اورامان بهشت زیبای ایران/ بیست و ششمین اثر جهانی

اورامانات سکونتگاهی با بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت است و خانه هایی سالم از ۹۰۰ سال پیش تاکنون دارد با طبیعتی بی ‌نظیر و چشم‌ اندازهایش هر چشمی را به خود خیره می‌کند.
تصویر اورامان بهشت زیبای ایران/ بیست و ششمین اثر جهانی

به گزارش سایت خبری پرسون، هورامان را باید از نزدیک دید و هنرنمایی خالق زیبایی ها که چگونه چوب و‌سنگ را در دل طبیعت جان داده را لمس کرد .

هورامان مرکب از ۲ واژه "هورا" به معنی خدا و "مان" به معنی سرزمین است که به معنی کامل آن سرزمین اهورا یا سرزمین خدا استو برخی این واژه را اورامان یا اورامانات هم تلفظ می کنند اما آنچه محققان بر روی آن اتفاق نظر دارند همان واژه هورامان است.

هورامان را مى‌توان جایگاه خورشید هم معنى کرد.روستای اورامانات تخت در جنوب شرقى شهر مریوان در استان کردستان قرار دارد که به وسیله جاده‌اى به طول ۷۵ کیلومتر به شهر مریوان متصل مى‌شود.این روستا را هزار ماسوله نیز مى‌نامند زیرا معمارى آن همانندماسوله است.

این محدوده شامل بیش از ۷۰۰ روستا، شهر و شهرستان از جمله سروآباد قسمتی از سنندج و کامیاران در استان کردستان وشهرستان‌، پاوه ، در استان کرمانشاه است. هورامانات بیست و ششمین اثر جهانی از ایران است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است. پیش از این «منظر فرهنگی بم » و «منظر فرهنگی میمند» در این فهرست جای‌داده شده بودند.

هورامان نام یکی از سروده‌های دینی زرتشت است و به خاطر گرایش مردم این منطقه به این دین در گذشته به این نام خوانده شده است. روستاهای پلکانی شکلی است و نمونه ‌ای از ماسوله گیلان به شمار می ‌رود.

اورامان تخت بر خلاف نامش اصلاً تخت و صاف نیست بلکه در ناحیه بسیار ناهموار کوهستانی واقع شده است. معماری اورامانات متکی بر ساخت و ساز با استفاده از سنگ و بصورت خشکه چین است به این معنا که ملاتی در آنها به کار نرفته است و خانه‌ها درروستاهای منطقه با توجه به شیب تند دامنه‌های صخره‌ای به صورت پلکانی ساخته شده‌ است. پنجره های آبی، سقف‌های چوبی و گل وگلدان‌ها از زیبایی‌های خانه‌های اورامان تخت هستند. برخی خانه‌ها در این دیار قدمتی بیش از ۹۰۰ سال دارند و آسیب زیادی ندیده اند. خانه‌ها در اکثر موارد در دو طبقه ساخته شده و براساس معیشت فضاهای خانه‌ها با یکدیگر متفاوت است و خانه‌های افراد باغدار، کشاورز، دامدار کما بیش با هم متفاوت است. در بسیاری از موارد طبقه همکف به محل نگهداری گله و انبار اختصاص دارد. فضای اصلی مسکونی در طبقه بالاتر واقع است و از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود.

منبع: موج

485538

مطالب مرتبط