مالیات‌گریزی با حساب بانکی بچه‌ها/ ۳۰۸هزار مالیات‌گریز در تور قانون

اطلاعات جدید نشان از شگردهای جدید برای فرار مالیاتی دارد؛ از مالیات‌گریزی با حساب بچه‌ها و افراد غیرمرتبط گرفته تا فرار از قانون با پنهان کردن تراکنش‌های بانکی اما حالا حلقه مالیاتی تنگ‌تر شده و به‌تدریج بر تعداد پرونده‌های جدید مالیاتی افزوده می‌شود.
تصویر مالیات‌گریزی با حساب بانکی بچه‌ها/ ۳۰۸هزار مالیات‌گریز در تور قانون

به گزارش پرسون، دولت تور جدیدی برای شناسایی افراد و مشاغل پردرآمد جهت گرفتن مالیات قانونی از آنها پهن کرده و با استفاده از یک الگوریتم به جزئیات حساب بانکی و تراکنش این اصناف به‌ویژه مشاغل پزشکی، وکلا، طلافروشان، دارندگان نمایشگاه‌های فروش خودرو و صاحبان بنگاه‌های معاملات ملکی دست‌یافته که می‌تواند سد محکمی در برابر مالیات‌گریزی باشد.

چنان‌که آمارها نشان می‌دهد مالیات‌ستانی با روش‌های جدید نتایج ملموسی داشته ازجمله اینکه میزان مالیات وصولی از هنرمندان و اینفلوئنسرها ۷۰۶درصد، مشاوران املاک ۳۹۱درصد و وکلا ۱۹۵درصد رشد کرده است.

با این حال اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد دولت با شیبی ملایم به‌دنبال اصلاح نظام مالیاتی است چنان‌که تازه‌ترین داده‌های به‌دست آمده ناشی از به کارگیری الگوریتم طراحی شده در نهادهای مالیاتی و بانکی نشان می‌دهد میانگین مالیات سالانه پرداختی اصناف به ۵۸میلیون تومان رسیده که معادل مالیاتی است که یک حقوق‌بگیر بخش دولتی با حقوق ماهانه ۱۱میلیون تومان، در طول سال پرداخت می‌کند.

براساس اطلاعاتی که بانک مرکزی در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده گردش حساب ۳۰۸هزار کد ملی در یک سال ۱۲۱۰هزار میلیاردتومان بوده است و اطلاعات سجلی همه این افراد از سازمان ثبت احوال گرفته شده و شناسایی حساب بانکی و گردش مالی برخی پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده مالیات‌گریز با روش جدید سرعت گرفته است.

بررسی این حساب‌ها نشان می‌دهد بیشتر این حساب‌های شناسایی شده و تراکنش‌ها بدون استفاده از دستگاه‌های کارتخوان بانکی بوده که مشکوک به فرار مالیاتی هستند. به‌گونه‌ای که ۶۹هزار و ۷۰۰هزار کد ملی دارای پرونده انفرادی مالیاتی هستند اما گردش حساب آنها در پرونده‌شان منعکس نشده و گردش حساب ۶۲هزار و ۳۰۰نفر ۲۵۰هزار میلیارد تومان بوده که دارای چند پرونده مالیاتی نزد سازمان امور مالیاتی هستند.

افزون بر اینکه ۷۰۰هزار میلیارد تومان هم مربوط به گردش حساب ۱۷۶هزار نفر از افرادی می‌شود که دارای هیچ سابقه و پرونده مالیاتی نیستند. حالا با سیاست جدید سازمان امور مالیاتی ریز تراکنش آنها در بانک مرکزی احصا شده و ضمیمه پرونده مالیاتی افراد شده است.

این گزارش می‌افزاید: بسیاری از این افراد اصلا یا مالیات نمی‌دادند یا کم‌اظهاری مالیاتی داشته‌اند و درواقع با پنهان‌کاری از پرداخت مالیات فرار می‌کرده‌اند. به همین دلیل دستگاه‌های مسئول در حال ارزیابی و رصد افراد مرتبط با برخی مشاغل مالیات‌گریز نظیر حساب بانکی منشی‌های پزشکان، کارمندان دفاتر وکالت و سایر ذی‌ربطان آنهاست.

کودکان مالیاتی

سوءاستفاده از حساب افراد زیر ۱۸سال و به‌ویژه کودکان و بچه‌ها هم کشف جدیدی است که سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی با بهره‌گیری از الگوریتمی دقیق به آن دست یافته‌اند. اطلاعات موجود نشان می‌دهد برخی فعالان صنفی برای فرار از قانون، تراکنش بانکی‌شان را در حساب افراد زیر سن قانونی انجام می‌دهند.

مالیات‌گریزی با حساب بانکی بچه‌ها | سازوکار شناسایی پردرآمدهای مالیات‌گریز برای وصول مالیات قانونی

مالیات‌گریزی با حساب بانکی بچه‌ها | سازوکار شناسایی پردرآمدهای مالیات‌گریز برای وصول مالیات قانونی

مالیات‌گریزی با حساب بانکی بچه‌ها | سازوکار شناسایی پردرآمدهای مالیات‌گریز برای وصول مالیات قانونی

منبع: همشهری آنلاین

492060