نظر مخالفان وزیر یشنهادی وزیر جهاد کشاورزی

تصویر نظر مخالفان وزیر یشنهادی وزیر جهاد کشاورزی

به گزارش سایت خبری پرسون، مهرداد ویس کرمی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 30 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مخالفت با انتخاب وی به عنوان وزیر، ضمن احترام به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: چرا دولت محترم آقای رئیسی در یافتن افراد این همه کند کار می کند و گویا گاهی از روی ناچاری در آخرین روزها وزرای پیشنهادی را معرفی می کند.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسی مانند آقای مهندس نیکبخت لااقل یکسال است معاون وزیر و سال ها است که در جهاد کشاورزی مشغول به خدمت است و به راستی علل و عوامل این کندی انتخاب به کجا برمی گردد.

وی تصریح کرد: 2- جناب اقای مهندس نیکبخت دارای مدرک کارشناسی مدیریت، ارشد اقتصاد کشاورزی و در حال تحصیل در مقطع دکتری هستند یعنی دانشجوی دکتری هستند، سوالی که ذهن بنده را به خود مشغول می کند این است آیا می توان تحصیلات ایشان را برای وزارت جهاد کشاورزی متناسب ارزیابی کرد؟ آیا از میان این همه اساتید و محققان و نخبگان دانشگاهی کسی پیدا نشد که دولت محترم از میان آنان انتخاب کند.

ویس کرمی خاطرنشان کرد: 3- خدمت در مناطق محروم یک توفیق الهی است و پیشبرد امور اجرایی هم یک موفقیت محسوب می شود اما به همان نسبت توقف در یک منطقه محروم می تواند یک مدیر را از علم نوین کشاورزی دور کند و به یک نیروی اجرایی عملیاتی تبدیل کند در حالی که وزیر کسی است که باید برای نجات و هدایت و ارتقاء یک وزارت صاحب ایده باشد سپس برای پیاده کردن ایده های خود از معاونان و مدیران چینش کند و انتخاب نماید.

وی افزود: عدم آشنایی با علوم نوین کشاورزی و نداشتن ایده در حد کشاورزی نوین بنده را نسبت به توانایی ایشان به عنوان یک وزیر خلاق، نوآور و تحول آفرین دچار تردید می سازد، شاید معاونت اجرایی ایشان در وزارت تناسب بیشتری با تحصیلات و سابقه کاری ایشان داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: اگر بنا بر این است که یک نفر یک صاحب سبک و مکتب و ایده در کشاورزی نباشد و به عنوان وزیر انتخاب شود و معاون تخصصی به او خط بدهد پس این همه تعلل در معرفی وزیر پیشنهادی چه معنایی دارد. به گمان بنده انتخاب ایشان براساس نوستالژی جهاد سازندگی صورت گرفته است و وزیر قبلی جهاد کشاورزی هم با همین ایده انتخاب شد و این تجربه نامطمئن در مورد وزیر پیشنهادی جدید در حال تکرار است.

وی افزود: واقعا تصور یک وزیر که تحصیلات کلاسیک از هیچ کدام از رشته های وزارت عریض و طویل از قبیل کشاورزی، دامپروری، دامپزشکی، صنایع تبدیلی، آب و محیط زیست و منابع طبیعی ندارد و گویای تحصیلات ایشان در علوم انسانی است چیست؟ و از ایشان انتظار چه تحولی در وزارت جهاد کشاورزی می رود؟

ویس کرمی خاطرنشان کرد: نهاده های دامی با سموم هم از صنف علوم تجربی هستند و بدون فهم تجربی از آبخیزداری و آبخوان داری، ژنتیک گیاهی، خلق ایده جدید و در انداختن پرده ای نو بسیار دور از دسترس می نماید. جنگل های زاگرس در سال 6 میلیارد مترمکعب آب ذخیره می کند و اصولا در برنامه پیشنهادی جناب آقای نیکبخت دیده نشده اند. گیاهان دارویی از ثروت های خدادادی است که می تواند با حمایت شرکت های دانش بنیان ارزش افزوده چشمگیری برای کشور داشته باشد که در برنامه وی کمرنگ است.

وی افزود: برنامه پیشنهادی برای شیلات و تولید ماهی و سایر آبزیان که دارای ارزش افزوده زیادی است در برنامه ایشان مشاهده نمی شود. ای کاش راهکار کنترل بازار گوشت و مرغ و ماهی را به صورت قابل ارزیابی ارائه می فرمودید.

ویس کرمی گفت: تجارب ارزشمند جناب آقای نیکبخت در حیطه اقتصاد کشاورزی و اجرای پروژه ها است ولی وزیر جهاد کشاورزی باید بتواند کشتی طوفان زده جهاد کشاورزی را مدیریت و سرمنزل مقصود برساند و این یعنی باید کسی وزیر شود که با ایده جدید مورد تائید کارشناسان خبره پا به میدان گذاشته باشد.

زمین خواری ها فرصت گسترش کلانشهرها را گرفته است/ تاکنون از پتانسیل مرکز تحقیقات وزارتخانه استفاده نشده است

علیرضا پاک فطرت در نشست علنی امروز (سه شنبه، 30 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در مخالفت با برنامه های وی گفت: از اینکه شما وزیری خواهید بود که از بدنه وزارتخانه آمده اید و از منطقه ای محروم مدیریت گرفته اید و رشته ای مرتبط با پست مدیریتی خود دارید، بسیار خوشحالم. از رئیس جمهور تشکر می کنم و امیدوارم در انتخاب سایر وزرا نیز اینگونه اقدام کنند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم ادامه داد: حداقل 35 درصد اشتغال کشور در این بخش است و با توجه به اینکه امنیت غذایی برای کشوری مانند ایران که دشمنان زیادی دارد، مهم است و کشورهایی که تولید عمده داشته اند، دچار جنگ بوده و این موضوع امنیت غذایی کشورها را تهدید می کند، وزیر جهاد کشاورزی باید فردی نخبه، شجاع، کاردان و با برنامه باشد تا بتواند تحول ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه این وزارتخانه با سلامت و معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد، افزود: نیامده ایم صحبت هایی کنیم که از اخلاق دور باشد، اما به این سوالات پاسخ دهید؛ مقام معظم رهبری در بیانات فروردین ماه خود فرمودند مدیران باید تحول ایجاد کنند، تحول یعنی نقاط ضعف را شناسایی و آنها را به قدرت تبدیل کنند. نقاط ضعف وزارتخانه شما چیست؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: نظر شما نسبت به شرکت ها و تعاونی های کوچک چیست؟ قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه بیش از 25 درصد اقتصاد کشور از این بخش باشد، در صورتی که در حال حاضر این میزان حدود 4 درصد است. شما در سازمان تعاون روستایی مسئولیت داشته اید، برای تقویت این تعاونی ها چه برنامه ای دارید؟

پاک فطرت با تاکید بر اینکه کشاورزان و دامداران اکثراً از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی ناراضی هستند، برای رضایتمندی کشاورزان و تولیدکنندگان چه برنامه ای دارید؟ متاسفانه در برنامه های شما موردی ندیدم، عنوان کرد: در وزارت جهاد کشاورزی حیف و میل زیاد است و این وزارتخانه فربه شده است. چگونه می خواهید انضباط مالی و صرفه جویی را در این وزارتخانه حاکم کنید؟

وی عنوان کرد: در حوزه رشد اقتصادی برای سال جاری رشد اقتصادی کشور 8 درصد مدنظر قرار گرفته شده که 3 درصد آن مربوط به افزایش بهره وری است. با توجه به پایین بودن بهره وری در وزارتخانه شما، چگونه می خواهید آن را افزایش دهید؟ برنامه شما در انتخاب معاون و مدیران این وزارتخانه چیست؟ آیا به مدیران ریسک گرا فرصت رشد می دهید یا اینکه با روال فعلی وزارتخانه را اداره می کنید؟

نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم گفت: آیا قول می دهید امنیت غذایی کشور را تامین کنید؟ آیا می توانید بازار میوه، تخم مرغ، سبزی و صیفی و گوشت را کنترل کنید تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود؟ آیا می توانید قدرت پیش بینی برنامه ریزی داشته باشید به صورتی که یکباره کالایی که تولید وزارتخانه شما است، نایاب نشود و شما مجبور نشوید بدون برنامه از خارج کالا وارد کنید، در این صورت کشاورز و دامدار نابود نمی شوند؟

پاک فطرت ادامه داد: مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی 2 هزار عضو هیات علمی دارد، به نظر می رسد تابحال از این پتانسیل استفاده نکرده اید، زیرا اگر چنین اتفاقی صورت می گرفت، وضعیت اینگونه پیش نمی رفت. ارتباط شما و معاونان شما در آینده با این مرکز چگونه خواهد بود؟

وی با تاکید بر اینکه دست درازی به زمین های اطراف شهرها و اراضی ملی حاشیه کلانشهرها مانند کوه خواری و زمین خواری زیاد شده به گونه ای که کلانشهرها نمی توانند توسعه و گسترش پیدا کنند. برنامه شما برای تقویت و حفظ و حراست از ادارات منابع طبیعی چیست؟ عنوان کرد: آیا برنامه ای برای حفظ و حراست از جنگل ها خصوصاً جنگل های زاگرس که هر جنوب ایران قرار دارند، چیست؟ بیش از 2 میلیون هکتار جنگل در جنوب که اکثراً بلوط هستند، در حال از بین رفتن است، اگر این جنگل ها از بین بروند حداقل استان های جنوبی غیرقابل سکونت می شوند. برنامه شما برای حفظ این جنگل ها چیست؟ اصلا از این جنگل ها بازدیدی تاکنون داشته اید؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه زنجیره تولید محصولات کشاورزی در کشور ناقص است، صنایع تبدیل چه جایگاهی در برنامه های شما دارند؟ ادامه داد: 80 درصد آب موجود در بخش کشاورزی صرف می شود، چه برنامه ای برای آبیاری نوین با توجه به اینکه کشور هر روز به سمت خشکسالی پیش می رود، دارید؟ خرد شد اراضی متاسفانه بلای جان امنیت غذایی شده، چه برنامه ای برای تجمیع این اراضی دارید؟

پاک فطرت عنوان کرد: واردات محصولات کشاورزی متاسفانه انحصاری شده و در دست عده ای خاص است، چگونه می خواهید آن را به عدالت برسانید، تا محصولات ارزانتر به دست مصرف کنندگان برسد.

490203