اعلام سریع‌ترین رشدهای گردشگری جهان؛ عربستان دوم جهان شد

گردشگری عربستان با ادامه روند چشمگیر خود به رتبه دوم سریع‌ترین کشورهای جهان در رشد گردشگری رسید.

تصویر اعلام سریع‌ترین رشدهای گردشگری جهان؛ عربستان دوم جهان شد

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از العربیه، براساس گزارش سازمان تجارت جهانی، تعداد گردشگران بین‌المللی که از عربستان سعودی دیدن کردند، در سال ۲۰۲۲ به ۱۶.۶ میلیون نفر رسید و این کشور با صعود ۱۲ پله‌ای در شاخص سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در رتبه سیزدهم جهان قرار گرفت و در مقایسه با رتبه ۲۵ در سال ۲۰۱۹، به عنوان یکی از برترین کشورهای پذیرنده گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ معرفی شد.

بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی، تعداد گردشگران بین‌المللی که از تمام مقاصد سفر این کشور دیدن کردند، در سال ۲۰۲۲ به ۱۶.۶ میلیون نفر رسید.

بر اساس این گزارش جدید که در ماه می ۲۰۲۳ توسط سازمان جهانی گردشگری منتشر شده است، عربستان۱۶ پله نیز در شاخص درآمد گردشگری بین‌المللی پیشرفت کرده و در سال ۲۰۲۲ به جایگاه یازدهم در مقایسه با رتبه ۲۷ در سال ۲۰۱۹ در سطح جهانی دست یافته است.

این کشور همچنان به پیشرفت در بخش گردشگری خود ادامه می‌دهد؛ زیرا در سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ حدود ۷.۸ میلیون گردشگر بین‌المللی جذب کرده که در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ رشد ۶۴ درصدی داشته است. بر اساس آخرین داده‌ها عربستان در حال حاضر در رتبه دوم فهرست سریع‌ترین مقاصد از حیث رشد گردشگری در جهان قرار دارد.

«احمد الخطیب»، وزیر گردشگری عربستان عنوان کرد که تسهیل مراحل صدور روادید سفر، برنامه‌ریزی کمپین‌های تبلیغاتی در کشورهای هدف و تنوع مقاصد گردشگری در این کشور، از جمله دلایل این دستاوردها در حوزه سفر و گردشگری بوده است.

او همچنین تاکید کرد که این وزارتخانه همکاری خود را با شرکای بخش دولتی و خصوصی برای تلاش برای تبدیل این کشور به یک قطب گردشگری جهانی تجدید خواهد کرد.

عربستان در شاخص توسعه سفر و گردشگری (TTDI) که توسط مجمع جهانی اقتصاد (WEF) منتشر شده است، به دستاورد جدیدی دست یافته بود و در رتبه سی‌وسوم جهان قرار گرفت و در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی ۱۰ رتبه ارتقا یافته است.

بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی گردشگری، در سال ۲۰۲۲ کشورهای فرانسه، اسپانیا، آمریکا، ترکیه، ایتالیا، مکزیک، انگلیس، آلمان، یونان، اتریش، پرتغال، امارات، عربستان، هلند و لهستان ترتیب ۱۵ جایگاه نخست سال ۲۰۲۲ را در جذب گردشگران بین‌المللی کسب کرده‌اند.

گردشگری در واقع ستون «چشم‌انداز ۲۰۳۰» عربستان است که طرحی بلندپروازانه برای مدرن کردن و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان و کاهش وابستگی آن به نفت است که توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۶ از آن رونمایی شد. هدف از این طرح، تغییر وضعیت پادشاهی نفتی با سابقه نه چندان مناسب در حوزه حقوق بشر به یک مقصد توریستی سطح بالا است.

عربستان سعودی که میزبان اماکن متبرکه جهان اسلام، یعنی مکه و مدینه و همچنین شش مکان ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است، هر ساله چند میلیون از زائران مسلمان را به خود جذب می‌کند، اما در چشم‌انداز ۲۰۲۳ این کشور، هدف اصلی میزبانی از حدود ۳۰ میلیون بازدیدکننده بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ و ایجاد یک میلیون شغل در گردشگری است.

مقام‌های عربستان سعودی در راستای «راهبرد گردشگری کشور»، ‌توسعه چندین پروژه مختلف را آغاز کرده‌اند که از جمله آن‌ها به پروژه «نئوم» ‌(NEOM) می‌توان اشاره کرد که یک کلان‌شهر با بودجه ۵۰۰ میلیارد دلار است. مقام‌های این کشور امیدوارند «نئوم» ‌به یک قطب گردشگری جهانی تبدیل شود.

منبع: ایسنا

485876