فعلا خاموشی نداریم/ دلیل خاموشی‌های پراکنده چیست؟

رکوردشکنی‌های اخیر مصرف برق در کشور موجب شده است تا خبرهایی از تعطیلی ادارات برای جلوگیری از خاموشی‌های خانگی به گوش برسد هرچند که علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو دیروز اعلام کرد که «فعلا هیچ‌گونه درخواستی برای تعطیلی ادارات نداشته‌ایم.»
تصویر فعلا خاموشی نداریم/ دلیل خاموشی‌های پراکنده چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، افزایش بی‌سابقه دمای هوای کشور در هفته گذشته علاوه‌بر شکستن رکورد تاریخی مصرف برق کشور (۷۲هزار و ۴۸۵مگاوات) رکورد مصرف برق تهران را هم جابه‌جا و ۱۲۷۰۰مگاوات را ثبت کرد که حدود ۵۰۰مگاوات از سال گذشته بیشتر است.

دمای هوای تهران روز چهارشنبه ۲۱تیرماه از ۴۰درجه عبور کرد و میزان دمای هوا در برخی نقاط به ۴۳درجه نیز رسید که در ۱۱سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

تاکنون کاهش ساعت کار حضوری کارکنان دولت، قطع برق ادارات پرمصرف و قطع برق صنایع از سوی مسئولان صنعت برق برای ایجاد تعادل در شبکه اجرایی شده است.

به‌گفته مسئولان صنعت برق، ممکن است براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی و تداوم و ماندگاری جریان گرما در کشور و افزایش مصرف برق در هفته‌های پیش‌رو درخواست تعطیلی ادارات را داشته باشیم اما در حال حاضر مشکلی در تامین برق هموطنان وجود ندارد.

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو دیروز در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها، درباره وضعیت تامین برق و درخواست برای تعطیلی ادارات، اظهار کرد: هیچ‌گونه پیشنهادی برای تعطیلات نداشتیم؛ اگر مردم همکاری با صنعت برق را ادامه دهند و شرایط همین‌گونه باشد و بتوانیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم، امیدواریم که اصلا به آن شرایط نرسیم.

وی افزود: در صورت نیاز حتما از طریق رسانه‌های رسمی اعلام می‌کنیم، اما تا امروز هیچ درخواستی در این زمینه نداشته‌ایم.

دلیل خاموشی‌های پراکنده چیست؟

مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق درباره برخی خاموشی‌های پراکنده تابستان با توجه به رکوردشکنی‌های اخیر برق گفت: ما تا الان قطعی برق برنامه‌ریزی شده برای بخش خانگی نداشته‌ایم اما باید توضیح دهم که شبکه‌های برق در معرض بلایای طبیعی نظیر تندباد و گرد و خاک است و وقتی مصرف برق بسیار بالاست و در زمان اوج مصرف برق قرار می‌گیریم افزایش دما وگرمای هوا هم ممکن است باعث به‌وجود آمدن حوادثی شود که منجر به قطعی‌های موقت شود؛ به‌عنوان مثال، هفته قبل آتش‌سوزی یک درخت در مشهد و بادهای ۱۲۰روزه سیستان‌وبلوچستان، حوادثی به‌وجود آوردند که البته با تلاش همکاران سریع برطرف شدند.

رجبی‌مشهدی افزود: صنعت برق حدود ۱۰هزار مگاوات ناترازی برقی دارد و کسی منکر این قضیه نیست اما با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده سعی کرده‌ایم تا کمترین مشکل را در تامین برق داشته باشیم. خوشبختانه شرایط تامین برق تاکنون پایدار بوده است که جا دارد از همه مشترکان به‌خاطر همکاری خوب‌شان قدردانی کنیم.

سخنگوی صنعت برق آخرین رکورد مصرف برق را ۷۲هزار و ۴۸۵مگاوات اعلام کرد و افزود: این رکود مصرف برق در ۱۹تیرماه است. معمولا روزهای تعطیل مصرف کاهش پیدا می‌کند. تمام برنامه‌ریزی‌های ما برای این است که هیچ قطعی برقی اتفاق نیفتد. سعی ما بر این است که بتوانیم برق تمام بخش‌ها اعم از خانگی، صنایع و کشاورزی را تامین کنیم.

وی همچنین گفت: امسال رشد مصرف برق در بخش صنعت را شاهد بودیم که بسیار امیدوارکننده است چراکه ما هر چقدر بتوانیم به بخش مولد برق بدهیم میزان اشتغال‌زایی و رشد تولید را به همراه دارد اما در صورتی این رشد ادامه‌دار خواهد بود که مردم با ما همکاری کنند.

503395