به گزارش سایت خبری پرسون، شورای جهانی صنایع دستی ۱۰ ژوئن مصادف با ۲۰ خرداد را روز جهانی صنایع دستی نامگذاری کرده و روزی برای گرامیداشت هنر و آثار مردان و زنان سختکوش کشورهایی است که این محصولات را با دل و جان تولید میکنند.
در کشور ایران بیش از سه میلیون هنرمند در ۳۰۰ رشته مختلف هنرهای سنتی و صنایع دستی مشغول به فعالیت هستند.
متولی اصلی روز جهانی صنایع دستی در کشور ما وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که این روز را با عنوان "هفته صنایع دستی" برنامهریزی و روزهای هفته را نامگذاری میکند، امسال این هفته از ۱۷ خرداد آغاز شده و تا ۲۴ خرداد ادامه دارد که با توجه به نامگذاری روزهای هفته، روز جمعه ۱۹ خرداد صنایع دستی، پیشران گردشگری نامگذاری شده است.
در اصل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی زمینهساز توسعه گردشگری در همه نقاط مختلف دنیا است و حوزه صنایع دستی با تشکیل شورای جهانی صنایع دستی و ثبت هنر شهرها با عنوان شهر و روستای ملی و جهانی، به دنبال تحقق این مهم است تا صنایع دستی که چندین سال مغفول مانده، هویت خود را یافته و نقش خود را در توسعه گردشگری ایفا کند.
ایران یکی از برترین کشورهای دنیا از نظر تنوع صنایع دستی است، ۱۴ شهر و روستای ایران در شورای جهانی صنایع دستی به عنوان شهر جهانی انتخاب شدهاند.
صنایع دستی این شهرها و روستاها در سراسر دنیا دارای شهرت هستند، حتی به کشورهای خارجی صادر و به عنوان یکی از مهمترین سوغات و محصولات ایران شناخته میشوند.
شورای جهانی صنایع دستی (World Crafts Council) یا به اختصار WCC، یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۶۴ پایهگذاری شده است.
هدف از راهاندازی این سازمان افزایش تعامل با کشورهای دنیا، افزایش توسعه اقتصادی از طریق درآمد حاصل از تولید صنایع دستی، اجرای برنامههای تبادل فرهنگی و هنری، برگزاری کارگاه، کنفرانس، سمینار و نمایشگاههای مربوط به صنایع دستی و به طور کلی ایجاد انگیزه و کمک به فعالان صنایع دستی در کل دنیا است.
در سالهای اخیر مسئولان و فعالان صنایع دستی در ایران تلاش کردهاند تا شهرهای مختلف ایران را که دارای صنایع دستی خاص و شناخته شده هستند در فهرست جهانی شهرهای صنایع دستی ثبت کنند.
ثبت جهانی شهرها، فرصتی عالی فراهم میکند تا اهالی بومی این مناطق برای یادگیری و توسعه صنایع دستی خود، تمایل و اشتیاق بیشتری نشان دهند، ثبت جهانی، باعث شهرت بیشتر این صنایع میشود و منافع اقتصادی و اجتماعی متعددی برای اهالی بومی دارد که یکی از فاکتورهای رشد گردشگری است.
شهرستان ملایر در حوزه صنایع دستی به همت تمامی مسئولان توانست از این ظرفیت به خوبی استفاده کند و حرکتی مستمر و پرتلاش را در سالهای اخیر در ملایر شاهد هستیم.
برند جهانی مبلمان منبت و برند ملی مرواربافی گواه این موضوع است و بهانهای برای تبلیغات ملایر در شبکههای سراسری و برگزاری سه دوره جشنواره شده است که در این راستا تیرماه امسال چهارمین دوره آن برگزار میشود.
ابراهیم جلیلی - رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ملایر
منبع: ایرنا