«مجلس شبیه لیر بیچاره» در تئاتر شهر

نمایش «مجلس شبیه لیر بیچاره» که اقتباسی آزاد و ایرانیزه شده از نمایشنامه «شاه لیر» شکسپیر است تا دوم تیر ماه در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد بود.

تصویر «مجلس شبیه لیر بیچاره» در تئاتر شهر

به گزارش سایت خبری پرسون، نمایش «مجلس شبیه لیر بیچاره» نوشته حسین جمالی و به کارگردانی ملیکا رضی این روزها در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر میزبان علاقه مندان به هنرهای نمایشی است.

این اثر نمایشی که در بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی نیز روی صحنه رفته و مورد توجه قرار گرفته است با تلفیقی از ویژگی‌ها و تکنیک‌های نمایش‌های ایرانی با نمایشنامه کلاسیک «شاه لیر» ویلیام شکسپیر موقعیت‌های سرگرم کننده‌ای را برای تماشاگران رقم می‌زد.

ملیکا رضی در گفتگویی که پیش از این با خبرنگار ما مهر درباره مضمون و داستان این نمایش گفت: در این نمایش سیاه نمایش ایرانی وارد مکانی ناشناخته می‌شود که در واقع همان کاخ لیر است. سیاه متوجه می‌شود که دلقک لیر شاه مدتی است گم شده و حالا از او می‌خواهند جای دلقک را برای لیر پر کند. این قصه به شیوه اپیک برشت برای مخاطبان روایت می‌شود و البته برای اینکه مخاطب با داستان ارتباط بهتری برقرار کند در شیوه اجرایی به سمت تلفیق سبک‌های رئال، سوررئال، کلاسیک و نمایش ایرانی رفتیم که با همراهی آواز و موسیقی زنده باعث می‌شود تماشاگران جذب اجرا شوند.

وی درباره چگونگی ایرانیزه شدن نمایشنامه «شاه لیر» توضیح داد: نمایشنامه شکسپیر برای اجرا کاملاً ایرانیزه شده اما به شکل روایی نه تغییر اسامی و مکان‌ها به اسامی ایرانی به این ترتیب که بازیگران، نقشِ شبیه کاراکترهای اصلی را ایفا می‌کنند مانند اتفاقی که در تعزیه رخ می‌دهد و تماشاگران به جای شنیدن دیالوگ‌های شکسپیر و دیدن اتفاقات داستان روی صحنه به شیوه‌ای دلنشین روایتی از آنها را در ۱۲ صحنه می‌بینند.

نمایش «مجلس شبیه لیر بیچاره» به نویسندگی حسین جمالی، کارگردانی ملیکا رضی و بازی (به ترتیب ورود) محسن قصری، پیمان یاقوتی، صفورا کاظم پور، حمیدرضا حسینعلی، سانیا آقایی، یگانه عطار علیایی، کیمیا جهانگیری از روز بیست و یکم اردیبهشت ماه اجرای خود را در کارگاه نمایش تئاتر شهر آغاز کرده و تا ۲ تیر ماه روی صحنه خواهد بود.

منبع: مهر

489671