سفیر پیشین ایران در چین:

چین زمینه توافق میان ایران و عربستان را مهیا کرد

سفیر پیشین ایران در چین در گفت‌وگویی به نقش چین در توافق میان ایران و عربستان سعودی پرداخت.
تصویر چین زمینه توافق میان ایران و عربستان را مهیا کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد کشاورززاده،‌ سفیر پیشین ایران در چین که به تازگی ماموریت خود را در این کشور به اتمام رسانده، در گفت‌وگو با شبکه فونیکس چین درخصوص نقش پکن در توافق میان ایران و عربستان سعودی گفت: مقامات چینی در تثبیت روابط میان ایران و عربستان سعودی دخیل بودند. به لطف دولت چین، تمامی قطعات درکنار هم قرار گرفت و زمینه دستاورد مهیا شد.

وی ادامه داد: ایران و عربستان سعودی کشورهای بزرگی در منطقه هستند و نفوذ زیادی در جهان اسلام دارند. دو کشور همچنین نیز عضو اوپک و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی هستند.

کشاورز زاده گفت: طی بازدید ۱۴ فوریه رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی (از چین)، مسئله برقراری مجدد روابط میان ایران و عربستان سعودی میان روسای‌جمهور دو کشور مطرح شد. طرف چینی موافقت ایران برای جلو بردن مسائل را دریافت کرد و در نتیجه توانستیم نشستی را در ماه مارس ترتیب بدهیم. برای این نشست یک هفته مذاکرات در خفا انجام گرفت.

وی در پاسخ به اینکه که چرا چین برای کمک به برقرار روابط میان ایران و عربستان انتخاب شد، گفت: ایران و عربستان سعودی به چین اعتماد دارند. چین نقش بزرگی را در منطقه ایفا می‌کند.

وی در ادامه درخصوص نقش چین و آمریکا در منطقه گفت: چین نمی‌خواهد که بر منطقه حکمرانی کند. این آمریکاست که قصد حکمرانی بر منطقه را دارد و می‌خواهد سیاست‌های خود در منطقه را اعمال کند.

منبع: ایسنا

489622

مطالب مرتبط