کنسرت جدید علی رهبری در سنت پترزبورگ

روز گذشته علی رهبری، رهبر دایم اپرای مارینسکی سنت پترزبورگ روی صحنه رفت.

تصویر کنسرت جدید علی رهبری در سنت پترزبورگ

به گزارش سایت خبری پرسون، در این کنسرت که به مناسبت تجلیل از دو آهنگساز بزرگ ارمنستان، آرام خاچاتوریان و الکساندر آراتونیان بود سوییت شماره ۲ از باله گایانه اثر آرام خاچاتوریان و کنسرتو برای ترومپت و ارکستر اثر الکساندر آراتونیان اجرا شد.

سولیست ترومپت این کنسرت، تیمور مارتینوف نوازنده برجسته اهل روسیه بود که در اکثر کنسرت های والری گرگیف در کشورهای مختلف شرکت داشته است.

علی رهبری، مدیر هنری سابق ارکسترهای سمفونیک شهرهای بروکسل، مالاگا، پراگ و زاگرب در این کنسرت سمفونی شماره ۸ آنتونین دورژاک را نیز اجرا کرد.

آرام خاچاطوریان در ۶ ژوئن ۱۹۰۳ در شهر تفلیس گرجستان در یک خانواده ارمنی به دنیا آمد. برخی منابع زادگاه وی را روستای کوجوری در نزدیکی تفلیس ذکر کرده‌اند. پدرش یقیا در روستای آزاد بالا نزدیکی اردوباد در نخجوان به دنیا آمده بود و در سن ۱۳ سالگی به تفلیس نقل مکان نموده بود.

خاچاطوریان در روز ۱ مه ۱۹۷۸ به فاصله کوتاهی پس از تولد ۷۵ سالگی اش در مسکو درگذشت.وی در روز ۶ مه در پانتئون کومیتاس در ایروان به خاک سپرده شد.

الکساندر گریگوری هاروتونیان (آراتونیان)؛ یک آهنگساز و نوازنده پیانو اهل ارمنستان و یکی از آهنگسازان برجستهٔ دوران شوروی ارمنستان بود.

وی در ۲۳ سپتامبر ۱۹۲۰ در ایروان به دنیا آمد و از کنسرواتوار دولتی کومیتاس در ایروان فارغ‌التحصیل گشت.وی در ۲۸ مارس ۲۰۱۲ در سن ۹۱ سالگی در ایروان درگذشت و در پانتئون کومیتاس به خاک سپرده شد.

آنتونین لئوپلد دوُرژاک (Antonín Leopold Dvořák)‏ زادهٔ ۸ سپتامبر ۱۸۴۱ در نِلاهوزِوِس بوهم (اکنون در جمهوری چک) – درگذشتهٔ ۱ مه ۱۹۰۴ در پراگ، نخستین آهنگساز بوهِمی بود که به شهرت جهانی دست یافت. او موسیقی فولکلور (بومی) سرزمین مادریِ خویش را در قالب موسیقی رمانتیک قرن نوزدهم ارائه داد. راز محبوبیت دوُرژاک در استعداد شایان توجه او در خلق ملودی‌های پرنشاطِ چک بود. از آثار شاخص او می‌توان به سمفونی شماره ۹ ( از دنیای جدید ) و همچنین «رقص‌های اسلاوُنیک» اشاره کرد.

علی رهبری آهنگساز و رهبر بین المللی ایرانی در تهران نیز حدود ۱۸ سال پیش بعد از ۳۰ سال دوری از وطن با سمفونی دنیای جدید اثر دورژاک در تالار وحدت روی صحنه رفت.

در خاتمه این کنسرت با تشویق مخاطبین ارکستر سمفونیک اپرای مارینسکی اهنگ تولدت مبارک را در روی صحنه با حضور اقای والری گرگیف برای علی رهبری نواخت.

منبع: ایرنا

487265