اکران محدود فیلم‌های خارجی در سینماها

در مصوبات نخستین جلسه شورای راهبردی اکران در سال ۱۴۰۲ فیلم‌های خارجی به صورت محدود در سینماها نمایش داده خواهد شد.
تصویر اکران محدود فیلم‌های خارجی در سینماها

به گزارش سایت خبری پرسون، موضوع اکران فیلم‌های خارجی یکی از تصمیماتی بود که در دوره مدیریت جدید سازمان سینمایی، تصمیم اجرایی کردن آن گرفته شد.

البته این موضوع در اواخر سال گذشته از سوی سازمان سینمایی منتشر شد که قرار است در سال آتی، برنامه‌ریزی‌های اولیه و تصویب آئین‌نامه اکران آن گرفته می‌شود.

بعد از این و با پیگیری خبرنگار ما از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشخص شد که این موضوع به طور گسترده اجرا نخواهد شد زیرا، وزیر در مصاحبه‌‌ای که با خبرنگار ما در شب اختتامیه مراسم هفته هنر انقلاب داشت، گفت که با توجه به تعداد محدود سینماهای کشور و همینطور فیلم‌های فراوانی که در صف اکران مانده است، اکران فیلم‌های خارجی به شکل محدود انجام خواهد شد.

حال دیروز با تشکیل اولین جلسه شورای اکران سازمان سینمایی که با حضور خزاعی رئیس این سازمان برگزار شده است، با «آئین نامه اکران فیلم‌های خارجی به صورت محدود مطابق با مقررات مصوب» موافقت به عمل آمده و قرار است که فیلم‌های خارجی به صورت محدود اکران شود.

طبق گزارشی که سایت سازمان سینمایی ارائه داده است، مسئولیت اجرای این برنامه به موسسه سینماشهر واگذار شد تا با در نظرگرفتن همه جوانب نسبت به تعامل و همکاری با تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان سینما که مایل به اکران فیلم های خارجی هستند، اقدام کند.

قبل از این و در ادوار قبلی سازمان سینمایی، فیلم‌های خارجی توسط دفاتر پخشی برای سینماها توزیع می‌شد که در پخش فیلم‌ها موفق بوده باشند. حالا باید دید که برای اجرای این برنامه مؤسسه تصویر شهر چه برنامه و اقداماتی در نظر دارد؟

اکران فیلم‌های خارجی جزو برنامه‌های اصلی و مهم سینماها در دهه 60 تا اواسط 70 بود که ثروت قابل توجهی را برای سینماهای کشور فراهم می‌کرد و مردم و علاقه‌مندان سینمای جهان نیز فیلم‌های مهمی را روی پرده بزرگ تماشا می‌کردند. اما رفته رفته این مهم از سینماهای کشور حذف شد و به اکران فیلم‌های خارجی در تک سانس‌ها در فرهنگسراها و پرده‌های خصوصی اختصاص یافت.

بنابراین به نظر می‌رسد که با توجه به اکران محدود فیلم‌های خارجی، نتوان شاهد روزهای خوب اکران فیلم‌های خارجی در سینمای کشور باشیم. این در حالی است که حجم قابل توجهی از فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور می‌تواند اکران شود. جوانان و نوجوانان زیادی به سینمای جهان علاقه‌مندند و آرزوی دیدن فیلم‌های خارجی در سینماهای کشور را دارند.

ناگفته نماند مصوبه دیگری که در جلسه دیروز اعلام شده است، بحث تسهیم از مبدا فروش سالن‌های سینما با استفاده از روش‌های مناسب و به‌روز بود که با موافقت شورای اکران به زودی اجرایی شود. بنابراین دیگر سینماداران سهم فروش تهیه‌کنندگان را نگه نمی‌دارند و به صورت آنی سهم آنان به دفاتر پخش واریز می‌شود تا مدیران پخش نیز به حساب تهیه‌کنندگان واریز کنند.

علاوه بر این مصوبات، در این جلسه مقرر شد به دلیل فراگیری مباحث شورا و نیاز سینمای ایران به گفتگوهای کلان‌تر و عمیق‌تر بویژه در بخش اقتصاد سینما در کنار ملاحظات و دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی، ضمن دعوت از چند عضو جدید، در خصوص تقویت شورا و تغییر ماموریت‌های کلان آن بازنگری و تصمیم‌گیری صورت گیرد.

گفتنی است در این جلسه، مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما، حبیب ایل بیگی معاون ارزشیابی و نظارت، منوچهر شاهسواری تهیه کننده سینما، غلامرضا موسوی رئیس اتحادیه تهیه کنندگان سینمایی، مرتضی شایسته رئیس کانون پخش کنندگان سینمای ایران، محمدقاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران، سیدضیا هاشمی تهیه کننده سینما، جمال ساداتیان تهیه کننده سینما، محمود رضوی تهیه کننده سینما، هاشم میرزاخانی مدیرعامل موسسه سینماشهر و روح‌الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر نمایش فیلم نیز حضور داشتند.

منبع: تسنیم

485275