استقرار ۴۴۰۰ امدادگر هلال احمر در سواحل شمالی کشور

مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر از راه‌اندازی ۱۰۰ پایگاه موقت در سواحل شمالی و اسقرار ۴۴۰۰ نیروی هلال‌احمر با هدف پیشگیری از غرق‌شدگی در این مناطق خبر داد.
تصویر استقرار ۴۴۰۰ امدادگر هلال احمر در سواحل شمالی کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، اشکان موسوی با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای پیشگیری از غرق شدگی شهروندان در سواحل شمالی کشور و آغاز طرح ملی پیشگیری و کاهش غریق در سواحل گفت: حدود ده سال است که با توسعه مسیرهای مواصلاتی و افزایش حجم سفرها به شمال کشور، حوادث و سوانح در این مناطق افزایش قابل توجهی داشته و غرق شدگی به یکی از معضلات تابستانی سواحل به خصوص در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان بدل شده است.

وی ادامه داد:‌به طوری‌که با نگاهی به آمار سال های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ شاهد هستیم که در این مدت دو هزار و ۴۹۳ نفر بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده و ۱۶۳۶ نفر نیز به شکل های مختلف در حوادث ساحلی و دریایی مصدوم شده‌اند. البته این بدان معنا نیست که دستگاه‌های مسئول و امدادرسان در این حوزه اقدامی انجام نداده‌اند بلکه از سال ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۰ شاهد انجام هفت هزار و ۱۵۸ ماموریت فقط از سوی هلال احمر در پاسخ به همین تعداد حادثه بودیم که در این ماموریت ها به ۱۵ هزار و ۴۸۷ نفر در سواحل شمالی کشور امدادرسانی شده و جان صدها نفر از شهروندان از مرگ حتمی نجات داده شده است.

موسوی افزود: بر همین اساس هلال احمر به عنوان نیروی پشتیبان در طرح ملی پیشگیری و کاهش غریق در سواحل، از چند هفته پیش با برنامه ریزی، ساماندهی، تجهیز و آماده باش نیروهای عملیاتی، کمپین «غرق نشویم» را تشکیل داده تا با استفاده از تجارب گذشته و پوشش سراسری سواحل شمالی کشور، ضمن حضور در مناطق پرخطر، اقدامات لازم را برای پیشگیری از حوادث و سوانح انجام دهد.

مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر ادامه داد: در همین راستا ۱۰۰ پایگاه موقت ساحلی در شمال کشور راه اندازی شده تا با حضور ۴۴۰۰ نیروی عملیاتی و با بکارگیری ادوات لجستیک شامل قایق نجات، آمبولانس، اتوبوس آمبولانس، خودروی نجات و بالگرد به شهروندان خدمت رسانی کنند.

وی خاطرنشان کرد: طرح ملی پیشگیری و کاهش غریق در سواحل شمالی کشور در سال ۱۴۰۲ به مدت ۱۲۷ روز از اول خرداد تا روز سوم مهرماه سال جاری تداوم و ۸۹۰ کیلومتر نوار ساحلی استان‌های مازندران، گیلان و گلستان را پوشش می‌دهد. در این مدت پایگاه‌های ثابت از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۹ شب دایر بوده و امدادگران نیز در تمامی ساعات شبانه روز آماده خدمت رسانی به شهروندان هستند.

486948