چالش غیرقابل مدیریت در حکمرانی تأمین‌اجتماعی وجود ندارد

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در سفر به استان گیلان که با هدف نظارت میدانی بر روند ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی به بیمه‌شدگان و بازنشستگان این استان و بررسی وضعیت مجموعه‌های اقتصادی سازمان تأمین‌اجتماعی انجام شد، در دیدار با نمایندگان حوزه‌های کارفرمایی، کارگری و بازنشستگی استان، ضمن استماع درخواست‌ها و پیشنهادات آنها از زحمات و همراهی شرکای اجتماعی سازمان قدردانی و تأکید کرد که در دوره جدید مدیریتی همواره تلاش شده است که همه تصمیمات با مشارکت شرکای اجتماعی سازمان گرفته شود.
تصویر چالش غیرقابل مدیریت در حکمرانی تأمین‌اجتماعی وجود ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون، موسوی با تاکید بر اینکه صاحبان اصلی حکمرانی بزرگ تأمین‌اجتماعی، بازنشستگان، کارگران و بیمه‌شدگان عزیز هستند و ما تنها وکیل و نماینده آنها در سازمان هستیم، گفت: همه این اقشار بهترین کسانی هستند که ما توفیق خدمت به آنها را داریم و فرصتی که در اختیار ما قرار گرفته فرصت مغتنمی است که ما آن را نعمتی برای خود می‌دانیم. بنابراین اگر هرچه که از عهده ما بر می‌آید انجام ندهیم، دو خسران را متوجه خود کرده‌ایم؛ یکی خسران شخصی است که حتماً باید در محضر خداوند در این جهان و جهان باقی پاسخگوی آن باشیم.

وی افزود: خسران دوم از جهت حکمرانی است. حکمرانی تأمین‌اجتماعی به دنبال تحقق عدالت و محصول تلاش مکتبی است که بیش از 1400 سال ادامه داشته و اکنون به ما رسیده و پرچمدار آن نظام مقدس جمهوری اسلامی است که در قالب گفتمان انقلاب اسلامی طلیعه‌دار مکتبی با این پیشینه تاریخی است. اگر کسی کوتاهی کند باید پاسخگوی این عظمت تاریخی باشد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به این‌که از ابتدای دوره جدید مدیریتی هر چه در توان داشتیم را در جهت رفع نیازهای شرکای اجتماعی سازمان به کار گرفتیم، اظهار داشت: در این مدت یک سال و نیم سعی کردیم تصمیم‌ها را در گفتگو با شرکای اجتماعی بگیریم. مثلاً در بحث کارفرمایی، تسهیل‌گری که اتفاق افتاده در گفت‌وگو و مشورت با اصناف مختلف انجام شد که امروز می‌بینیم گره‌گشایی‌های قابل‌توجهی رقم خورده است.

وی افزود: امروز هم سعی ما همین است و باید با مشارکت شما عزیزان موانع مختلف را در آن بخشی که به سازمان تأمین‌اجتماعی مربوط می‌شود، از میان برداریم. من البته اعتقاد به بحران ندارم هرچند مشکلات و چالش‌هایی هست. چالش و مشکلی اگر هست مربوط به مدیران می‌شود؛ چه اگر مدیر درست مدیریت کند بحرانی در کار نخواهد بود.

موسوی با اشاره به اقدامات سازمان در حوزه کارگری و کارفرمایی گفت: چقدر پیگیری کردیم که امسال بخشودگی جرایم را داشته باشیم که بالاخره این تلاش‌ها به ثمر رسید و بخشنامه‌اش هم صادر شد. امروز هم اعلام کردیم کسانی که دو بار تقسیط انجام دادند و برای بار سوم نمی‌توانستند درخواست بدهند، برای اینکه چرخ تولید بچرخد برای بار سوم هم می‌توانند تقسیط انجام بدهند.

وی با اشاره به اینکه مأموریت صندوق تأمین‌اجتماعی ارائه خدمت است و اولین و مهم‌ترین خدمت هم تعهدات بلندمدت یا مستمری بازنشستگان است، گفت: ساختار صندوقی یعنی مبتنی بودن بر درآمد و هزینه. باید هزینه‌ها متناسب با درآمدها بوده و بین آنها تناسب درستی برقرار باشد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید مجدد بر این‌که تلاش سازمان این بوده که تصمیمات را با همکاری و همیاری شرکای اجتماعی بگیرد و تا امروز هم همین‌طور بوده است، گفت: در توسعه درمان هم تلاش ما این است که کار به همین صورت پیش برود و بارها هم اعلام کرده‌ایم و نشان دادیم که درمان اولویت ما است. درست است که در درمان رایگان ما قانون الزام را داریم اما مراکز درمانی ما پاسخگوی همه نیازها نیست. امروز بیش از 50 درصد بازنشستگی‌های ما بازنشستگی پیش از موعد است و تقریبا خروجی منابع ما بر ورودی غلبه پیدا کرده و این یک واقعیت است.

وی افزود: در این دوره تأکید کردیم و در حال تلاش هستیم که خدمات درمان مستقیم را افزایش دهیم که یک درمان رایگان است. اما وقتی محدودیت هست باید چاره‌ای بیندیشیم. بنابراین بیمه تکمیلی بازنشستگان راه‌اندازی شد که در ابتدا رقم تعهد سازمان در قبال آن 3 هزار تومان بود، اما این دوره به 50 درصد از 205 هزار تومان رسیده است. این به آن معنی است که خدمات این بیمه تکمیلی پاسخگوی همه نیازها است؟ خیر، اما به هر حال بخشی را پاسخ می‌دهد. مدل مدیریت این بیمه هم باز با خود کانون بازنشستگان بود و ما در کنار آنها قرار گرفته‌ایم. با این حال روشن است کارهایی که در این زمینه انجام شده به اندازه پاسخ به نیازها نیست خصوصا در حوزه درمان که نیازها زیاد است.

موسوی در ارتباط با حوزه اقتصادی سازمان تامین‌اجتماعی اظهار داشت: در حوزه اقتصادی هم ظرفیت‌های استان گیلان بسیار قابل‌توجه است. احیای چوکا نیاز به یک همت بزرگ دارد که بر همین اساس یک قرارگاه برای تمرکز بر حل مسئله این شرکت بزرگ اقتصادی تشکیل خواهیم داد و یکی از معاونان سازمان با اختیارات تام روی این موضوع کار خواهد کرد تا کار به سرانجام برسد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه همه ما دور یک میز نشسته‌ایم و نباید بگذاریم که مسیر مطالبه‌گری‌ها منحرف شود، گفت: برخی مترصد این هستند که ایمان به این مسیر به این گفتمان و به این انقلاب را از ما بگیرند و ما را ناامید کنند. اما ما به این مسیر هم امیدواریم و هم ایمان داریم که با همکاری شما شرکای اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی می‌توانیم آینده بهتری را برای جامعه رقم بزنیم.

وی با تأکید بر اینکه اراده دولت انقلابی، نویدبخش یک مسیر و آینده بهتر است، اظهار داشت: طی یک سال و نیم گذشته دولت مردمی سیزدهم 180 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود به سازمان تأمین‌اجتماعی را تسویه کرده که یک اقدام بی‌نظیر در تاریخ بعد از انقلاب است. با استفاده از همین ظرفیت، بدهی انباشته سازمان به نظام بانکی را به مبلغ 106 هزار میلیارد تومان تسویه کردیم. با وجود مشکلات و معضلاتی که وجود دارد امسال توانستیم یازده هزار و پانصد میلیارد تومان را به توسعه خدمات درمانی اختصاص دهیم. این با همکاری دولت مردمی سیزدهم و مجلس انقلابی و همگرایی همه بخش‌های نظام حکمرانی کشور و شرکای اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی رقم خورده است که من از این بابت از همه عزیزان تشکر و قدردانی می کنم.

489795