انتشار «شاهنامه امین/ دانشنامه ایران»

دومین مجلد از مجموعه هفت جلدی «شاهنامه امین/ دانشنامه ایران» روانه بازار شد.
تصویر انتشار «شاهنامه امین/ دانشنامه ایران»

به گزارش سایت خبری پرسون، «شاهنامه امین/ دانشنامه ایران» اثر سیدحسن امین، به نظم، آمیزه‌ای از شعر حماسی و تعلیمی است و به تعبیر ادبی و هنری، مانند و نظیره شاهنامه کم مانند و کم نظیر حکیم ابوالقاسم فردوسی و به تعبیر دانشی و پژوهشی، تکمله و تتمیم شاهنامه فردوسی است که هزار سال پس از پایان یافتن شاهکار ورجاوند و شکومند فردوسی سروده شده است. این اثر هفت جلدی به نثر، یک دایره‌المعارف ایران‌شناسی است که پیشینه تمدن و فرهنگ در ایران زمین یا به تعبیر اروپاییان ایران بزرگ یا ایران برونی را از آغاز تا پایان قرن چهاردهم بازشناسی می‌کند و فراز و فرود این فرهنگ و مدنیت را به مثابه یکی از کانون‌های قابل توجه فرهنگ جهان و پیشینه تمدنی انسان ایرانی را به عنوان بخشی مهم از تمدن بشر از آغاز تا امروز نشان می‌دهد.

این مجموعه کتاب در هفت مجلد که هر مجلد کتابی مستقل است، آورده شده چنانکه جلد یکم؛ هستی‌شناسی، ایران‌شناسی، اساطیر و تاریخ ایران باستان: جهان و ایران از آغاز تا سقوط ساسانیان، جلد دوم؛ تاریخ تمدن و فرهنگ ایران و همسایگان، جلد سوم؛ تاریخ حقوق، فلسفه و ادیان در ایران بزرگ فرهنگی، متن کامل منثور و منظوم گاتاهای زرتشت، جلد چهارم؛ تاریخ ایران و اسلام: از حمله اعراب تا پایان خلافت عباسی، جلد پنجم: تاریخ ایران از حمله مغول تا صفویان، جلد ششم: تاریخ ایران از صفویان تا ۱۴۰۰ و جلد هفتم: دانشنامه ایران شناسی: نام آوران ایران از آغاز تا ۱۴۰۰: نمایه دایره‌المعارفی سرشناسنامه شاهنامه امین است.

نخستین جلد از «شاهنامه امین/ دانشنامه ایران» در سال ۱۳۹۸ به چاپ سوم رسید و توسط انتشارات دایره المعارف ایران منتشر و روانه بازار کتاب شد. نخستین جلد از این مجموعه هفت جلدی به هستی شناسی، اساطیر و تاریخ ایران باستان اختصاص دارد که در هفت بخش مورد بررسی نویسنده قرار گرفته است. در این کتاب از اندیشه‌های فلسفی و اندیشه‌های اجتماعی و فرهنگی گرفته تا دورنمایی از تمدن، خلاصه شاهنامه فردوسی، تاریخ اساطیر ایران و حتا تاریخ مستند ایران باستان تا دوره اشکانیان آورده شده است و در پایان به شاهنشاهی ساسانیان پرداخته.

دومین جلد از «شاهنامه امین/ دانشنامه ایران» به تازگی منتشر شده و به تاریخ تمدن و فرهنگ ایران و همسایگان اختصاص یافته. این مجلد نیز از بخش هشتم و در ادامه فصول جلد نخست آغاز می‌شود و تا بخش چهاردهم که به نظیره گویی در ادبیات ایران و همسایگان اختصاص دارد میِرسد. در این مجلد نیز موضوعاتی از جمله مطالعه تطبیقی اساطیر ایران، تاریخ و جغرافیای ایران وهمسایگانش، تاریخ تمدن ایران وهمسایگان، ادیان ایران و همسایگاه و تعامل و تقابل ایران و همسایگان آورده شده است.

هر جلد از این مجموعه با قیمت ۱۲۰ هزار و ۲۰۰ هزار تومان در بازار کتاب موجود است.

سیدحسن امین متولد ۱۳۲۷ در ۱۳۴۵ وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و پس از اتمام دوره‌های کارشناسی حقوق قضایی و کارشناسی ارشد حقوق خصوصی برای ادامه تحصیل انگلستان رفت. وی پس از اخذ درجه‌ی دکتری تخصصی به تدریس در دانشگاه پرداخت و سرانجام در اردیبهشت ۱۳۷ به سمت استاد صاحب کرسی در دانشگاه پگلاسکو ارتقا یافت. امین در حال حاضر وکیل پایه یک دادگستری استاد مدعو حقوق دانشگاه مطالعات خارجی پکن سرپرست علمی دایره المعارف ایران‌شناسی و مدیر مجله حافظ است و از او تاکنون ۶۰ عنوان کتاب و ۲۰۰ عنوان مقاله به فارسی و انگلیسی چاپ شده است.

منبع: ایلنا

489651