بالیوودی‌ها روی فرش

جشنواره «اسکار» بالیوود با حضور ستارگان هندی برگزار شد.

تصویر بالیوودی‌ها روی فرش

به گزارش سایت خبری پرسون، در حالی که چشم جهانیان به پایان هفتاد و ششمین جشنواره فیلم «کن» فرانسه دوخته شده بود، جشنواره «اسکار» بالیوود با حضور ستارگان هندی برگزار شد.

فروش ویژه ظروف سفری تا 40% تخفیف - همراه با قرعه‌کشی

جشنواره «اسکار» بالیوود به منظور تجلیل از بهترین فیلم‌های بالیوود در ابوظبی برگزار شد.

ستارگان بالیوود، از جمله سلمان خان، هریتیک روشن، نورا فاتحی، آبیشک باچان، ویکی کائوشال، سارا علی خان، کریتی سانون و ژاکلین فرناندز روی فرش سبز جشنواره ظاهر شدند؛ رنگی که بالیوود عمداً به جای فرش قرمز سنتی به منظور حمایت از تلاش‌های زیست محیطی انتخاب کرد.

ژاکلین فرناندز، یکی از مشهورترین بازیگران زن بالیوود، گفت: این مهمانی سالانه، ورود به صحنه‌های جهانی است.

بومان ایرانی، بازیگر ۶۳ ساله هندی نیز گفت: برای من مهم است، اینجا آمده‌ام تا نماینده‌ی جامعه (بالیوود) باشم.

در این فهرست، فیلم ماجراجویی - فانتزی «برهماسترا: قسمت اول – شیوا» جایزه دریافت کرد. همچنین جایزه‌ی بهترین فیلم کارآگاهی به «دریشیام۲» به کارگردانی نیشکانت کامت تعلق گرفت.

فیلم هندی «برهماسترا: قسمت اول – شیوا» در ژانر فانتزی و ماجراجویی به کارگردانی آیان موکرجی است که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد. این فیلم با بازی آمیتاب باچان، رانبیر کاپور، آلیا بات، آکینی ناگرجونا، شاهرخ خان، دیمپل کاپادیا و مونی روی ساخته شده‌است. این فیلم به پرفروش‌ترین فیلم هندی در سال ۲۰۲۲ تبدیل شد و توجه منتقدان خارجی را به همراه داشت. جلوه‌های بصری، سکانس‌های اکشن، مورد تحسین منتقدان جهانی قرار گرفت.

داستان درباره‌ی مردی جوان به نام شیوا (با بازی رانبیر کاپور) است که به دنبال عشق و همچنین کشف حقیقت وجودی خود وارد یک ماجراجویی می‌شود. در طول سفر، او باید با نیروهای شیطانی زیادی که زندگی‌اش را تهدید می‌کنند، روبرو می‌شود....

فیلم «دریشیام ۲» یا دید ظاهری (گول ظاهر را نخور) فیلمی جنایی درام محصول سال ۲۰۲۲ هند و به کارگردانی آبیشک پاتاک است. نویسندگی ظاهر فریبنده ۲ به عهده عامیل کیان خان، آبیشک پاتاک و تهیه کنندگی آن توسط بوشان کومار، کریشان کومار، کومار منگات پاتاک و آبیشک پاتاک تولید شده است. ساخت موسیقی فیلم توسط دِو سری پراساد با ترانه سرایی آمیتاب باتچاریا انجام شده. دریشیام بازسازی فیلمی به زبان مالایالم با همین عنوان و هنرنمایی موهنلال محصول ۲۰۲۱ هند است.

در این فیلم بازیگرانی همچون اجی دیوگن، تابو، شریا سارن، ایشیتا داتا، مرونال جادهاو ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم در میان ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ از نگاه imdb قرار دارد. این فیلم تحسین بسیاری از منتقدان را در داخل و خارج هند برانگیخت. ماجرا درباره‌ی خانواده‌ای است که به شکل غیر منتظره درگیر یک جرم بزرگ می‌شوند و مرد خانواده تلاش می‌کند تا خانواده‌اش را از طریق نیمه‌ی تاریک قانون نجات دهد.

مانند هر سال، این جشنواره اجراهای چشمگیری بسیاری با شرکت هنرمندان هندی داشت.

نورا فاتحی ستاره نوظهور بالیوود گفت که شرکت در این جشنواره برای او باعث افتخار است.

هند به طور متوسط ‌سالانه ۱۶۰۰ فیلم تولید می‌کند که بیشتر از هر کشور دیگری در جهان است؛ صنعتی که تحت سلطه هالیوود با فیلم‌هایی به زبان هندی است.

این کشور غول پیکر آسیایی که اخیراً با جمعیت ۱.۴ میلیارد نفر به بزرگترین کشور جهان از نظر جمعیت تبدیل شده است، محصولات سینمایی خود را به اقصی نقاط جهان به ویژه آسیا، آفریقا، خاورمیانه و همچنین اروپا و شمال صادر می‌کند.

همچنین فیلم «پاتان» با بازی شاهرخ خان پس از اکران در ژانویه تمام رکوردها را در باکس آفیس هند شکست و در پنج روز اول اکران خود نزدیک به ۳۰ میلیون دلار فروش داشت. با این حال، این موفقیت در تضاد با بحرانی است که بالیوود از زمان همه‌گیری کووید با آن روبرو بوده است؛ زیرا بازار هند از روند کاهش تقاضای جهانی برای سینماها در امان نمانده است.

از سوی دیگر تقریبا نیمی از جمعیت هند از اینترنت استفاده می‌کنند؛ از این رو پلتفرم‌های پخش فیلم ضربه سختی به بالیوود وارد کرده‌اند و این بحران با قرنطینه در طول همه گیری کووید-۱۹ تشدید شده است.

کاران تورانی، کارشناس امور رسانه معتقد است: «مخاطبان توانسته‌اند محتوای متنوع‌تری ببینند و متعاقباً مطالبه گرتر شده‌اند. دیگر به آثاری که هیچگونه تفاوتی با هم ندارند یا دچار ضعف در سناریو هستند و اغلب تکراری هستند، توجه نمی‌کنند و از تماشای آن خودداری می‌کنند. در دوران پس از کووید، شاهد یک تغییر بزرگ بودیم. حتی اگر در فیلمی ستاره‌ی بزرگی هم بازی کند، اگر فیلمنامه ضعیف باشد، مخاطب آن را نمی‌پذیرد.»

تورانی افزود: «فیلم‌های هندی که در بالیوود تولید نمی‌شوند موفقیت‌های بیشتری کسب می‌کنند، از جمله فیلم «RRR» که از سایر فیلم‌های هندی «متمایز» است؛ زیرا مخاطب، دیگر به تماشای فیلم‌هایی که به طور انحصاری وابسته هستند راضی نمی‌شود.»

جوایز بین‌المللی آکادمی فیلم هند اولین بار در سال ۲۰۰۰ در لندن برگزار شد و از آن پس هر سال در نقطه‌ای از دنیا برگزار می‌شود تا پنجره‌ای به دنیای سینمای بالیوود باشد.

آکادمی بالیوود گفت این مراسم را برای ۸۰۰ میلیون مردمی که خواستار تماشای آن هستند، پخش می‌کند.

منبع: انتخاب

487639