آخرین وضعیت پرونده شهادت شهید شهرکی/ فعالیت حدود ۲۳۰ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به عجز غربی ها و تحریم بسیج دانشجویی گفت: بسیج دانشجویی نماد جهاد علمی و عملی است.

تصویر آخرین وضعیت پرونده شهادت شهید شهرکی/ فعالیت حدود ۲۳۰ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه، از لحظاتی قبل و با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی آغاز شد.

ستایشی با اشاره به دهه کرامت اظهار کرد: این ایام به حضرت فاطمه معصومه (ع) و ولادت امام رضا (ع) مربوط است، این ایام را به تمام مسلمانان به ویژه دختران عزیز ایران اسلامی تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه در آستانه سالروز حماسه سوم خردادماه، آزادسازی خرمشهر در عملیات بیت المقدس قرار داریم، گفت: خرمشهر نماد اتکای یک ملت تحت محاصره و دست خالی، اما با اراده و با ایمان به خداوند است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: ملتی که تنها با مقاومت و با ایستادگی خود مچ دست ابر قدرت‌های به ظاهر پرزور عالم را برای جداسازی خرمشهر قهرمان از خاک ایران را به زمین خواباند و نشان داد می‌توان با برنامه ریزی و اتحاد قوی، گردنه سخت و پیچیده را به سلامت طی کند.

وی افزود: آزادسازی خرمشهر از دست دشمن بعثی و شبکه جهانی حامی وی توسط غیورمردان ایران زمین سمبل دلیر مردی و برهم زدن برنامه دشمن و تحمیل اراده ملی بر توطئه چینی و دسیسه سرایی دشمن است.

زندان باید محل تربیت روح و روان و بازگشت مددجویان به آغوش جامعه باشد

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به روز ۵ خردادماه روز حمایت از خانواده زندانیان گفت: امروز قوه قضائیه درصدد است تا زندان صرف نگهداری مجرمان، محل تربیت روح و روان و بازگشت مددجویان به آغوش جامعه و خانواده باشد و اهتمام دستگاه قضائی آن است که سازمان زندان‌ها کارگاهی برای روح مددجو و حمایت از خانواده او باشد.

وی افزود: در حال حاضر ۲۳۰ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور فعالیت دارند و در سال گذشته ۵۱ هزار خانواده زندانی توسط این انجمن‌ها تحت حمایت قرار گرفتند. اقداماتی همچون کمک بلاعوض و مذاکره با شکات و جلب رضایت آنان و … انجام شده و حق الوکاله برای ۱۸۴۵ مددجو نیز پرداخت شده است.

به گفته ستایشی ۱۲۵۵ میلیارد و ۱۵۸ میلیون و ۸۱۵ هزار ریال به خانواده زندانیان کمک‌های نقدی شده است. ۳۰۹ هزار مورد هم کمک غیرنقدی به خانواده‌های زندانیان اعطا شده است.

وی افزود: در سال گذشته، ۲ هزار و ۸۷۷ دوره حرفه آموزی و اشتغال برای مددجویان برگزار شد. بیش از ۴۷ هزار خانواده شناسایی و به سازمان‌های حمایتی غیردولتی معرفی شدند. در این مدت بیش از ۴۳ هزار پرونده مددجو توسط مددکاران سازمان زندان‌ها مورد پیگیری قضائی از قرار گرفتند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: ۳ هزار و ۲۰۰ خانواده مددجویان به مراکز وکلا و مشاوران حقوقی معرفی شدند تا به صورت رایگان مشاوره دریافت کنند.

ستایشی با اشاره به تحریم بسیج دانشجویی توسط اتحادیه اروپا، اظهار کرد: بسیج دانشجویی در جمهوری اسلامی نماد علمی و عملی مقاومت و جهاد علمی در سنگرهای تاریخ پرافتخار جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: تسری دایره تحریم به جامعه دانشجویی نشانه عجز و ناتوانی و مقابله با رشد و پیشرفت علمی کشور است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در مورد مبارزه با مفاسد اقتصادی در چند ماه اخیر و موضوع پرونده نهاده‌های دامی که ریاست قوه قضائیه نیز در جلسه‌ای به آن اشاره داشت، گفت: نسبت به برخورد با پرونده‌های مفاسد اقتصادی با توجه به اطلاع رسانی‌هایی که صورت گرفته، قوه قضائیه با احدی در حوزه اخلال در نظام اقتصادی تعارف ندارد و با قاطعیت تمام و با تمسک به موازین شرعی و رعایت جامع مقررات قانونی با کلیه افعال ترک افکاری که موجب اختلال در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود برخورد می‌کند.

وی در مورد پرونده نهاده‌های دامی نیز گفت: برای ۱۰ نفر از آن‌ها در رابطه با عناوین اتهاماتشان از جمله مشارکت در اخلال نظام اقتصادی، جعل سند و استفاده از سند مجعول کیفر خواست صادر و پرونده و آن‌ها به منظور رسیدگی به دادگاه‌های ویژه جرایم اقتصادی ارسال شده است.

وی گفت: در این پرونده ۹ نفر شخص حقیقی و یک نفر با واجد شخصیت حقوقی است که البته این شخصیت حقوقی جز مسئولین سابق بودند که در این موضوع ذی مدخل بودند و پس از انجام تحقیقات تکمیلی و اتخاذ تصمیم در دادگاه نتیجه اعلام خواهد شد.

ستایشی ادامه داد: تکمیل تحقیقات نسبت به نکات باقی مانده است و قسمت‌های که کیفر خواست صادر شده سر جای خودش است از آنجا که کیفرخواست صادر شد و به دادگاه رفته سر جای خود، اما چنانچه نکته‌ای باقی در مرحله دادسرا باشد تکمیل خواهد شد و در مرحله دادگاه به اقتضای پرونده و رسیدگی اقدامات قانونی لازم از ناحیه مقامات رسیدگی کننده صورت خواهد گرفت.

وی همچنین گفت: یک پرونده دیگه هم در این زمینه مفتوح است که در حال رسیدگی است.

486673