به گزارش سایت خبری پرسون، در سیره بزرگان و عالمان شیعه دیده شده که در نماز جماعت برادران اهل سنت شرکت کرده و پیشنماز آنان اقتدا میکردند. در این زمینه امکان دارد پرسشی برای حجگذاران ایجاد شود که آیا در حین زیارت میتوانند در نماز جماعت اهل تسنن در مسجدالحرام و یا مسجدالنبی(ص) شرکت کنند.
به بررسی پاسخ این پرسش در بیان تعدادی از مراجع تقلید پرداخته است.
سؤال: با توجه به توصیه مراجع عظام مبنی بر شرکت زائرین بیتالله الحرام در نماز جماعت اهل تسنن در مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) و جلوگیری از وهن بر شیعه، حکم هر یک از موارد زیر چیست؟
الف) در صورت اقتدا به نماز جماعت اهل تسنن آیا کفایت از نماز واجب میکند؟
ب) بر فرض جواز اقتداء آیا اختصاص به نماز ادائی دارد یا نماز قضا را هم شامل میشود؟
امام خمینی (ره)، آیت الله اراکی (ره)
الف) کفایت میکند.
ب) ــــــــــــ
آیت الله خامنهای
الف) انشاءالله مجزی است.
ب) قدر متیقن جواز اقتداء در نماز اداء است و صحت اقتداء در نماز قضاء محل اشکال بلا منع است.
آیت الله بهجت (ره)
الف و ب) با قصد فرادی و عمل به وظیفه منفرد با رعایت شرایط، میتوانند در جماعت حضور یابند، ولی اگر امکان رعایت شرایط (سجده بر ما یصح السجود علیه، قدرت بر قرائت حمد و سوره و ...) نماز منفرد نبود، میتوانند در جماعت حضور یابند ولی باید نماز را اعاده نمایند.
آیت الله مکارم شیرازی
الف) نماز خواندن با اهل سنت و شرکت در جماعات آنها در ایام حج و مانند آن از مستحبات مؤکد و موجب تقویت صفوف مسلمین در برابر دشمنان است و حق این است که چنین نمازی کفایت از نماز واجب میکند و اعاده آن لازم نیست.
ب) اختصاص به نماز ادا ندارد و شامل نماز قضا هم میشود.
آیت الله نوری همدانی
الف) کفایت میکند.
ب) نماز قضا را نیز میتوان اقتدا کرد.
آیت الله سبحانی
الف) در جماعت آنان شرکت کند ولی به احتیاط واجب نماز را اعاده نماید.
ب) فقط در مورد اداء اکتفا شود.
آیت الله وحید خراسانی
الف) در وقتی که در مسجدالحرام یا مسجد النبی نماز جماعت منعقد شد، مؤمنین نباید عملی که مخالف تقیه باشد انجام دهند و هر جا مصداق تقیه باشد اگر چه نسبت به فردی که انجام میدهد ولی باید قرائت را آهسته بخواند و اگر مصداق تقیه نباشد و حمل بر نفاق شود، اجتزاء به آن نماز محلّ اشکال است (احتیاطاً نمازش را دوباره بخواند).
ب) فرقی بین نماز اداء و قضا نیست.
آیات عظام سیستانی، تبریزی و خویی (ره)
الف) با قصد فرادی میتواند در جماعت حضور یابد ولی حمد و سوره را خودش آهسته بخواند و اگر نمیشود به نحو حدیث نفس (در دلش) بخواند و نیازی به اعاده نیست.
ب) فرقی بین نماز اداء و قضا نیست و باید به وظیفه ذکر شده در قسمت الف عمل نماید.
آیت الله شبیری
الف) بسیار مناسب است در نماز جماعت اهل سنت شرکت کنند. ولی در شرایط کنونی میبایست آن را اعاده کنند.
ب) در فرض تقیه، اقتداء نماز قضا به جماعت اهل تسنن جایز است. ولی نمیتوان به چنین نمازی اکتفا کرد و باید اعاده شود.
آیت الله صافی (ره)
الف) در حال ضرورت اقتداء اشکال ندارد و نماز صحیح است. و در غیر حال ضرورت شرکت در جماعات آنان اگر موجب تألیف قلوب آنها و دفع اتهام به شیعه باشد خوب است و اعاده آن لازم نیست، اگرچه (اعاده) موافق با احتیاط است و خروج از مسجد در هنگام اقامه جماعات و یا ایستادن و شرکت نکردن شایسته نیست، بلی اگر ضرورتی ایجاب کند مانعی ندارد.
ب) مختص به نماز ادا است.
آیت الله گلپایگانی (ره)
الف) نماز با عامه در حال ضرورت اشکال ندارد و صحیح است و در غیر حال ضرورت شرکت در جماعت آنان خوب است؛ لکن با تمکن، نماز را با شرایط کامل اعاده کند.
ب) __
آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
الف) اقتدا در نمازهای ادائی به جماعت اهل سنت صحیح است و کفایت از آنها میکند.
ب) اختصاص به نماز ادا ندارد و شامل نماز قضا هم میشود.
منبع: تسنیم