هوای تهران آلوده است/ هشدار به گروه‌های حساس

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران امروز (۲۷ تیرماه) در پی افزایش غلظت ذرات معلق و آلاینده ازن، کیفیت هوای پایتخت کاهش پیدا می‌کند.
تصویر هوای تهران آلوده است/ هشدار به گروه‌های حساس

به گزارش سایت خبری پرسون، بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌ شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در صبح امروز (۲۷ تیرماه) با توجه به کاهش تندی باد و افزایش تردد خودروها بر میزان غلظت آلاینده‌ها افزوده خواهد شد و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در برخی مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

عدم وزش باد مؤثر در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را محدود خواهد کرد همچنین افزایش دما در ساعات بعدازظهر سبب تولید و افزایش غلظت آلاینده ازن و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق می‌شود. افزایش تندی باد تا ساعات پایانی سه‌شنبه سبب پراکندگی آلاینده‌ها خواهد شد، اگرچه با افزایش ترافیک شامگاهی افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد دور از انتظار نخواهد بود، بااین‌حال احتمال گسیل گردوخاک در مناطق مستعد ناشی از وزش باد نسبتاً شدید نیز در برخی ساعات وجود خواهد داشت.

با کاهش تندی باد تا صبح فردا (۲۸ تیرماه) همزمان با آغاز تردد خودروها افزایش غلظت ذرات معلق و کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود. وزش باد مؤثر در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را تسهیل خواهد کرد، اگرچه احتمال تولید و افزایش غلظت آلاینده ازن ناشی از افزایش دما در ساعات بعدازظهر سبب کاهش کیفیت هوا در برخی مناطق می‌شود.

با توجه به افزایش نسبی تندی باد تا اواخر وقت چهارشنبه پراکندگی آلاینده‌ها و برقراری وضعیت قابل‌ قبول در بیشتر مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون» با میانگین ۱۳۸ بود و کیفیت هوای پایتخت در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. آلاینده شاخص هم‌اکنون «ذرات معلق کمتر از ۲.۵میکرون» با میانگین ۹۹ و کیفیت هوا در وضعیت قابل قبول است.

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا "پاک"، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا "قابل قبول(سالم) یا متوسط"، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا "ناسالم برای گروه‌های حساس"، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا "ناسالم برای همه گروه‌ها"، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا "بسیار ناسالم" و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا "خطرناک" است.

503775