آغاز رزمایش ناتو برای قدرت نمایی در برابر روسیه

همچنان که اعضای ائتلاف نظامی ناتو با ادامه جنگ میان اوکراین و روسیه خود را برای هر سناریویی آماده می‌کنند، نیروهای این ائتلاف یک رزمایش سالانه را در استونی که قرار است در آن ۱۴۰۰۰ سرباز از ۱۱ کشور شرکت کنند، شروع کردند.
تصویر آغاز رزمایش ناتو برای قدرت نمایی در برابر روسیه

به گزارش سایت خبری پرسون، پایگاه تاپا، یکی از بزرگترین پایگاه‌های نظامی استونی و یکی از نزدیکترین‌ پایگاه‌های مربوط به اعضای ناتو به مرز روسیه، محل برگزاری این رزمایش است. همزمان با حضور کارشناسانی از سراسر جهان در کنفرانس "لنارت مری" در شهر تالین، پایتخت استونی، نیروهای فرانسوی، استونیایی و دیگر کشورها برای شرکت در این رزمایش موسوم به رزمایش "توفان بهاری" وارد این پایگاه شدند.

هدف از برگزاری این رزمایش از ۱۱ تا ۳۱ مه، آزمودن نحوه عملکرد نیروهای ائتلاف ناتو در صورت مواجه شدن با حمله نظامی روسیه است. گزارش ها حاکی از آن هستند که انگلیس بالگردهای تهاجمی مدل وایلدکت و آپاچی ارتش خود را برای شرکت در این رزمایش اعزام کرده است و فرانسه نیز نفربرهای زرهی وی.بی.ام.آر گریفون، خودروهای جنگی ای.ام.ایکس-۱۰ آر.سی و توپهای خودکششی هویتزر سزار ارتش خود را برای شرکت در این رزمایش ارسال کرده است.

ژان کریستف، یک سرگرد فرانسوی به پایگاه عرب نیوز گفت: "اینجا ما در یک ماموریت دفاعی در کنار متحدان دیگرمان از جمله نیروهای ناتو شرکت می‌کنیم. حدود ۴۰۰ نیروی فرانسوی در این رزمایش شرکت کرده و در کنار نیروهای انگلیسی و استونیایی این مانور نظامی را انجام خواهیم داد."

بر اساس این گزارش، انگلیس نیز تایید کرد، در چارچوب توافقی دوجانبه با استونی در "یک رزمایش چندجانبه در حمایت از نیروهای دفاعی استونیایی و هواپیماهایی که مستقر ساخته" شرکت می‌کند.

سرهنگ "ال ریوت"، رئیس یگان هوایی ارتش انگلیس گفت: "یکی از دلایل مهم استقرار این نیروها از سوی ما برای این رزمایش این است که از نیروهای دفاعی استونی حمایت هوایی به عمل آوریم تا آنها به انجام عملیات با چنین هواپیماهایی به صورت موثر عادت کنند."

رزمایش توفان بهاری ناتو قرار است شامل رویکرد استفاده از "تسلیحات ترکیبی" که در جریان آن چندین سلاح رزمی مختلف در یک ارتش برای تحقق تاثیرات مکمل و متقابل آنها استفاده می‌شوند، باشد. به عنوان مثال در این رویکرد از پیاده نظام و ادوات زرهی در یک محیط شهری در ضمن پشتیبانی متقابل آنها از یکدیگر استفاده می‌شود.

ریوت بیان کرد:‌ "گروه رزمی تقویت کننده خط مقدم، یک نیروی زیر مجموعه فرماندهی عالی ائتلافی اروپای ناتو به حساب می‌آید. بر طبق توافق ناتو، این نیرو همواره همراستا با ناتو بوده و فرماندهی عالی ائتلافی اروپا در ناتو می‌تواند به صورت رسمی از آن هر طور که مناسب ببیند استفاده کند."

رزمایش توفان بهاری یکی از رزمایش‌هایی است که کشورهای ناتو در نظر دارند با هدف ارسال پیامی روشن به کرملین برگزار کنند. رزمایش‌های این ائتلاف از سال گذشته در پی حمله روسیه به اوکراین بزرگتر و مفصل‌تر شدند.

داده‌های ناتو نشان می‌دهند که این ائتلاف قصد دارد ۱۸ رزمایش نظامی با حضور هزاران سرباز را بین ماه مه تا سپتامبر امسال برگزار کند.

485311