مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

افزایش اعتبارات مالی برای ساخت مراکز درمانی تامین اجتماعی

یکی از دغدغه های بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی کمبود مراکز درمانی و بهداشتی است و گاها شاهد آن هستیم که خدمات دهی به دلیل افزایش جمعیت در مراکز درمانی موجود کاهش پیدا می کند
تصویر افزایش اعتبارات مالی برای ساخت مراکز درمانی تامین اجتماعی

به گزارش سایت خبری پرسون،براساس آمارها 40 میلیون نفر در کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند به همین منظور مراکز بهداشت و درمان ویژه این سازمان بسیار اندک است و مراکز فعلی نیز در معرض فرسودگی قرار دارند؛ اما مدیرعامل این سازمان که به عنوان یکی از پول دار ترین سازمان های کشور به حساب می آید، معتقد است در این دولت افزایش اعتبار و بودجه برای بالا بردن محیط های بهداشت و درمان سازمان تامین اجتماعی در دو سال دولت سیزدهم در نظر گرفته شده است.

خبرنگار حوزه اجتماعی پرسون برای بررسی این موضوع گفتگویی با میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی انجام داده که در ادامه می خوانید:

وی در این باره گفت: در سال 1400 بودجه توسعه مراکز سازمان تامین اجتماعی در کل کشور چهار هزار و 500 میلیارد تومان بود که در سال 1401 این بودجه بیش از دو برابر یعنی نه هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

موسوی ادامه داد: در سال جاری بودجه مورد نیاز برای توسعه زیر ساخت های مراکز درمانی 11 هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نشان از توجه دولت به رفع کمبود محیط های درمانی دارد.

ببینید نگاه ما توسعه زیرساخت های درمانی است؛ اینکه ما بودجه و درآمد را در جای دیگر هزینه نکرده ایم و به سمت بالا بردن سرانه درمانی هستیم؛ اولویت ما توسعه مراکز خدمات درمانی و بهداشتی در سراسر کشور است. وی افزود: همین بودجه را می توانستیم ببریم در جای دیگر هزینه کنیم؛ مثلا سفرهای سیاحتی و تفریحی برای بازنشستگان در نظر بگیریم یا افزایش حقوق را داشته باشیم؛ اما ما توسعه زیر ساخت ها را برای بودجه در نظر گرفتیم؛ زیرساختی که بعد از معیشت جزو اولویت بیمه شدگان و مستمری بگیران است؛ اگر به بازنشستگان مراجعه کنیم و بگوییم چه دغدغه ای دارید بیشتر آنها بعد از افزایش حقوق از کمبود سرانه درمانی می گویند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه این افزایش اعتبار در حالی صورت می گیرد که سازمان نیز با افزایش درآمد مواجه شده است؟ به عبارتی بیمه شدگان در سال های گذشته برای مثال یک میلیون تومان هزینه بیمه پرداخت می کردند و این روزها نزدیک به دو میلیون تومان پرداخت می کنند، بنابر این افزایش بودجه با همان افزایش درآمد رخ داده و این اتفاق در هر دولتی رخ می داده است؟ پاسخ داد: ببینید نگاه ما توسعه زیرساخت های درمانی است؛ اینکه ما بودجه و درآمد را در جای دیگر هزینه نکرده ایم و به سمت بالا بردن سرانه درمانی هستیم؛ اولویت ما توسعه مراکز خدمات درمانی و بهداشتی در سراسر کشور است.وی افزود: همین بودجه را می توانستیم ببریم در جای دیگر هزینه کنیم؛ مثلا سفرهای سیاحتی و تفریحی برای بازنشستگان در نظر بگیریم یا افزایش حقوق را داشته باشیم؛ اما ما توسعه زیر ساخت ها را برای بودجه در نظر گرفتیم؛ زیرساختی که بعد از معیشت جزو اولویت بیمه شدگان و مستمری بگیران است؛ اگر به بازنشستگان مراجعه کنیم و بگوییم چه دغدغه ای دارید بیشتر آنها بعد از افزایش حقوق از کمبود سرانه درمانی می گویند.

موسوی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم خدمات بهداشت و درمان را رایگان ارائه دهیم باید زیرساخت ها را فراهم کرد؛ در تلاش هستیم که فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «کاری کنید بیمار جز درد و رنج بیماری اش، ناراحتی دیگری ‏نداشته باشد» را به اجرا در آوریم؛ یعنی خدمات سلامت رایگان در مراکز سازمان تامین اجتماعی قرار دهیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: ما حتی به این سمت خواهیم رفت که افراد دارای 65 سال سن به هریک از مراکز درمانی دانشگاهی مراجعه کنند هزینه آن ها کاملا رایگان محاسبه شود؛ همچنین نقاطی از کشور که مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی نداشته باشد مراکز درمانی دولتی می توانند بیمه شدگان را به شکل رایگان ارائه خدمات دهند.وی تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم که دغدغه بیماران را در موضوع درمان کاهش دهیم؛ به همین منظور افزایش اعتبارات را در توسعه زیرساخت ها در نظر گرفته ایم.

گفتگو از : سیاوش پارسا

503654