دیپلماسی در برابر افغانستان

ایران باید از اهرم هایی در برابر طالبان استفاده می کرد. از جمله اینکه ســفارت افغانستان را در برابر مذاکره دربرابر آب هیرمند در اختیار آنها قرار می داد.
تصویر دیپلماسی در برابر افغانستان

به گزارش سایت خبری پرسون، علی بیگدلی کارشناس روابط بین الملل در یادداشتی نوشت: طالبان از گشودن آب رودخانه هیرمند به سمت ایران امتناع می کند و این اقدام بنا برگزارش هایی که منتشر شده در ماه های آینده می تواند برای سیستان و بلوچستان چالش هایی را به وجود آورد که بر زندگی مردم محروم این منطقه تاثیر منفی خواهد گذاشــت

. رئیس جمهور در بازدید از این منطقه به طالبان پیام فرســتاد کــه واکنش آنها را به صورت رسمی در پی داشت. برای ارسال یک پیام و حتی اولتیماتوم به یک کشور باید در ابتدا مقدماتی را فراهم آورد و شاید بهتر باشد یک مقام دیگر مانند وزیر خارجه در این ارتباط اظهار نظر می کرد. چنین اختلافاتی در بین کشورهای مختلف وجود دارد و ایران هم اختلافاتی با سایر کشورها در منطقه در مرزها، آب های مرزی و غیره دارد اما در طول این سال ها تلاش کرده است از طریق دیپلماسی این اختلافات را حل کند.

شاید بهتر بود هیاتی از سوی ایران به افغانستان سفر می کرد و رئیس جمهور سفر این هیات را رسما درخواست می کرد تا وضعیت آب در هیرمند بررسی شود اما به هر علت رئیس جمهور اظهار نظری کرده که واکنش طالبان را در پی داشت.

واکنش طالبان کاما غیرسازنده بود و شاید واکنش های درون ایران در برابر آن اظهار نظرها باشد. واقعیت آن اســت که باید از هرگونه تنش آن هم با طالبان که ۲۰ سال است درگیر جنگ است پرهیز کرد و باید تلاش کرد از اهرم های مختلف برای فشار بر طالبان به منظر احقاق حقوق و حقابه ایران استفاده کرد. این روش بسیار منطقی تر است.

ایران با ترکیه در ارس، با عراق بر سر گرد و خاک هایی که از سوی این کشور به شهرهای غربی می ریزد مشکل دارد حتی بر سر آب در بصره با عراق مشکل دیگری دارد. حتی مشکلاتی بین ترکیه و عراق بر سر سدسازی ترک ها بر دجله و فرات وجود دارد اما هیچ گاه نه عراق و ترکیه در ارتباط با اختلافات وارد فاز تنش آمیز نشــدند.

چنین اختلافاتی تنها با گفت و گو قابل حل و فصل است و دیپلماسی و گفت و گو بین مقامات ایران و طالبان می تواند به صورت کم هزینه تر مشکل حقابه ایران را حل کند. شــاید ایران باید از اهرم هایی در برابر طالبان استفاده می کرد. از جمله اینکه ســفارت افغانستان را در برابر مذاکره دربرابر آب هیرمند در اختیار آنها قرار می داد.

منبع: آرمان ملی

486377