلح، تامین اجتماعی، بخش خصوصی و بازنشستگان.
سوابق عملی و شواهد متعدد نشان میدهد که ما نه اهل معامله ایم نه اهل تعارف، نه سیاسی هستیم نه وزارتی، نه تندرو هستیم نه کندرو! چون ریشههای عمیق مان در حرفه¬ی وسیع و گسترده پرستاری عزیزمان است.
ما بعد از توکل و اعتماد به عنایات خداوند متعال، به پشتوانه حمایتهای جامعه بزرگ، غیور و خدوم پرستاری همیشه جلو رفته ایم، درقاموس ما هیچگاه کوتاهی، کاهلی و یا رضایت به وضع موجود، وجود ندارد.
ضمناً با هیچ وزیر و وکیلی عقد اخوت دائمی نبستهایم، اما اهل ادب، احترام و دیپلماسی مقتدرانه هستیم. علت یا بهانه، قرب یا بعد، حمایت یا شکایت و ... به تناسب علاقه یا عدم علاقه مسئول یا طرف مقابل ما به حرفه و صنف عزیز پرستاری است.
باز هم بر اساس مستندات متقن و نتایج غیرقابل خدشه، در عمل ثابت کردهایم که درون حرفه و جریانات پرستاری، یکطرفه اهل تسامح، مماشات و کوتاه آمدن بودهایم و اگر مسئولی، جریانی، فردی یا گروهی درون حرفه احتمالا دست به تخریب ما زده، ما فقط به آنها سلام کرده¬ایم و گذشته¬ایم و لب از لب نگشودهایم.
اما در بیرون از حرفه اهل جرات و درصورت لزوم اهل شدت عملیم. کما اینکه در همین دوره پنجم برخورد با جریان دانشگاه گیلان در کرونا، وزیر ضعیف بهداشت، مهدی کلینیک، دانشگاه قم و... نمونههای متعدد از این موارد بوده است. در دورههای گذشته هم نمونههای زیادی از تلاش عملی ما برای حفظ تمامیت حرفه¬ای وجود داشته است؛ بنابراین ما جبهه و جریانی هستیم که معتقد به فعالیت جمعی و تفکر شبکهای در تصمیم گیریهای کلان حرفه هستیم. اما در پیگیری مصوبات، در هر دوره به رئیس کل وقت سازمان و اعضای شورایعالی اعتماد کامل داشته ایم؛ لذا همیشه اتفاقات مهم و بزرگ حرفهای در دوران مسئولیت همین تفکر در سازمان رقم خورده است.
به چند نمونه از بزرگترین و موثرترین آنها اشاره میشود:
۱. بنیانگذاری سازمان نظام پرستاری در سال¬های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰: که البته بزرگان زیادی در این امر زحمت کشیدند، اما به گواه بسیاری از بزرگان و پیشکسوتان و به خصوص مادر پرستاری نوین ایران سرکار خانم دکتر مداح، آنان که کار را در مجلس شورای اسلامی در طی یک دوره ۴ ساله فشرده تمام کردند، اعضای همین تفکر میباشد.
۲. ایجاد معاونت پرستاری در سال ۱۳۹۲: که باز موسسین همین تفکر با برقراری ارتباطات مقتدرانه با حاکمیت و دولت محترم بالاخره کار تصویب جایگاه معاونت پرستاری را به هیات دولت کشاندند و بعد از مخالفتهای وزارت بهداشت و علی¬رغم رای مخالف وزیر وقت، ۲۱ رای هیات وزیران و رییس جمهور وقت، به تشکیل معاونت پرستاری با حضور رییس کل و معاونین وی در جلسه هیات دولت تعلق گرفت؛ لذا ریشههای این معاونت فراتر از آن است که گاهی وزیری جرات کند ساختار آن را متلاشی کند.
۳. تصویب قانون تعرفه گذاری در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۶: این قانون، قانونی بسیار مترقی است. هویت، عدالت، استقلال مرزهای حقوقی و حرفه ای، برخورداری مالی از محل درآمد و بازوی پرستاران، از اهداف این قانون است. لیکن علی¬رغم آنکه ۱۵ سال طول کشید و فراز و نشیبهایی که طی شد، بالاخره بازهم اجرای قانون تعرفه گذاری در سال ۱۳۹۹ در زمان حضور همین تفکر و با پیگیریهای شدید و با عنایات ویژه رهبر معظم انقلاب رقم خورد. هرچند وزارت بهداشت تا این لحظه هر توانی داشته علیه این قانون و علیه صاحبان ایده¬ی این قانون بکار گرفته و تلاش می¬کند قانون و بانیان طرح و تصویب آن را از مسیر حرفهای و سازمان خارج کند، لیکن شما پرستاران اجازه این جسارت را نخواهید داد.
۴. تصویب قانون ارتقاء بهره وری در سال ۱۳۸۸: باز هم این تفکر دو سال بعد از تصویب قانون تعرفه گذاری که مشغول فراهم سازی زیرساخت¬های آن مثل استانداردهای خدمتی، استانداردهای حرفه ای، چک لیستهای کنترل، تدوین شرح وظایف جدید و به روز شده درحوزههای مدیریتی، تخصصی، عمومی و اولیه (ثبت استانداردهای پرستاری در سازمان ملی استاندارد، تدوین کتاب بستههای خدمتی، تدوین پروسیجرهای مشترک، تدوین پروسیجرهای مستقل، تدوین کتاب ICNP "International Classification nursing practice") بود که متوجه برخی مسائل عمیق در شیوه کاری کادر پرستاری و بالینی عزیز گردید و در نتیجه این بار، قانون ارتقاء بهره وری را به مجلس برد و طی تلاشهای حدود ۸ ماهه به تصویب رساند.
۵. عضویت در شورای بین المللی پرستاران (ICN) نیز با دیپلماسی گستردهی همین گروه و با دعوت مکرر از نمایندگان ICN به ایران و همینطور نهادهای منطقه EMRO که در ICN موثر بودند، مانند آقای میکائیل تسفا و خانم دکتر الدرازی، دیوید بنتون و همینطور برگزاری دورههای LFC، PHM (البته نقش و همکاری بسیار خوب جناب آقای دکتر برزگر اولین مشاور بین المللی سازمان نظام پرستاری در مسیر بین المللی شدن بسیار موثر بود.)
۶. بازنگری اساسی اساسنامه مراقبت در منزل
۷. تدوین و ابلاغ اساسنامه پروانه صلاحیت حرفهای
۸. تصویب تبصره ث ماده ۷۴ قانون برنامه ششم و هم اکنون نیز تلاش گسترده برای اثرگذاری در برنامه هفتم برای خنثی سازی توطئههای پرستارستیزان که روزهای آینده بیشتر به آن می-پردازیم. علاوه بر این¬ها، فعالیتهای بسیار گسترده دیگری هم واقع شده که در صورت لزوم در آینده بیشتر بیان خواهند شد.
اکنون نیز در انتهای دوره پنجم با افتخار تمام اعلام می¬کنیم و همگان می¬دانند که دستاوردهای افتخار آمیز ذیل متعلق به همین دوره¬ پنجم سازمان نظام پرستاری است. یعنی از یک عضو هیات مدیره یک شهرستان کوچک تا رئیس کل سازمان و اعضای شورای عالی و... در این افتخارات سهیم هستند که عبارتند از:
۱. تفکیک اضافه کار از کارانه با انحلال طرح قاصدک در همان شروع دوره پنجم سازمان
۲. بروزرسانی معوقات با اخذ و اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸،
۳. اعطای امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در سال ۱۳۹۹ به تمام پرستاران
۴. اختصاص فوق العاده ویژه از سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰،
۵. اخذ مجوز استخدام ۵۲۲۰۰ نفر در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰،
۶. عملیاتی کردن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری بعد از گذشت ۱۵ سال
۷. تصویب بند "ی" تبصره ۱۷ به عنوان قرار گرفتن منبع تامین مالی تعرفههای پرستاری در سرانه ملی خدمات سلامت
۸. تصویب ردیف اعتباری در مجلس شورای اسلامی برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۱۴۰۱،
۹. خرید و بازسازی ساختمان جدید سازمان در ۸ طبقه (در حال ساخت)
۱۰. عضویت سازمان در دبیرخانه شورای عالی بیمه
۱۱. توسعه و تعمیق پرستاری جامعه نگر
۱۲. توانمند سازی هیات مدیرهها با کمک مالی؛ آن هم از طریق بازسازی و ارتقاء مقتدرانه روابط و مراودات سازمانی در سطح عالی و ارکان و سران نظام و قوای سه گانه در کمال ادب و تسلط بر دیپلماسی حرفه¬ای در اوج احترام متقابل! به گونهای که یک ماه بعد از تشکیل شورای عالی دوره پنجم درسال ۱۳۹۸ دیدار با مقام معظم رهبری با محوریت سازمان صورت گرفت. همینطور ده¬ها دیدار و جلسه مشترک با روسای جمهور و سایر روسای قوا و مسئولین بلندپایه نظام و کشور عزیزمان با شورای عالی برگزار شد. در حالی که طی ۴ سال قبل از آن، حتی یک دیدار و یا جلسه با یکی از روسای قوا برگزار نشده بود.