نشست مشترک رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس

حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با حضور در مرکز اسناد انقلاب اسلامی با حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس و نیز معاونین این مرکز دیدار و گفتگو کرد.
تصویر نشست مشترک رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با حضور در مرکز اسناد انقلاب اسلامی با حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی رئیس و نیز معاونین این مرکز دیدار و گفتگو کرد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ابتدای این دیدار با بیان اینکه خوشبختانه اخیرا اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است و گام‌های خوبی برداشته شده و امیدوار هستیم با آغاز به کار سامانه جدیدی که راه اندازی شده و روزبه روز نیز درحال تکمیل شدن است بتوان اسناد تاریخی کشور و بخصوص حوزه تاریخ انقلاب اسلامی را به صورت دیجیتال در اختیار محققین و پژوهشگران قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در ادامه افزود: این پروژه را می‌توان به عنوان یک حرکت عظیم و تاریخی عنوان کرد و نیز یک حرکت پیشرانه‌ای است برای مجموعه کار‌های اسنادی و پژوهشی کشور که می‌تواند برای مجموعه‌ای به مانند کتابخانه، موزه و اسناد مجلس شورای اسلامی و نیز بسیاری دیگر از مراکز علمی و پژوهشی کشور مفید واقع شود.

در ادامه این نشست علی فولادی معاون اسناد و تاریخ شفاهی مرکز با اشاره به این که درحال حاضر ۱۷۵ هزار پرونده اسنادی در اختیار مرکز اسناد انقلاب اسلامی قرار دارد که شامل بیش از ۴ میلیون برگ سند است افزود: یک بانک تصاویر موجود است که شامل ۳۸۰ هزار قطعه عکس از افراد و شخصیت‌ها و مراکز و اماکنی که به نوعی با انقلاب در ارتباط بوده اند میشود.

فولادی همچنین در ادامه اضافه کرد: بانک چند رسانه‌ای در اختیار داریم که شامل ۵۰ هزار ساعت صوت و تصویر است که عمده این بانک به بخش تاریخ شفاهی اختصاص دارد و مابقی آن نیز شامل سخنرانی، مناظره، میزگرد و ... می‌شود.

معاون اسناد و تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصریح کرد: سال گذشته ۲ پروفایل جدید به مرکز اسناد اضافه شد که یکی از این پروفایل‌ها به سایت‌های خبری اختصاص دارد که چیزی در حدود ۸۰ میلیون خبر، مقاله و گزارش‌های خبری و ... در آن گردآوری شده است.

پروفایل دوم کتابخانه دیجیتال نام دارد که هدف گذاری ما تا پایان سال ۱۴۰۲ این است که ۵۰ هزار جلد کتاب تمام دیجیتال در این پروفایل بارگزاری شود که تا امروز حدود ۱۹ هزار جلد آن انجام شده و هم اکنون در سامانه نیز قابل جستجو و مشاهده است.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با تمجید از اقدامات صورت گرفته در مرکز اسناد انقلاب اسلامی اظهار کرد: راه اندازی چنین سامانه‌ای کار بسیار ارزشمندی است و بسیار خرسند هستم از چنین اقدامی که صورت گرفته است.

وی در پایان ضمن تاکید بر افزایش همکاری‌های دوجانبه بین دو مرکز اظهار امیدواری کرد: تعامل و همکاری هر دو نهاد می‌تواند ثمرات بسیار ارزشمندی را به همراه داشته باشد.

487474