اصلاحات «پدرگواردیولا» چه بود؟

گفت و گو با سعید نعمت‌اله که سریال تازه خود با عنوان «پدرگواردیولا» را در آستانه توزیع در شبکه نمایش خانگی دارد، بخوانید.
تصویر اصلاحات «پدرگواردیولا» چه بود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، سعید نعمت‌اله نویسنده و کارگردان سریال نمایش خانگی «پدر گواردیولا» درباره تعاملات با ساترا و جلسات برگزارشده برای اخذ مجوز تولید و انتشار سریال خود از این سازمان گفت: در بخش دریافت مجوز تولید مسیر قانونی را طی کردیم و این مسیر قانونی جواب داد، درواقع جلو رفتیم و الان در حال برگزاری جلسات مجوز انتشار هستیم.

وی درباره روند این تعامل با تاکید ادامه داد: واقعاً اگر همکاران ساترا برایم دردسرساز بودند می‌گفتم ولی به هیچ‌وجه در مراحل دریافت مجوز تولید و انتشار از جانب ساترا اذیت نشدم.

اصلاحات «پدر گواردیولا» چه بود؟

نعمت‌اله درباره اصلاحات و ممیزی‌های ساترا در سریال «پدر گواردیولا» بیان کرد: به هر حال ممیزی و اصلاحات در زمان پخش وجود دارد اما آنچه در این جلسات مطرح شد موارد ریشه‌ای نیستند. مواردی مانند سیگار و…. من از این جلسات استنباط‌های خوبی داشته‌ام. باید صبر کنیم تا ببینیم نکاتی که درنهایت مطرح می‌شود، چیست.

وی اضافه کرد: چه در بخش تولید و چه در جلسات صدور مجوز انتشار که بخش بسیار مهمی است، جلسه داشته‌ام و نکات را شنیده‌ام. ما حدود ۶ قسمت را به ساترا داده بودیم و این قسمت‌ها را اعضای شورا به‌طور کامل دیده و طبق صحبت‌هایی که مطرح شد، پلان به پلان کار را تماشا کرده بودند.

کارگردان سریال «پدر گواردیولا» در مورد اینکه آیا نکات مطرح شده در شورای مجوز انتشار ساترا برای او قابل پذیرش بوده است یا نه بیان کرد: بخشی از این موارد پذیرفتنی است و بخشی نه! به هر حال در هر اثری هرکس سلیقه و استنباطی دارد اما درمجموع به ماجرای عجیبی برخورد نکردیم.

پدرگواردیولا فوتبالیست قدیمی که راه نجات را برگشت به خانواده‌اش می‌داند

نعمت‌اله راجع به قصه این سریال گفت: «پدرگواردیولا» درباره مردی است که راه نجات خود را برگشت به خانواده‌اش می‌داند؛ او یک فوتبالیست قدیمی بوده و در زندگی اشتباهاتی داشته است. خط قصه‌های من همیشه مشخص است و به‌هیچ‌وجه نگران این تکرار نیستم که همه چیز به خانواده ختم می‌شود.

وی کار در حوزه شبکه نمایش خانگی را خیلی دور از فضای کار در تلویزیون ندانست و عنوان کرد: برای من فعالیت در نمایش خانگی و تلویزیون تفاوت زیادی ندارد. من همچنان خاطرخواه تلویزیون هستم اما دیگر شرایط کار در تلویزیون فراهم نیست. از طرفی این نکته را باید درنظر داشت که همه مردم نمی‌توانند اشتراک پلتفرم‌ها را بخرند اما در تلویزیون این نکته برایم جذاب بود که می‌دانستم در نقطه‌ای دور در سیستان و بلوچستان هم مردم می‌توانند کارم را ببینند.

نویسنده سریال «پدر گواردیولا» نمایش خانگی را دارای فضایی گسترده دانست و عنوان کرد: حرف‌های بسیاری وجود دارد که باید در مورد نمایش خانگی زد اما این‌طور می‌گویم که حال من در تلویزیون خوش‌تر بود.

وی درباره ضوابط حاکم در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی بیان کرد: من حرف‌هایی که مایل بودم بزنم را در قصه‌هایم و کارهایی که در تلویزیون داشتم، زده‌ام. البته در نمایش خانگی هم آنها را گفته‌ام. همین جلساتی که با ساترا داریم من را به یاد جلساتی می‌اندازد که در صدا و سیما داشته‌ام؛ اگر می‌گویند در نمایش خانگی فضا بازتر است برای این است که اگر خطایی هم در ساخت اثر وجود دارد، تعداد کمتری نسبت به تلویزیون بیننده آن هستند.

نمایش در تلویزیون همیشه مورد علاقه‌ام بوده است و الان که در شبکه نمایش خانگی کار می‌کنم بین جلسات فرق زیادی ندیدم به هر حال در کار من سخت‌گیری عجیبی نشد و اگر شده بود آدمی نیستم که ساکت بنشینمنعمت‌اله درباره فراینده مجوز و تعاملات در ساترا نیز توضیح داد: نمایش در تلویزیون همیشه مورد علاقه‌ام بوده است و الان که در شبکه نمایش خانگی کار می‌کنم بین جلسات فرق زیادی ندیدم به هر حال در کار من سخت‌گیری عجیبی نشد و اگر شده بود آدمی نیستم که ساکت بنشینم؛ حداقل در صفحه شخصی‌ام آن را می‌گفتم و اعتراض می‌کردم. اصلاً من اهل اعتراضم. اتفاق خوشایندی که در ساترا وجود داشت این بود که پلان به پلان کار من را دیده بودند و روی هوا حرفی را نزدند. درواقع شخصی‌گری در اظهارات ندیدم. چراکه اگر این‌طور بود (نگاه شخصی‌گری وجود داشت) من می‌توانم آدم خیلی محبوبی نباشم. اعضای شورا قصه و کار را دیده بودند حتی درباره نکات فنی هم صحبت کردند.

وی درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر نظارت صدا و سیما بر نمایش خانگی و نظر خود در این باره یاداور شد: قبلاً هم همین‌طور بود؛ پیش از این هم نظارت این بخش بر عهده صدا و سیما بوده است. من مجوز تولید سریال «پدرگواردیولا» را هم از ساترا گرفته‌ام. از زمانی که برای این سریال به ساترا آمدم نزدیک به دوسال می‌گذرد و همیشه صدا و سیما بوده است.

نعمت‌اله ادامه داد: زمانی که این خبرها و فضاسازی‌ها را خواندم تعجب کردم. هرکسی که درباره این مصوبه و خبر سوال می‌کند به او می‌گویم باور کنید از ابتدا همین روال وجود داشته است و اتفاق پیچیده‌ای نیست.

«پدرگواردیولا» را از هرکس دیگری موفق‌تر درآورده‌ام

وی درخصوص انتخاب پلتفرم «تماشاخونه» برای پخش سریال «پدرگواردیولا» عنوان کرد: حق معنوی سریال با من است و حق مادی آن با من نیست. تهیه‌کننده کار آقای محسن حیدری هستند و با پلتفرم «تماشاخونه» به توافق رسیدند تا کار را از این رسانه پخش کنند. بایت این اتفاق بسیار خوشحال شدم چراکه آدم‌های این پلتفرم اهل گفت‌وگو هستند.

این نویسنده از تجربه کارگردانی خود صحبت کرد و گفت: «پدرگواردیولا» دومین سریالی بود که به‌طور مستقل ساخته‌ام. در مابقی کارهایی که حضور داشته‌ام هم هیچ کارگردانی نمی‌تواند مدعی شود که کست را به‌تنهایی بسته یا بازیگردانی کرده است. من همیشه مشتاق نویسندگی بوده‌ام و تا لازم نبینم کاری را نمی‌سازم. اگر بتوانم کارگردان مورد علاقه‌ام را برای فیلمنامه‌ای که نوشته‌ام در نظر بگیرم حتماً این کار را خواهم کرد. دو دستی به ساختن نچسبیده‌ام؛ اصلاً این‌طور نیست. بلکه دو دستی به نوشتن چسبیده‌ام. نوشتن برایم جذاب‌تر است. هرچند که «پدرگواردیولا» را از هرکس دیگری موفق‌تر درآورده‌ام. به نظرم این کار موفق خواهد شد البته باید منتظر باشیم مردم کار را ببینند تا چه نظری داشته باشند.

نعمت‌اله در پایان درباره جدیدترین کارهای خود گفت: یک کار جدید در نمایش خانگی شروع کرده‌ام که نویسندگی و کارگردانی آن‌را برعهده دارم. مشغول نگارش فیلمنامه هستم و بعد از اخذ مجوزها تولید آن را شروع خواهیم کرد. مانند همه کارهایم خط اصلی کار خانوادگی است اما فضای آن کمی متفاوت است.

منبع: مهر

502611

سازمان آگهی های پرسون