وقوع بیش از ۲۸ هزار حریق در تهران طی سال گذشته

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وقوع بیش از ۲۸ هزار حریق در پایتخت طی سال گذشته خبر داد.
تصویر وقوع بیش از ۲۸ هزار حریق در تهران طی سال گذشته

به گزارش سایت خبری پرسون، قدرت الله محمدی در نشست صمیمانه استاندار تهران با مدیران عامل آتش نشانی شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران، گفت: ظرفیت مرکز آموزش بین‌المللی آتش نشانی در خدمت کل آتش نشانی‌های کشور است که می‌توانند از ظرفیت‌های آموزشی آن بهره بگیرند. در حال حاضر ۵۳۰۰ نفر در ۱۳۷ ایستگاه آتش نشانی در تهران مشغول خدمت رسانی هستند که به زودی با افتتاح ایستگاهی در خیابان صابونیان تعداد ایستگاه‌ها به ۱۳۸ ایستگاه برای خدمت رسانی به شهروندان تهرانی می‌رسد.

وی افزود: بیش از ۳۰ نوع خدمت به شهروندان ارائه می‌کنیم و بیشترین تماس‌ها و مراجعه‌ها را برای کمک، سازمان آتش نشانی تهران دارد و زمان رسیدن به محل حادثه نیز ۴ تا ۶ دقیقه پس از یک تماس شهروندان خواهد بود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: مابضاعت و استعداد شهرهای اطراف را می‌دانیم و می‌دانیم که در تجهیزات به ویژه برای شهرهای کوچک مشکلاتی وجود دارد به شکلی که در حال حاضر تأمین یک دست لباس کامل آتش نشانی ۲۵۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد و تجهیزاتی همچون نردبان به متری دو میلیارد تومان رسیده، تجهیزاتی که عمدتا وارداتی هستند و شهرهای اطراف برای تأمین آنها مشکلات بسیاری دارند؛ لذا امکانات خود را در اختیار آنها قرار می‌دهیم. در شهرستان‌ها می‌توانیم ظرفیت‌های آموزشی این مرکز را مورد استفاده قرار دهیم و هزینه‌های تمام شده آن نیز با تخفیف به آنها ارائه خواهد شد.

آماده باش کامل در دوره اغتشاشات
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی سازمان آتش نشانی تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در سال گذشته در تهران شاهد وقوع حوادث گوناگون و عجیبی بودیم، به اغتشاشات سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: در تمام مدت اغتشاشات در آماده باش ۱۰۰ درصدی بودیم و نگذاشتیم هیچ حادثه خاصی در شهر تهران رخ دهد. در حادثه متروپل آبادان نیز ۳۰ دستگاه خودرو به همراه ۵۰ نیروی آتش نشان به محل اعزام شدند و فرماندهی عملیات بر عهده آتش نشانی تهران قرار گرفت. همچنین امدادرسانی به زلزله زدگان خوی به همراه اعزام ۱۵ کامیون کمک‌های جمع‌آوری شده نیز انجام شد.

محمدی با اشاره به برخی حریق‌ها و حوادث مهم سال گذشته همچون حریق زندان اوین، هتل ارم، کابل‌های زیرزمینی مهرآباد جنوبی، کارخانه روغن قیامدشت، فروشگاه رفاه و حریق انبار چسب، گفت: برای راهپیمایی اربعین حسینی نیز سالانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر از نیروها در مرزهای کشور و داخل کشور عراق برای ایمنی زائرین اعزام می‌شوند و در دیگر مراسم ملی و مذهبی نیز نیروهای آتش نشانی حضور دارند.

وی در خصوص توان عملیاتی آتش نشانی تهران نیز تاکید کرد: ۱۲۵۳ خودروی سبک و سنگین در تهران وجود دارد و در سال گذشته یک دستگاه جرثقیل سنگین ۱۰۰ تن، ۱۰ دستگاه خودروی حریق برای بازار، شش دستگاه کاربری حریق تک کابین ۲.۵ تن نیز خریداری شده است.

پالایشگاه‌های تهران موجب نگرانی ماست
مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه مخازن پالایشگاه تهران و شهران همیشه برای ما موجب نگرانی است و باید خود را همیشه برای حادثه آماده کنیم، ادامه داد: در این راستا تجهیزات متناسب با نیازها خریداری خواهد شد که سال گذشته سه دستگاه کاربری سیستم تنفسی و خرید تجهیزات انفرادی در دستور کار قرار گرفت و محقق شد تا شیرهای هیدرانته که در حال حاضر ۱۰ هزار و ۴۳۵ شیر در شهر تهران وجود دارد باید به ۱۸ هزار شیر در تهران برسد تا به استانداردهای جهانی دست پیدا کنیم. بر همین اساس باید ۸۰۰۰ شیر نصب شود که سالی ۱۰۰۰ شیر در دستور کار قرار گرفته، شیرهایی که تولید داخل هستند و امیدواریم بر اساس برنامه زمانبندی شده نصب آنها را اجرایی کنیم. البته سرقت این شیرها نیز با شورای تأمین در میان گذاشته شده و شاید بتوانیم با تغییر ساختار آنها این مشکل را حل کنیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۲۸ هزار حریق در تهران با یک میلیون تماس شهروندان داشتیم که بیشترین حریق‌ها در معابر و گذرگاه‌ها با ۳۹.۷ درصد و حریق‌های مربوط به سطل‌های مکانیزه ۲۵.۵ درصد و پس از آن نیز حریق‌های فضای سبز با ۱۳.۴ درصد و حریق‌های مسکونی با ۱۰.۵ درصد اتفاق افتاده است. در حریق مسکونی در سال گذشته شاهد کاهش آمار بودیم. نجات یافتگان ۲۴ هزار نفر در انواع حریق و حوادث بودند و فوتی‌ها نیز در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، ۵۰ نفر کاهش پیدا کردند.

503481