ویتامین‌های اینستایی و تناسب اندام فیسبوکی؛

ارتباط سلامت زنان جوان و شبکه‌های اجتماعی

تازه‌ترین مطالعات محققان دانشگاه سیدنی نشان داده اند مشارکت زنان جوان در شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در سلامت و تفکر آنان دارد.
تصویر ارتباط سلامت زنان جوان و شبکه‌های اجتماعی

به گزارش سایت خبری پرسون، مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه سیدنی انجام شد، نشان داد که مشارکت زنان جوان در رسانه‌های اجتماعی نقش مهمی در شکل دادن به نحوه تفکر و عملکرد آن‌ها در رابطه با سلامتیشان دارد.

این تحقیق که در مجله Health Marketing Quarterly منتشر شد، ۳۰ زن بین ۱۸ تا ۳۵ ساله را در طول قرنطینه کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۱ مورد مطالعه قرار داد تا عوامل موثر بر آن‌ها را در اتخاذ پیام‌های رژیم غذایی و ورزش در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام و تیک‌تاک درک کنند.

دکتر کلر دیویس، محقق اصلی این مطالعه گفت: یافته‌های اولیه نشان می‌دهند احتمال این که زنان پیام‌های سلامتی را که در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شوند، بپذیرند؛ بسیار است.

او گفت: زنانی که با آن‌ها صحبت کردیم، اگر احساس ارتباط با منبع پیام داشتند، به شدت تحت تاثیر قرار می‌گرفتند تا پیام‌های رژیم غذایی و ورزش را در شبکه‌های اجتماعی دریافت کنند. اینفلوئنسر‌ها این ارتباط را با تقویت روابط با مخاطبان خود و به اشتراک گذاشتن حکایت‌هایی در مورد زندگی و رفتار‌های خود تجسم می‌بخشند. این موضوع در دوران شیوع کرونا تقویت شد، زمانی که بسیاری از زنان به دنبال ارتباط و کشف راه‌های جدید برای داشتن یک زندگی سالم به فضای مجازی روی آوردند.

به گفته دیویس اگرچه بسیاری از نقاط جهان از قرنطینه‌های ناشی از کووید ۱۹ بیرون آمده‌اند، بسیاری از زنان مورد مطالعه به دلیل احساس «دوستی» که ایجاد می‌شود به برنامه‌های رژیم غذایی و ورزشی که توسط تاثیرگذاران سلامتی پس از همه گیری ترویج می‌شود، ادامه می‌دهند. دسترسی به جوامع آنلاین انحصاری، همراه با «ملاقات و احوالپرسی» واقعی با اینفلوئنسرها، برای زنان در هنگام تصمیم‌گیری درباره این که برنامه‌ها یا رژیم‌های غذایی خاص را دنبال کنند یا نه، یک مشکل بزرگ است.

شرکت‌کنندگان همچنین گفتند که به شدت تشویق می‌شوند تا رژیم‌های غذایی و ورزش را اتخاذ کرده و آن‌ها را حفظ کنند؛ اگر تاثیرگذاری که آن‌ها را تبلیغ می‌کند تجربیات زندگی یا سلامتی مشابهی با آن‌ها یا حتی تیپ بدنی مشابهی داشته باشد.

زنان گزارش دادند که به سمت اینفلوئنسر‌های شبکه‌های اجتماعی کشیده می‌شوند که جزئیات زندگی خود را به اشتراک می‌گذارند و روایت‌های شخصیشان می‌تواند با آ‌ن‌ها ارتباط برقرار کند. این شامل تجربه یک مشکل سلامتی مشابه با اینفلوئنسر مانند اندومتریوز یا بحث در مورد مسائلی مانند باروری و چالش‌های روابط آن‌ها بود.

به طور مشابه، این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض روایت‌های شخصی سایر زنان و تصاویر «قبل و بعد» در جوامع آنلاین بسته عامل اصلی شکل‌دهی به درک زنان و رفتارهایشان در مورد سلامتی است.

یکی از نویسندگان این مطالعه، پروفسور آلانا مان از رشته رسانه و ارتباطات، گفت: این مطالعه تصویری از تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر رفتار زنان به ویژه در رابطه با ایده‌های پیچیده در مورد سلامت و رفاه آن‌ها ارائه می‌دهد.

یافته‌های کنونی ما و مجموعه تحقیقاتی در حال ظهور در رسانه‌های اجتماعی و سلامت عمومی، نشان می‌دهد بازاریابان سلامت و مبارزان سلامت عمومی باید بدانند که تاثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی و جوامع آنلاین فرصت‌های جدیدی را برای راه‌های انتقال پیام‌های بهداشتی پیچیده به زنان ارائه می‌دهند.

دیویس گفت: این یک مورد گوش دادن به مصرف کننده است. زنان و به طور کلی جوانان به طور فزاینده‌ای اطلاعات خود را از ارگان‌های غیر پزشکی دریافت می‌کنند و این اطلاعات بر توانایی آن‌ها برای تصمیم گیری مستقل در زندگی روزمره تاثیر می‌گذارد.

این امری حیاتی است که کسانی که کمپین‌های بهداشت عمومی را طراحی و اجرا می‌کنند با این دانش کار کنند تا اطمینان حاصل کنند که مردم اطلاعات درستی در مورد سلامت و نحوه زندگی سالم به دست می‌آورند.

منبع: مدیکال اکسپرس

488393