به گزارش سایت خبری پرسون، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح چهارشنبه، 10 خرداد ماه به منظور نظارت میدانی وارد استان خراسان شمالی شده بود، به همراه استاندار، نمایندگان استان و سایر مسئولان استانی در نشست شورای اداری خراسان شمالی حاضر شد و ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با بیان اینکه مجموعه گزارشهای ارائه شده در این جلسه، نیازهای استان را احصا کرد، گفت: حوزه معاونت نظارت مجلس قطعاً صورت جلسه را تنظیم خواهد کرد تا مسائل پیگیری شود و در کنار آن مجموعه استان و شهرستانها نیز موضوعات را پیگیری میکنند.
ضرورت تغییر نوع نگاه و حرکت هماهنگ برای حل مسائل
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه باید نوع نگاه خود به حل مسائل را تغییر دهیم، عنوان کرد: بنده به عنوان یک خدمتگزار میبینم مرتب برخی از اشتباهات را تکرار میکنیم. حدود 18سال از عمر استان خراسان شمالی میگذرد و مدیریت 13 استاندار را تجربه کرده است. این میزان تغییر در بالاترین سطح از مدیریت استان است و در سطوح پایینتر به مراتب شیب آن سریعتر است. اگر این افراد بتوانند معجزه کنند تنها کار را خراب نمیکنند.
وی در ادامه با بیان اینکه باید از اتفاقات درس بگیریم، اظهار کرد: آیا وقتی رئیس جمهور و من به عنوان رئیس مجلس به استان سفر میکنیم، اهداف و منابع جدایی از هم داریم؟ قطعاً همه ما باید یک هدف داشته باشیم. از این رو نخستین خواهش ما این است که هر کار میخواهیم انجام دهیم با هماهنگی هم حرکت کنیم که حداقل متوجه شویم در حال انجام چه کاری هستیم. در این شیوه نگاه، نیازمند اصلاح هستیم.
مدیری که منتظر پول و اختیار است، مدیر نیست
قالیباف در ادامه با اشاره به ایراد دیگری که در سیستم مدیریتی کشور وجود دارد، گفت: سیستمهای ما بسیار تمرکزگرا شده و تمرکز در مرکز در اوج است. همه ما نیز منتظر این هستیم که اتفاقی در سطح بالا بیفتد و به ما پول و اختیار بدهند. احساس میکنیم هیچ ظرفیت و ارادهای نداریم و منتظر بالادستیها هستیم اما این نگاه ما را به جایی نمیرساند.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه کار، حیات و جوهره انسانها بوده و انسان و جامعه را سرزنده، قدرتمند و مؤثر نگاه میدارد، گفت: اگر قرار است کار به معنای واقعی کار انجام شود، دو گوهر مهم در خود دارد. از طرفی کار به شما امکانات و پول و از سوی دیگر، اختیار میدهد. هر مدیری درخواست پول و اختیار کرد تا کار کند، دیر یا زود همه میفهمند که در واقع مدیر نیست. اگر فعالیتی را شروع کردید که این دو گوهر در آن نبود، این فعالیت کار نبوده و در واقع سر کار هستیم و کاری انجام نمیدهیم.
مدیریت تخت و شبکهای(سایبرنتیکی) که نزدیکترین نوع مدیریت به فرهنگ اسلامی و انقلابی است، کارها را به سرعت پیش میبرد
وی در ادامه با یادآوری این مطلب که حداقل به فعالیتهای 6 ماهه و یکساله گذشته مسئولیت خود بنگرید که چه کاری کردهاید یا فعالیتی غیر از کار انجام دادهاید، متذکر شد: اگر نگاهتان اینگونه باشد، هیچگاه منتظر نخواهید بود قالیبافها از تهران بیایند و چیزی توزیع کنند و بروند. اگر این کار را انجام دهید همه جریانهای حرکت از پایین به بالا رخ میدهد. دقیقتر این است که اگر امروز به جای یک نوع مدیریت مکانیکی یا داینامیکی، مدیریت سایبرنتیکی داشته باشیم، حرف از مدیریت بالا و پایین نمیزنیم و متوجه میشویم مدیریت کاملاً تخت و شبکهای است و کارها به سرعت مسیر خود را پیش میبرد. این نوع مدیریت دقیقاً نزدیکترین نوع مدیریت به فرهنگ اسلامی و انقلابی ماست و هرچه سلسله مراتبی حرکت کنیم از این فرهنگ فاصله گرفتهایم که علمی هم نیست.
قالیباف در ادامه با بیان اینکه در مرکز تلاش داریم نوع کارها از این جنس باشد، عنوان کرد: برای مثال در تبصره 18، حساب خزانه را در استانها قرار دادیم. این موضوع را پیش از این از طریق صندوقهای مختلف دنبال کردیم اما کاری از پیش نرفت و مثال آن نیز صندوقهای «پیشرفت و عدالت» ، «صندوق مهر امام رضا(ع)» و...بود که به معنای دقیقتر کار نبود. ما یک حساب خزانه میخواستیم که بدون دخالت هیچکس اعتبار لازم به آن واریز شده و بازپرداخت تسهیلات قبل هم مستقیم به همان واریز شود. اگر پول به مرکز برود، اتفاق سال گذشته (1401) میافتد که منابع تبصره 18 در استانها صفر میشود اما در سال 1400 این موضوع پیشرفته بود که امسال نیز همان را دنبال میکنیم. در این مسیر وزارت اقتصاد مجری و وزارت رفاه ناظر است.
مدیران، سالی 104 میلیارد دلار ثروت را هدر میدهند اما بعد برای دریافت 5 میلیارد دلار دست دراز میکنند
رئیس مجلس در ادامه با ابراز تأسف از اینکه ما مدیران سالی 104 میلیارد دلار به قیمت سال 1400، ثروت را هدر میدهیم، گفت: منظور بد استفاده کردن ثروت نیست بلکه منظور این است که ثروت خود را از بین برده و به آتش میکشیم و بعد منتظریم هر مسیری را دنبال کنیم تا جبران شود؛ برای مثال فلان شرکت آلمانی بیاید و 5 میلیارد دلار در صنعت نفت ما سرمایه گذاری کند. ما چگونه میخواهیم به آیندگان جواب دهیم که پول خود را به آتش میکشیم اما برای دریافت 5 میلیارد دلار اینگونه دست دراز میکنیم. آیا ما مدیر و مسئول هستیم؟
وی در ادامه با بیان اینکه اینها واقعیات امروز و واقعیات نوع حکمرانی ما است که باید حل شود، ابراز داشت: من هیچگاه مدیر منفعلی نبوده و هر کجا بودم حال و حوصله داشتم؛ هر کجا توانستم با مردم روبرو شده و خواسته و حرف آنها را شنیدهام، شخصا میایستادم و گفت و شنود داشتیم. اگر موضوعی قابل حل بود، آن را حل میکردیم و اشتباه خود را میپذیرفتیم و اگر حق نمیگفت به او می گفتیم که حق ندارد و او را بلاتکلیف نمیگذاشتیم.
باید آنقدر کار را محکم انجام دهیم که بتوانیم پاسخگو باشیم
قالیباف در ادامه با بیان اینکه اما امروز به گونهای است که وقتی با مردم صحبت میکنیم، نمیتوانیم بگوییم حرفش درست نیست، عنوان کرد: ما میگوییم حق با توست و او میگوید معلوم است حق با من است پس چرا حق من را نمیدهید که من نه میتوانم پاسخ مثبت بدهم و نه پاسخ منفی. این شیوه مدیریت نیست. ما باید آنقدر کار را محکم انجام دهیم که بتوانیم پاسخگو باشیم.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان همچنین با بیان اینکه امروز در حوزههای مختلف از جمله مسکن مشکل داریم که باعث آسیب به مردم میشود، گفت: این مشکلات باعث میشود کانون خانوادهها از هم بپاشد و طلاق افزایش یابد. ما در برابر این اتفاقات باید جواب بدهیم البته میتوانیم این مسائل را حل کنیم اما باید به برخی نکات دقت کنیم تا موضوعات برطرف شود.
مشکل آب بدون خرج یک ریال از دارایی دولت میتواند برطرف شود
وی در ادامه با یادآوری این موضوع که توافق ما با دولت این است که با هماهنگی تلاش کنیم و به برنامه هفتم به صورت مسأله محور بپردازیم، عنوان کرد: طی این چند ساعت که اینجا بودیم قصد داریم راه آهن را از جوین به زرین دشت وصل کنیم، از طرفی میخواهیم راه آهن گرگان-مشهد را نیز وصل کنیم، از سوی دیگر میخواهیم موضوع بزرگراه را حل و فصل کنیم و لوله گستر و آلومینا را بیاوریم و مجتمعهای دامپروری هم احداث کنیم. تمام اینها یعنی نمیخواهیم کاری کنیم. وقتی میگوییم باید مسأله محور باشیم یعنی سه کار را برای استان به عنوان اولویت انتخاب کرده و آن را به سرانجام برسانیم که اگر به نتیجه برسد از محل آن سایر مشکلات نیز برطرف میشود.
به گزارش خانه ملت، قالیباف با اشاره به اینکه باید روش تجهیز منابع را یاد بگیریم، گفت: پیش نیامده که جایی برویم و در استان یا مجموعهای از ما بپرسند، پیشنهادی برای تجهیز منابع دارید؟ البته ما روشی داریم که از طریق ماده 23 دنبال و پیگیری میکنیم؛ اما من میگویم موضوع آب بدون خرج یک ریال از دارایی دولت میتواند برطرف شود و با تقلیل زمان به یک سوم و بدون دریافت اعتبار و با جذب سرمایهگذار میتوان کاری کرد تا کشاورز و سرمایه گذار از این محل منفعت ببرند اما این کار را نمیکنیم.
ضرورت تغییر شیوه کار دیوان محاسبات و سازمان بازرسی در جریان نظارت بر فروش اموال غیرمنقول دستگاهها از سوی مدیران
رئیس قوه مقننه ادامه داد: زمان آغاز به کار مجلس یکی از دوستان حاشیه شهر تهران به من گفت زمان شهرداری شما، ما خارج از تهران بودیم و مترو به اینجا نیامد از این رو کاری کنید که خط مترو همانطور که به کرج رفت، اینجا هم بیاید. من گفتم قطعاً این کار را در مجلس انجام نمیدهم اما میایستم و راهنمایی میکنم تا خودتان انجام دهید. خط مترویی که روزی حداقل 500 هزار مسافر در مسیر رفت و برگشت دارد، باعث میشود هر سرمایهگذاری ظرف 3 سال آن را ساخته و ظرف 4 سال هم درآمد خود را با سود بازگرداند در صورتی که اگر منتظر پول دولتی باشد تا 10 سال دیگر هم نمیتوان این خط مترو را راه اندازی کرد.
وی در ادامه روش فعلی اداره کشور و مدیریت آن را غلط خواند و افزود: باید از خرد جمعی، افراد با سابقه و جوانان و از تجربیات دنیا استفاده کرد. در بحث مولدسازی از سال 1382 تا 1401 قوانین تدوین شده که آخرین قانون آن را خود ما نوشتیم اما هیچ وقت از اموال غیرمنقول بلااستفاده که به تنهایی میتوانند تحولی در کار ما ایجاد کنند، استفاده نکردیم. دلیل آن این است که شجاعت از مدیران گرفته شده و نمیتوانند اموال را به فروش برسانند و از محل آن کاری انجام دهند چرا که میترسند در نهایت با فروش آن مجبور شوند به چند جا پاسخ دهند و در نهایت راهی زندان شوند. دیوان محاسبات و سازمان بازرسی شجاعت را از مدیران گرفتهاند البته حتماً این دو نهاد نظارتی باید ورود کنند اما شیوه کار آنها باید اصلاح شود.
در قانون مولدسازی، اختیار لازم به استانها داده شده است که نتیجه کار در بازدیدهای نظارتی بررسی میشود
قالیباف در ادامه با یادآوری این مطلب که در مولدسازی، اختیار به استانها داده شده است، عنوان کرد: حتماً با مولدسازی میتوانید به اندازه کل ردیفهای املاک و دارایی که امسال با پیگیری به آن ردیف و بودجه میدهند، برای استان کار کنید. یکی از موضوعات ابلاغ شده که در استانها در جریان بازدیدهای نظارتی پیگیری میکنم این است که بهعنوان طلبکار از فرمانداریها و استانداریها میخواهیم تا گزارشی از عملکرد خود با استفاده از ظرفیتهای این قانون داشته باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: در حوزه مسائل مربوط به بیمه ساختمان، قانونی در مجلس نوشته شده اما ایراداتی دارد که به سرعت آن را اصلاح میکنیم. اصلاح و استفساریه میتواند مشکل را حل کند چرا که برای انبوهسازی که در حوزه مسکن کار انجام میدهد و برای شهرداریها باید این قانون کارکرد داشته باشد.
قرارگاههای جهادی با حذف بروکراسیهای اضافی، کار را به صورت جدی انجام میدهند
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه بحثهای مربوط به محرومیتزدایی و مسائل معیشتی مثل آب روستایی و آب شرب، جادههای روستایی و مسکن محرومین از اولویتهایی است که قرارگاه امام حسن(ع) آن را دنبال میکند، خاطرنشان ساخت: ما به این مکان، قرارگاه میگوییم چرا که با حذف بروکراسیهای اضافی میتوانند کار جدی انجام دهند. بحث آبخیزداری و آبخوانداری با توجه به قناتهای موجود در استان خراسان شمالی با این حجم از تفاوت اقلیمی پیگیری خواهیم کرد.