وزیر بازرگانی آمریکا:

ممنوعیت تراشه‌های میکرون در چین را تحمل نمی‌کنیم

وزیر بازرگانی آمریکا با تندترین زبان برای توصیف واکنش واشنگتن، گفت: آمریکا تصمیم اخیر مقامات چینی برای ممنوعیت تراشه‌های شرکت میکرون تکنولوژی (Micron Technology) در بعضی از بخش‌های حساس را تحمل نخواهد کرد.
تصویر ممنوعیت تراشه‌های میکرون در چین را تحمل نمی‌کنیم

به گزارش سایت خبری پرسون، جینا ریموندو با عباراتی که دو طرف در بحبوحه تنش‌های اخیر علیه یکدیگر استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: ما این ممنوعیت را به شکل ساده و روشن به‌عنوان یک جبر اقتصادی می‌بینیم. ما این ممنوعیت را تحمل نخواهیم کرد و فکر هم نمی کنیم که موفقیت آمیز باشد.

جدیدترین تنش‌های فناوری بین دو قدرت جهانی از یکشنبه هفته گذشته آغاز شد که اداره فضای سایبری چین در بیانیه‌ای به اپراتورهای زیرساخت‌های حساس، نسبت به خرید محصولات میکرون هشدار داد و اعلام کرد که خطرات امنیت سایبری نسبتا جدی را در محصولات این شرکت آمریکایی که در این کشور به فروش رفته، مشاهده کرده است. این هشدار در حالی مطرح شد که آمریکا در اکتبر، صادرات تراشه‌های پیشرفته و فناوری ساخت آنها به چین را ممنوع کرده بود.

اظهارات اخیر ریموندو پس از آن مطرح شد که دو طرف هفته گذشته فرصت داشتند تا اعتراض‌های خود را شخصا مطرح کنند و متعهد شدند که ارتباطشان را از این پس باز نگه دارند. ریموندو پنجشنبه گذشته در واشنگتن با وانگ ونتائو همتای خود دیدار کرد و روز جمعه دیدار مشابهی با کاترین تای، نماینده تجاری آمریکا انجام شد.

این دیدارها در راستای نیت دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، برای احیای مذاکرات رده بالا با پکن صورت می‌گیرد که شامل سفر احتمالی جانت یلن، وزیر خزانه داری به چین و گفت‌وگوی مستقیم بین بایدن و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین است.

سارا بیانچی، معاون نماینده تجاری آمریکا در مصاحبه‌ای جداگانه گفت: همچنان تداوم گفت‌وگوها را مشاهده خواهید کرد. نمی‌دانم که این گفت‌وگوها چقدر دشوار خواهد بود یا چه نتیجه‌ای خواهد داشت اما این صحبت به خودی خود، کاملا مهم است.

معلوم نیست آمریکا پس از ممنوعیت میکرون در چین، چه اقداماتی ممکن است انجام دهد. وزیر بازرگانی آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی خود مجددا تکرار کرد که این ممنوعیت بدون هیچ پایه و اساسی اعمال شده است و افزود که واشنگتن در حال تعامل با شرکای خود در مورد نحوه واکنش به این اقدام است.

مایک گالاگر، نماینده جمهوری‌خواه ویسکانسین که ریاست کمیته متمرکز به چین در کنگره را برعهده دارد، خواستار اضافه شدن شرکت "چانگشین مموری تکنولوژیز" به فهرست شرکت‌هایی شده که دسترسی آنها به فناوری آمریکایی محدود شده است. اقدام مشابه به غول سازنده تجهیزات مخابراتی چینی هواوی تکنولوژیز ضربه زد.

ریموندو درباره هرگونه اقدام احتمالی علیه چانگشین مموری که قصد دارد امسال نخستین عرضه اولیه عمومی به ارزش بیش از ۱۴.۵ میلیارد دلار را انجام دهد، پاسخ نداد.

کره جنوبی که شریک تجاری بزرگ چین و شریک امنیتی آمریکا به شمار می‌رود، در میانه این اختلافات گیر افتاده است. سازندگان تراشه‌های حافظه کره‌ای سامسونگ الکترونیکس و اس کی هاینیکس، از ممنوعیت میکرون در بازار چین سود خواهند برد. واشنگتن و پکن با همتایان خود در سئول لابی کرده‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای در آخر هفته اعلام کرد که روز جمعه با آن دوک گئون، وزیر بازرگانی کره جنوبی، دیدار کرده و دو طرف با تقویت گفت‌وگو و همکاری در زمینه زنجیره‌های تامین نیمه‌رسانا توافق کرده‌اند. در بیانیه جداگانه‌ای که از سوی دفتر وزیر بازرگانی کره جنوبی درباره این گفت‌وگوها منتشر شد، هیچ اشاره ای به نیمه رساناها نشد و تنها تثبیت عرضه و تقاضای مواد خام و قطعات مهم ذکر شد.

منبع: ایسنا

487440