موافقان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه گفتند؟

نماینده مردم اردل در مجلس گفت: پس از استماع گزارش های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در مجلس متوجه شدیم وی مشکلات حوزه کشاورزی را درک کرده و برنامه های خوبی برای کاهش این مشکلات دارد.
تصویر موافقان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه گفتند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، قدرت الله حمزه شلمزاری در نشست علنی امروز (سه شنبه، 30 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در موافقت با انتخاب وی به عنوان وزیر، گفت: یکی از ویژگی های مهم وزیر پیشنهادی این است که خود روستازاده است و فعالیت خود را در عرصه مدیریتی از محروم ترین نقاط کشور آغاز کرده و به صورت پلکانی بالا آمده است، همچنین شهادت کارشناسان و افرادی که با وی کار کرده اند شخص موفقی در پست های مختلف بوده و از بدنه جهاد کشاورزی است لذا مشکلات این حوزه را درک می کند.

نماینده مردم اردل، فارسان، کیا، کوهرنگ و دهستان دستگرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه به برخی از ویژگی های محمدعلی نیکبخت اشاره کرد و افزود: احیای مدیریت جهادی در وزارتخانه و مبارزه با فساد به ویژه در بحث کاربری اراضی از جمله برنامه های وی است. همچنین اصلاح و یکپارچه سازی ساختار کشاورزی و اجرای وظایف وزارتخانه در امور روستایی و بهبود وضعیت عشایر را باید به برنامه های ایشان افزود.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت عظیم دانشگاه ها در حوزه تحقیقات و آموزش و حذف موازی کاری ها در قالب نظام نوآوری کشاورزی و توجه جدی به گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی از دیگر برنامه های وزیر پیشنهادی وزارتخانه جهاد کشاورزی است.

شلمزاری مطرح کرد: آقای نیکبخت هم معتقد است و هم متخصص و ما نمایندگان با استماع گزارش های وی در مجلس متوجه شدیم مشکلات حوزه کشاورزی را درک کرده و برنامه های خوبی برای حل این مشکلات دارد. ضمن آنکه تعامل وی با مجلس در گذشته زبانزد عام و خاص است. به همین منظور امیدوارم همکاران همت کنند تا آقای نیکبخت به بدنه وزارت جهاد کشاورزی اضافه شود تا شاهد کاهش مشکلات در این حوزه باشیم.

رفع مشکلات کمبود کالای اساسی اولویت برنامه وزیر پیشنهادی است

علی اکبر بسطامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 30 خرداد) مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ضمن تبریک سالگرد تأسیس جهاد سازندگی به جهادگران و مروجان گفتمان خدمت بی‌منت گفت: امیدوارم به پاس زحمات سنگرداران بی‌سنگر در دوران خوف و خطر که امروز یکی از همان سنگرداران که دوره‌های سخت نظام را در کنار رزمندگان فتح‌الفتوح جبهه‌ها را رقم زدند، در اینجا حضور دارد، بتوانیم حرمت حریم فرزندان امامین انقلاب را پاس بداریم.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نیکبخت مرد روزهای سخت جمهوری اسلامی بوده و از پیروان مکتب امامین انقلاب بوده و مردی است که در کنار همرزمانش، مروج گفتمان خدمت بی‌منت به مردم است. وی شخصیتی انقلابی، ولایتمدار و عالم به مسائل اجرایی کشور است. ایشان تجربه کاری در سطوح مختلف را دارد و از سربازی به سرداری می‌رسند. نیکبخت یار غار آنهایی است که صاحبان اصلی انقلاب نام گرفته‌اند که به تعبیر شهید بهشتی نظام اسلامی باید در خدمت کسانی باشد که نه زبان شکایت دارند و نه زبان تشکر.

وی اضافه کرد: از رئیس جمهور و هیأت دولت برای انتخاب نیکبخت و نگاه جامع جهادی که به همه نقاط کشور دارند و از سیستان و بلوچستان فردی را برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی انتخاب کردند، تشکر می‌کنم. مخالفان ایشان همگان دغدغه‌مند بوده و مخالفتی با برنامه‌های آقای نیکبخت نداشته‌اند.

بسطامی با تشریح برنامه‌های وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در آغاز مجلس یازدهم فرمودند که مهمترین وظیفه مجلس یازدهم توجه به اقشار آسیب‌پذیر و معیشت محرومان است. امروز مهمترین مشکل مردم کمبود کالاهای اساسی است که همه مشکلات آن در وزارت جهاد کشاورزی تورم پیدا کرده است که امیدواریم با برنامه‌های وزیر پیشنهادی و دست جهادگران این دغدغه‌ها را برطرف کنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مهمترین برنامه وزیر پیشنهادی در حوزه تأمین امنیت غذایی مردم است، عنوان کرد: مشکل آب شرب و کشاورزی از مهمترین مشکلات کشور بوده که آقای نیکبخت در برنامه‌های خود به حوزه آبخیزداری و آبخوان داری توجه ویژه‌ای داشته است.

وی با اشاره به تأکید وزیر پیشنهادی در برنامه خود به زنجیره ارزش تولید گفت: این امر همواره مورد غفلت قرار گرفته است که امیدواریم با تدبیر وی صنعت کشاورزی به مسیری هدایت شود که منجر به استقلال در حوزه‌های مختلف شود.

بسطامی به برنامه‌های نیکبخت در حوزه تجهیز منابع تبدیلی به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و نمایندگان اشاره کرد و افزود: تأکید به این حوزه جزء برنامه‌های اصلی وی بوده و به آن با جدیت پرداخته شده است. همچنین موضوع اصلاح الگوی کشت مبتنی بر آمایش سرزمینی به عنوان یکی از مشکلاتی که در گذشته با آن دست و پنجه نرم می کردیم و برنامه‌های گذشته مبتنی بر سند آمایش سرزمینی نبوده است و زنجیره ارزش باید مبتنی بر سند آمایش سرزمینی باشد که امیدواریم با تدبیر آقای نیکبخت این مهم محقق شود.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تولید تقاضامحور مبتنی بر کشت قراردادی به عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزیر پیشنهادی افزود: دامداران، کشاورزان به دلیل نداشتن امنیت فروش محصولات خود در چند سال اخیر با مشکلات جدی مواجه شدند و امروز برنامه‌های آقای نیکبخت به این چالش عظیم که در گذشته برای کشاورزان ایجاد شده پرداخته است که امیدواریم به نحو احسن رفع شود.

وی با اشاره به مشکلات مربوط به کمیسیون رفع تداخل اراضی تصریح کرد: در روستاها افرادی که در زمین‌های آبا و اجدادی خود زندگی می‌کردند در گذشته با مشکلاتی مواجه شدند، در همین راستا وزیر پیشنهادی در برنامه‌های خود به تشکیل کمیته رفع تداخل اراضی اشاره کرده که جزء برنامه‌های اصلی وی برای رفع این مشکل است.

بسطامی با بیان اینکه نیکبخت در برنامه‌های خود به ظرفیت بخش خصوصی توجه ویژه‌ای داشته است، عنوان کرد: هرچقدر از تصدی‌گری دولت کم کرده و به مردم روی بیاوریم و اقتصاد را مردم محور کنیم، برآیند نهایی به نفع مردم خواهد بود. همچنین از برنامه‌های دیگر وی توجه به عشایر است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: وزیر پیشنهادی در جلسات متعدد قول دادند که در مجموعه خود از نیروهای ارزشی، توانمند ، کارآمد و باتجربه این وزارتخانه استفاده کند. مشارکت آقای نیکبخت در حوزه دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی فعال سیاسی از دیگر برنامه‌های ایشان است.

وی در پایان گفت: بنده از زبان آقای نیکبخت این شعر را می‌خوانم: نه از رومم، نه از اقوام چینم / دهاتی زاده ای چادر نشینم / ترک های عمیق زخم داس است / شیار دست های خوشه چینم/ اگر دستی مرا یاری رساند/ چه دنیای خوشی می‌آفرینم.

توجه به تشکل‌های مردمی بخش کشاورزی در برنامه‌های نیکبخت وجود دارد

مجتبی یوسفی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 30 خرداد) مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت و برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: آقای نیکبخت فردی است که از سال 62 وارد جهاد سازندگی شده و از یک استان ولایتمدار همچون سیستان و بلوچستان فعالیت خود را آغاز کرده است لذا این افتخاری است که ان‌شاء الله به فرمایش مقام معظم رهبری هرگاه هر مدیریتی با الگوی جهادی پیش رفت، بهره‌وری آن برای مردم بیشتر بوده است و هرجا از این تفکر فاصله گرفتیم دچار مشکلاتی شده‌ایم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای نیکبخت 35 سال در جهاد کشاورزی به عنوان کارشناس، پله به پله فعالیت خود را آغاز کرده و با سفارش این و آن ارتقاء پیدا نکرده است.

وی با بیان اینکه اراضی کشور در بخش کشاورزی 18 میلیون هکتار است، تأکید کرد: تنها 8 میلیون از این 18 میلیون هکتار زیر کشت می‌رود یعنی دو میلیون کشت آبی و 6 میلیون کشت دیم داریم بنابراین این قابلیت وجود دارد که سهم بخش کشاورزی که در حال حاضر در تولید ناخالص ما کمتر از 5 درصد است را به 8 الی 10 درصد افزایش دهیم.

یوسفی با بیان اینکه باید کشاورزی نوین و مکانیزه را در کشور توسعه دهیم، ادامه داد: همچنین ما باید فرآوری در بخش کشاورزی را ارتقاء دهیم چرا که متأسفانه ما در بخش کشاورزی بهره‌وری پایینی داریم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به مشکلات کم آبی در بخش کشاورزی گفت: با سوء مدیریت‌ها بخشی از کشور را به کویر تبدیل کرده‌ایم لذا این موارد نکاتی است که با توجه به بخش کشاورزی و با استفاده از ظرفیت متخصصین باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی کشور به بخش کشاورزی گره خورده است، تأکید کرد: امنیت غذایی کشور به حفظ زمین‌های حاصلخیز کشور و ارتقاء بخش مکانیزه کشاورزی گره خورده است لذا باید در این بخش از تشکل‌های مردمی به درستی استفاده کنیم.

یوسفی با بیان اینکه در حال حاضر 3 هزار تشکل مردمی کشاورزی در روستاها و در اقصی نقاط کشور وجود دارد، بیان کرد: در گذشته ما در استان‌ها و مناطق محروم مراکز ترویج داشتیم لذا با نگاه بر اینکه جهاد کشاورزی به یک وزارتخانه تبدیل شود، کم کم اینگونه تشکل‌ها کمرنگ شدند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه الگوی کشت یکی از اقداماتی که در دولت فعلی کلید خورده است، بیان کرد: این موارد باید با همکاری سازمان محیط زیست و دولت عملیاتی شود لذا این موارد به واقع اقتصاد را بر محور توانمندی‌های منطقه‌ای بنا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در برنامه‌های آقای نیکبخت توجه به تشکل‌های واقعی هم در تولید و هم در توزیع محضولات مدنظر قرار گرفته است. البته یکی از دغدغه‌های کشاورزان این بوده که محصولات باغی – زراعی آنها به دست دلالان افتاده و آنها این محصولات را 5 الی 10 برابر بالاتر به فروش می‌رسانند که راهکار جلوگیری از این موضوع در برنامه‌های آقای نیکبخت وجود دارد.

یوسفی با بیان اینکه سن کشاورزی در ایران به 55 سال رسیده است، تأکید کرد: این مهم بدین معناست که جایگزینی جوانان در این بخش دیده نمی‌شود.

نیکبخت کارشناس تمام عیار حوزه کشاورزی است/ ضرورت مبارزه با فساد نهادینه شده در وزارت جهاد کشاورزی

محمدجواد عسکری در نشست علنی امروز (سه شنبه، 30 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، در موافقت با برنامه های وی گفت: کشاورزی محور توسعه و امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است؛ این بخش دارای 4 و نیم میلیون بهره بردار است و 25 درصد به اقتصاد ملی کشور کمک می کند و با کمترین سرمایه گذاری 3 برابر صنعت بازدهی دارد و 35 درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است، بنابراین باید کسی آن را اداره کند که تلفیقی از دانش آکادمی و اجرا داشته باشد و در حوزه های تحقیقاتی و پژوهشی حرفی برای گفتن داشته باشد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس یازدهم ادامه داد: خوشبختانه آقای نیکبخت کار خود را از کشاورزی شروع کرده و در واقع با مشکلات و کمبودها آشنایی دارد و کارشناس تمام عیار این حوزه است؛ ایشان فردی صالح است و از نگاه اقتصادی، سالم است و بر کار اشراف و در وزارتخانه مقبولیت دارد. ضمناً در حوزه ستادی و پایین دستی کار کرده است و طعم تلخ فقر و محرومیت را چشیده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم یادآور شد: ایشان می تواند در حوزه ماموریتی و اجرای منویات رهبری و مطالبات مردم موفق باشد و آشنایی کامل با بخش کشاورزی دارد و همچنین نظرات و راهکارهای او می تواند گرهگشا باشد.

عسکری ادامه داد: انتظار داریم در صورت رأی اعتماد مجلس به ایشان، مسائل و مشکلات کشاورزی را با جدیت دنبال کند و ما از هیچ تلاشی برای کمک به وی فروگذار نخواهیم کرد، زیرا این حوزه می تواند در مهار تورم تاثیرگذار باشد. البته مبارزه با فساد در وزارت جهاد کشاورزی را باید در دستور کار قرار داده، زیرا فساد در این وزارتخانه نهادینه شده و ما در این مسیر همراهی لازم را خواهیم داشت.

وی بر ضرورت جلوگیری از تصمیمات خلق الساعه، استمهال وام کشاورزان، مدیریت آب و خاک، پرداخت مطالبات گندم کاران، سنددار شدن زمین های کشاورزی، اجرای احکام برنامه ششم توسعه تاکید کرد.

490196